تأثیر عملکرد مسئولان در جذب مردم به قرآن/ علت استقبال مردمی از مسابقات قرآن در دهه 60
کد خبر: 3796489
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۹
حجت‌الاسلام گیوی بیان کرد:

تأثیر عملکرد مسئولان در جذب مردم به قرآن/ علت استقبال مردمی از مسابقات قرآن در دهه 60

گروه مسابقات ــ مسئول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در دهه هفتاد با اشاره به اینکه مردم گاهی به عملکرد مسئولان نگاه کرده و براساس آن تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: گاهی عملکرد ما در حضور و عدم حضور مردم در مراسم‌ دینی و مسابقات قرآن تأثیر مستقیم دارد.

یکشنبه ////// اثر مستقیم عملکرد مسئولان در جذب مردم به قرآن / علت استقبال مردم در دهه 60 از مسابقاتمسابقات قرآن کشوری و بین‌المللی از ابتدا تاکنون به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شده است، در سال‌های ابتدایی و تا پیش از سال 1391 که اداره قرآنی این سازمان ارتقای ساختار یافته و با عنوان «مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه» فعالیت‌های قرآنی این سازمان را تمشیت کند، مسابقات از سوی اداره‌ای که نیروهای بسیار کمی داشت، برگزار می‌شد. 
در آخرین روزهای سال 97 مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در اقدامی ارزنده، از مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن کشوری و بین‌المللی دعوت کرد تا ضمن تجلیل از زحمات این افراد، پای صحبت‌ها و خاطرات آنان در عرصه برگزاری مسابقات بنشیند. هرچند که این نشست با استقبال چندان گرمی از سوی مدعوین مواجه نشد، اما با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه صحبت‌های جالبی در این نشست مطرح شد.
خبرنگار ایکنا در حاشیه این نشست با تعدادی از حاضران در باب مقایسه مسابقات قرآن در دهه‌های گذشته و دهه جاری گفتگو کرده است. در سال 1372 که دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در دی‌ماه برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله گیوی، مسئولیت برگزاری این مسابقات را برعهده داشت. وی علاوه بر این مسئولیت، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز بود. گفت‌وگوی ایکنا با او به عنوان یکی از دست اندرکاران اصلی مسابقات قرآن در دهه  هفتاد در ادامه آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین گیوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه طی این سال‌ها دورادور پیگیر مسابقات قرآن بوده است، به بیان گوشه‌هایی از تفاوت‌های مسابقات در گذشته و زمان حال پرداخت و گفت: آنچه بیش از هر چیز دیگری تفاوت مسابقات در سال‌های اخیر با مسابقات دهه شصت و حتی هفتاد را نشان می‌دهد، بحث حضور پررنگ مردم و استقبال مردمی است که نسبت به گذشته بسیار بسیار کمتر شده است.

استقبال مردمی حقیقی بود

وی افزود: یکی از دلایلی که در آن سال‌ها استقبال مردمی بسیار بیشتر بود، حضور قاریان طراز اول مصری در ایران بود. در آن سال‌ها قبل از مسابقات بین‌المللی، قراء مشهور جهان اسلام دعوت می‌شدند تا در استان‌ها و شهرستان‌ها حضور پیدا ‌کنند و در برنامه «شبی با قرآن» تلاوت داشته باشند.
گیوی با بیان اینکه اجرای چنین برنامه‌هایی در آن سال‌ها در شهرستان‌ها فضا و شور قرآنی ایجاد می‌کرد، افزود: این شور تا ستاد اصلی برگزاری مسابقات که در تهران بود، می‌رسید. تبلیغات خیلی خوبی انجام می‌شد و مردم حضور بیشتری ‌داشتند، این حضور به گونه‌ای بود که بدون اینکه دعوت خاصی از مردم صورت گیرد، یک ساعت قبل از آغاز رسمی مسابقات، سالن محل برگزاری مملو از جمعیت شده و حتی عده‌ای پشت درهای بسته از طریق نمایشگرها مسابقات را مشاهده می‌کردند.

حضور قاریان طراز اول جهان اسلام

مسئول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در دهه هفتاد در ادامه صحبت‌های خود و در پاسخ به این سؤال که چرا مسابقات قرآن در سال‌های اخیر از چنین فضایی برخوردار نبوده است، گفت: در حال حاضر اشکالی که به مسابقات وارد است این است که جهان اسلام، قراء و حفاظ طراز اول و درجه یک خود را به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اعزام نمی‌کند. وقتی هر سال حافظ و قاری ایرانی رتبه اول مسابقات را به دست می‌آورند، این معنا را می‌دهد که استقبال جهان اسلام کم است و برای همین سطح مسابقات بین‌المللی از سطح مسابقات کشوری نیز پایین‌تر است، چرا که خروجی مسابقات کشوری هر سال در مسابقات بین‌المللی صاحب عنوان می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه در دوره‌ای که مسئولیت برگزاری مسابقات را برعهده داشته است، یکی از رتبه‌های برتر به شرکت کنندگان خارجی رسید، اظهار کرد: در آن دوره در حفظ کل قرآن کریم نماینده کشور قطر رتبه اول را کسب کرد و در قرائت نیز ایران رتبه اول را به دست آورد.

عملکرد مسئولان و تأثیر مستقیم بر مردم

گیوی در تکمیل صحبت‌های خود در این بخش به تغییر ذائقه مردم طی این چهل سال نیز اشاره و تصریح کرد: مردم گاهی به عملکرد ما مسئولان نگاه کرده و براساس آن تصمیم‌گیری می‌کنند، گاهی عملکرد ما در حضور و عدم حضور مردم در مراسم‌ دینی و مسابقات قرآن تأثیر مستقیم دارد. اگر ما به قرآن بیشتر عمل کنیم به صورت طبیعی مردم وقتی ببینند، گفتار و رفتار و اخلاق مسئولان قرآنی است بیشتر به قرآن رو می‌آورند، اما اگر ببینند ما قرآن می‌خوانیم اما به آن عمل نمی‌کنیم، در قرآن گریزی مردم تأثیر مهمی می‌گذارد.

گسترش مسابقات قرآن نسبت به ادوار گذشته
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان نکات مثبت و منفی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران طی سال‌های اخیر پرداخت و گفت: گسترش مسابقات بین‌المللی قرآن نسبت به ادوار گذشته یکی از مهم‌ترین نکات مثبت مسابقات است. در آن سال‌ها مسابقات تنها بین آقایان برگزار می‌شد اما در سال‌های اخیر از لحاظ کمی و جامعه هدف گسترش بیشتری پیدا کرده است. نکته منفی مسابقات را نیز باید عدم استقبال مردمی بیان کرد.

چالش مقاومت در برابر تغییر
گیوی در ادامه در پاسخ به سؤالی که مهم‌ترین چالش دوران مدیریت شما در برگزاری مسابقات چه موضوعی بود، بیان کرد: مقاومت قاریان، حافظان و داوران با هرگونه تغییر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در عرصه مسابقات بود. در دهمین دوره مسابقات برای اولین بار رشته مفاهیم قرآن کریم را به مسابقات اضافه کردیم، شاید 90 درصد فعالان قرآنی اعم از داوران و ... مخالفت داشتند، اما این باعث نشد تا از این ایده دست برداریم.

قدردانی مقام معظم رهبری از پرداخت به مفاهیم قرآن
مسئول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در دهه هفتاد اظهار کرد: در سال بعد، زمانی که شرکت کنندگان و عوامل اجرایی مسابقات به دیدار مقام معظم رهبری رفته بودند، معظم‌له، در فرمایشاتی از اضافه شدن این رشته و ابتکاری که صورت گرفته است، قدردانی کردند و فرمودند، تا به حال به ظاهر قرآن پرداخته می‌شد، با اضافه شدن رشته مفاهیم به مسابقات به باطن آن نیز پرداخته شده است.
گیوی در پاسخ سؤالی در مورد دلایل مخالفت برخی افراد با تغییرات در دوره‌های مختلف، اظهار کرد: با توجه به اینکه این افراد نسبت به این نوآوری آگاه نبودند، لذا با اضافه شدن و به روز شدن مسابقات مخالف بودند. اضافه شدن تفسیر و مفاهیم قرآن کریم نیاز به اطلاعات جدید و تازه داشت و مخالفان با توجه به اینکه نسبت به این موضوع جدید بی‌اطلاع بودند، باید خود را با مسابقات وفق می‌داند لذا دلیل اصلی مخالفت‌ها همین بود.

اخلاص بیشتر بود
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود در مورد مهم‌ترین خاطره‌ای که از آن دوران فعالیت دارد، گفت: در آن دوره اخلاص بسیار بیشتر بود و همه فعالیتها از روی اخلاص صورت می‌گرفت. یکی از بهترین خاطرات آن دوران این است که در آن سال رئیس اداره اوقاف استان قم بودم، در آن سال خودم داوران مسابقات را از قم به تهران و بالعکس انتقال می‌دادم. اینکه راننده داوران مسابقات قرآن باشم افتخاری بود. این فضا که همه در خدمت قرآن باشند حاکم بود. اینکه مسابقات به اسم چه کسی تمام شود نبود.

گفتگو از تیمور کاکایی

انتهای پیام 

captcha