بدرقه کمال‌الملک سینمای ایران/ خاطراتی که با جمشید مشایخی ماندگار شدند
کد خبر: 3796615
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

بدرقه کمال‌الملک سینمای ایران/ خاطراتی که با جمشید مشایخی ماندگار شدند

گروه هنر ــ مراسم آخرین وداع با جمشید مشایخی با حضور پرشمار مردم و هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

بدرقه کمال‌الملک سینمای ایران/ خاطراتی که با جمشید مشایخی ماندگار شدند

به گزارش ایکنا،  پیکر جمشید مشایخی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، طی تمهیداتی یکساعت زودتر به تالار وحدت رسید تا با حضور همکاران و علاقه‌مندانش به سمت بهشت زهرا(س) بدرقه شود.

این مراسم در حالی رأس ساعت ۹:۳۰ صبح و با قرائت آیاتی از قرآن آغاز شد که جمع زیادی از مردم و هنرمندان از ساعتی قبل در محوطه تالار وحدت برای آخرین وداع با هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر آمده بودند.

پس از قرائت قرآن، موسیقی تیتراژ ابتدایی سریال هزاردستان پخش و مراسم با اجرای سیدعباس سجادی آغاز شد. در این مراسم سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی، علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع و سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی، رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر و جمعی از مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری حضور دارند.

سجادی مجری مراسم با قطعه شعری درگذشت کمال‌الملک سینمای ایران را به جامعه هنری تسلیت گفت و افزود: امروز با پیکری هنرمندی وداع می‌کنیم که خاطرات ماندگاری را برایمان ساخت. کسی که از دل مردم برآمد و برای آن‌ها بازی کرد و همراهشان بود.

در ابتدای این مراسم، شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر، گفت: فقدان بارز عشق و محبت زنده‌یاد جمشید مشایخی به مردم، برای خانواده بزرگ تئاتر جبران‌ناپذیر است.
وی افزود: پهلوانانی در زمین هستند که نه تنها نمی‌میرند، بلکه روز به روز در ذهن مردم زنده‌ترمی‌شوند. ضایعه فوت جمشید مشایخی برای مردم فراموش نشدنی است. آخرین وصیت وی این بود که باید قلب خود را بشوییم و به مردم خدمت کنیم؛ از این رو باید از این هنرمند بیاموزیم که در آغاز بهار که با سیل و مشکلات بسیاری همراه بود، در این شرایط سخت در کنار مردم باشیم.

بدرقه کمال‌الملک سینمای ایران/ خاطراتی که با جمشید مشایخی ماندگار شدند

وی ادامه داد: خانواده تئاتر به هنرمندی مثل مشایخی می‌بالد و صادقانه به روح بلند او اطمینان می‌دهد که زبان حق مردم سرزمینش باشد و برای پیشبرد اهداف وی از هیچ تلاشی دریغ نکند. خانه تئاتر همه نصیحت‌ها و توصیه‌های این هنرمند را مورد توجه قرار خواهد داد و آویزه گوش خود خواهد کرد.

ایرج راد، رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر، در ادامه این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: دردانه دیگری از عالم هنر از میان ما رفت. عزیزانی که سال‌ها عاشقانه برای هنر و فرهنگ این سرزمین کار کردند. آن‌ها یک به یک از میان ما می‌روند و مشایخی هم که عاشق کارش بود رفت.

وی افزود: صحنه تئاتر برای او صحنه مقدسی بود و صحنه اجرا را عاشقانه دوست داشت و پیش از اجرا، صحنه را می‌بوسید و همواره می‌گفت که من خاک پای مردم ایران است.

این بازیگر تئاتر و سینما با بیان اینکه مشایخی بیش از ۶۰ سال از عمر خود را وقف هنر کرد، گفت: وی در تاریخ هنر و تئاتر کشور زنده و جاویدان خواهد بود. باید مکان‌هایی به نام این بزرگان نامگذاری شود، مانند سینماها، یا محلاتی که این هنرمندان در آن زندگی می‌کنند. خواسته‌ایم تا خیابان جی که محل زندگی جمشید مشایخی بود، به نام این هنرمند نامگذاری شود.

مشایخی نان به خون جگر خورد

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در این مراسم گفت: این جمعیت زیاد حکایت از این دارد که مشایخی پر از مهر و صفا بود و نان به نرخ روز نخورد، بلکه نان به خون جگر خورد. البته ماندگاری هنر این مملکت جز به خون دل ممکن نیست.

وی افزود: او از آن دسته افرادی بود که با هنر خود ماه را از آسمان به زمین کشید تا به همگان بگوید زمانی که یک هنرمند روی زمین است، آسمان و زمین برای او یکی می‌شود. سپاسگزار همه کسانی هستیم که در این سال‌ها در دوره بیماری این هنرمند از وی پرستاری کردند.

مشایخی؛ یکی از ستون‌های پنجگانه هنر‌های نمایشی ایران

بدرقه کمال‌الملک سینمای ایران/ خاطراتی که با جمشید مشایخی ماندگار شدند

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در ادامه این مراسم گفت: پیش از هر چیز از مردم قدرشناس برای حضور در این مراسم قدردانی می‌کنم. آقای مشایخی در درگذشت آقای رشیدی گفتند؛ انتظار نداشتم برای این مراسم اینجا بیایم، من انتظار داشتم با تو، انتظامی و رشیدی روی صحنه بیایم. این روز‌ها حال خوشی ندارم، همسرم را از دست دادم و بعد رشیدی، انتظامی و حالا مشایخی که این‌ها ضربه‌های بزرگی بر پیکر من بود.

وی ادامه داد: با مشایخی در سال ۱۳۳۶ آشنا شدم. این هنرمند در چند دوره رشد کرد. اول دوره تئاتر تلویزیونی بود و همه هنرمندان قدیمی با هم شروع به کار کردند و مشایخی در آن دوره بسیار خوش درخشید. دوره بعدی تئاتر سنگلج بود و دوره بعدی سینما و تلویزیون بود که آثار بسیار خوبی را ارائه کرد. این هنرمند در هر دوره‌ای درخشید و پخته‌تر شد. مشایخی در فیلم «گاو» بسیار خوش درخشید؛ هرچند نقش کوچکی داشت و چقدر زیبا و ظریف این نقش را اجرا کرد.

نصیریان درباره نقش کمال‌الملک مشایخی گفت: مشایخی یکی از ستون‌های پنج گانه هنر‌های نمایشی ایران بود؛ بنابراین وقتی این‌ها می‌روند بنایی که برپا کرده بودیم، سست می‌شود که انشاءالله نسل‌های بعدی بهتر کار خواهند کرد.

وی ادامه داد: هیچ کس جای جمشید مشایخی را نمی‌تواند بگیرد. هر کدام از بازیگران ما روال و شکل کار خود را دارند. آقای مشایخی علم عشق را از دفتر نگرفت، بلکه خودجوش به آنچه می‌خواست رسید و سوای هنر، پایبندی بسیاری به اخلاق داشت.

آمبولانس، حامل پیکر زنده‌یاد مشایخی، دقایقی پیش وارد محوطه تالار وحدت شد.

قطب‌الدین صادقی، اصغر همت، حسن فتحی، داریوش فرهنگ، لاله اسکندری، رضا بنفشه‌خواه، همایون اسعدیان، اکبر زنجانپور، داریوش اسدزاده، ابوالفضل پورعرب، علی دهکردی، نادر طریقت، فرشته طائرپور، بهزاد فراهانی، منیژه محامدی، سیاورش طهمورث، سعید داخ، امیریل ارجمند، جمشید گرگین، کوروش زارعی، هادی مرزبان، شهرام کرمی، اسماعیل خلج، مهدی شفیعی، حسن پورشیرازی، پرستو صالحی، محمد شیری، حبیب رضایی و… هم برای بدرقه جمشید مشایخی از هنرمندان حاضر در این مراسم هستند.

براساس این گزارش، حیاط تالار وحدت مملو از مردم هنرمندان و دوست داران این هنرمند بوده و یگان ویژه خیابان شهریار را از ابتدا تا انتها مسدود کرده است.

محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکه دو سیما، نیز در ادامه این مراسم با اشاره به منش و اندیشه جمشید مشایخی گفت: این هنرمند پهلوانی را نه بازی، که زندگی کرد و منش و اندیشه جوانمردانه داشت.

وی ادامه داد: تسلیت ما در صدا و سیما و رسانه ملی را بپذیرید و به شما هنرمندان و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوییم. امروز با وجود این سیل دهشتناک، روز کمک مردم به مردم است و مشایخی همیشه در کنار مردم بود.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، نیز ضمن تسلیت گفت: با آغاز سال نو مردم درگیر سیل ویرانگر شدند و در آخر نیز استاد جمشید مشایخی را از دست دادیم. همه می‌دانند این هنرمند چه منش و شخصیتی داشت، باید از این هنرمند درس جوانمردی و اخلاق بیاموزیم.

در ادامه این مراسم سام مشایخی، فرزند زنده‌یاد جمشید مشایخی، نیز بیان کرد: دوست داشتم از مردم مهربان که قدر هنر و هنرمند را می‌دانند تشکر کنم، بی‌شک پدرم خیلی خوشحال است که شکوه حضور مردم را می‌بیند.

وی افزود: پدر همیشه می‌گفت، خاک پای مردم است، هرچند خیلی‌ها به این حرف وی ایراد می‌گرفتند. خیلی دوست دارند بگویند جمشید مشایخی کمال‌الملک سینمای ایران است، اما جمشید مشایخی، جمشید مشایخی سینمای ایران است، ما در عرصه نقاشی کمال‌الملک داشتیم.

بدرقه کمال‌الملک سینمای ایران/ خاطراتی که با جمشید مشایخی ماندگار شدند

این مراسم با برگزاری نماز میت بر پیکر جمشید مشایخی به امامت حجت‌الاسلام سید محمود دعایی به پایان رسید.

پیکر استاد مشایخی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد. همچنین مراسم ترحیم زنده‌یاد مشایخی سه‌شنبه ۲۰ فروردین‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب، واقع در میدان صنعت، خیابان فرحزادی برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود جمشید مشایخی یکی از ماندگارترین چهره‌های عرصه بازیگری هست که ۶ آذر ۱۳۱۳ در تهران متولد شد و از سال ۱۳۳۶ فعالیت بازیگری خود را با تئاتر آغاز کرد و با فیلم کوتاه «جلد مار» در سال ۱۳۴۲ مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

او تاکنون نقش‌های بسیاری را ایفا کرده و در اذهان مردم ماندگار شده است که فیلم‌های گاو، قیصر، شازده احتجاب، سوته‌دلان، خانه عنکبوت، کمال‌الملک، گل‌های داودی، آوار، پدر بزرگ، طلسم، سرب، روز واقعه، خانه روی آب و یک بوس کوچولو و مجموعه‌های هزاردستان، داستان‌های مولوی، سلطان صاحبقران، امام علی (ع) و پهلوانان نمی‌میرند از جمله آن‌هاست.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha