دعا، تفکر و مشورت انسان را به بهترین انتخاب می‌رساند/ برای هر کاری استخاره نکنیم
کد خبر: 3796628
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

دعا، تفکر و مشورت انسان را به بهترین انتخاب می‌رساند/ برای هر کاری استخاره نکنیم

گروه معارف ــ رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان قزوین در جلسه اخلاق حوزه علمیه استان گفت: دعا، تفکر، تحقیق و مشورت انسان را به بهترین انتخاب می‌رساند و نباید برای هر کاری استخاره کرد.

دعا، تفکر و مشورت انسان را به بهترین انتخاب می‌رساند/ برای هر کاری استخاره نکنیمبه گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه اخلاق طلاب حوزه علمیه استان قزوین که روز گذشته، 18 اسفندماه در شبستان امیرالمؤمنین(ع) مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، اظهار کرد: امام علی(ع) در نامه 31 نهج‌البلاغه به فرزند خود امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند «أَکْثِرِ الِاسْتِخَارَةَ» یعنی استخاره را جدی بگیرید.
وی با بیان اینکه استخاره در لغت به معنای طلب خیر است، ادامه داد: «أَکْثِرِ الِاسْتِخَارَةَ» دستور به این است که انسان از خداوند برای خود و دیگران بسیار درخواست خیر کند. یعنى از خداوند بخواهد تا در آنچه انجام مى‌دهد و حتی آنچه انجام نمى‌دهد یعنی ترک می‌کند، خیر پیش آورد.

خداوند تنها منشأ خیر در عالم است
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: کلام امیرالمؤمنین(ع) در واقع نوعی دعوت به توحید در امر خیر است و دیگران را باید به عنوان وسیله خیر دید چرا که هیچکس منشأ خیر نیست و هر چه خیر است، نزد خدای متعال است.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه از آنجایی که علوم الهی در قرآن آمده است، این کتاب الهی نیز منشأ خیر است، بیان کرد: خداوند می‌فرماید فقط خدا با نورش مردم را به راه راست هدایت می‌کند و هر کسی که خدا او را نورانی نکند، نوری ندارد و کارش به تاریکی منتهی می‌شود.
وی یادآور شد: خیلی‌ها برای استخاره به روحانیون مراجعه می‌کنند و نباید بنایمان بر این باشد که برای هر کاری استخاره کنیم و همه چیز را با آن هماهنگ کنیم.

برای هر کاری استخاره نکنیم
آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: در باب استخاره ما مأمور نیستیم برای هر کاری استخاره کنیم و استخاره یک امر واجب نیست و عمل به نتیجه آن نیز واجب نیست.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه اسناد و مدارک گویا و روشنی برای استخاره نداریم، تصریح کرد: تعدادی روایت در زمینه استخاره داریم اما خیلی از آنها وقتی حرف از استخاره می‌زنند، مشخص نیست منظورشان طلب خیر و دعا است یا معنای اصطلاحی آن!
وی بیان کرد: دعاها به ما آموخته‌اند وقتی می‌خواهیم کاری انجام دهیم، لازمه موفقیت در آن، دعا کردن و از خدا خواستن است و در روایات نیز اینگونه به ما آموخته می‌شود.
رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان قزوین ابراز کرد: امام علی(ع) درباره ازدواج می‌فرمایند هر چقدر درباره آن فکر و مطالعه هم کردید، اما دعا کنید چرا که خیلی از چیزها هست که شما نمی‌دانید و خیلی از خدا بخواهید که مصلحت شما را برایتان پیش بیاورد.
این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه تأکید کرد: در امر ازدواج حتماً تحقیق و مطالعه کنید، اما بیشتر توسل و دعا باید کار را درست کند چرا که خداوند به همه امور مسلط و آگاه است.

دعا، تفکر و مشورت انسان را به بهترین انتخاب می‌رساند
وی اضافه کرد: وقتی کاری را در پیش داریم و می‌خواهیم اقدام کنیم، اولین کارمان باید توسل و دعا باشد، اقدام بعدی تفکر و بررسی جوانب امر است، در مرحله بعد از خداوند طلب خیر می‌کنیم و در این مرحله فکرمان با برکت می‌شود چرا که بسترهای معنوی ارتباط با خدا را فراهم کرده‌ایم.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: پس از آنکه فکر کردیم، اگر به نتیجه نرسیدیم و همچنان نقطه‌های تاریک و مبهمی در کار وجود داشت، مشورت کرده و از فکر دیگران استفاده می‌کنیم و با توکل به خدا آن کار را انجام می‌دهیم.
امام جمعه قزوین اضافه کرد: اگر بعد از مشورت هم برای انتخاب راه و هدفمان به تحیّر و سرگردانی رسیدیم، به کتاب خدا متوسّل می‌شویم تا شاید خداوند از این طریق لطفش را شامل حال ما قرار دهد.
آیت‌الله عابدینی در پایان خاطرنشان کرد: در آیه 159 سوره آل عمران آمده است: «پس به بركت رحمت الهى با آنان نرم خو و پرمهر شدى و اگر تندخو و سخت دل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى‌‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كارها با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏ كنندگان را دوست مى‌دارد».
انتهای پیام

captcha