آب، بیکاری و انتصابات؛ چالش‌های چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3796645
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷

آب، بیکاری و انتصابات؛ چالش‌های چهارمحال و بختیاری

گروه سیاسی - استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست هم‌اندیشی با رسانه‌ها مشکلات آب، بیکاری و انتصاب مدیران استان را سه چالش استان برشمرد و آن‌ها را تشریح کرد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری، شامگاه روز گذشته، 18 اسفندماه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه و مطبوعات استان که در سالن شهید مردانی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: از زمان انتصاب متوجه شدم با سه چالش عمده در زمان خدمت مواجه هستم گرچه این مشکلات هنوز پابرجاست.
وی موضوع آب را یکی از چالش‌‌های استان بیان کرد و افزود: در طول 30 سال گذشته آورد سد زاینده‌رود بالای دو میلیارد و 200 میلیون متر مکعب بود و در طول 10 سال اخیر به یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب رسید، در دو سال گذشته آورد آب سد به 900 میلیون متر مکعب کاهش یافت که این میزان آب مصرف شد و سال گذشته به 400 میلیون متر مکعب رسید.
عباسی با اشاره به وجود 40 هزار هکتار باغ در استان و تأمین معیشت 200 هزار نفر از کشاورزان از طریق باغات، تصریح کرد: در جلسات مقرر شد اولویت، تأمین آب شرب باشد ولی هزینه خسارت بخش کشاورزی پرداخت شود.
وی ادامه داد: طبق آخرین مصوبه جلسات مقرر شد 40 میلیون متر مکعب آب به چهارمحال و بختیاری تخصیص داده شود که با توجه به مطلوب بودن بارندگی‌ها این میزان تخصیص به 68 میلیون متر مکعب رسید.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: حداکثر برداشت چهارمحال و بختیاری از زاینده‌رود حدود 10 درصد بود و 90 درصد از حوزه استحفاظی استان خارج می‌شد.
وی تصریح کرد: میزان برآورد امسال سد زاینده‌رود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است که حدود 300 میلیون متر مکعب برای شرب و حداکثر برداشت استان از آب سد، 68 تا 85 میلیون مترمکعب بیان شده و 300 تا 500 میلیون متر مکعب برای شرق اصفهان در نظر گرفته شده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری بیکاری را چالش دیگر استان عنوان کرد و ادامه داد: چهارمحال و بختیاری بیکارترین استان کشور نیست بلکه نرخ مشارکت در این استان حدود 44 درصد است و به دلیل اینکه نرخ مشارکت در نرخ بیکاری تأثیر بسزایی دارد عده‎ای بیان می‌کنند بیکارترین استان کشور است.
وی با اشاره به اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به استان، بیان کرد: 315 میلیارد تومان تسهیلات شش درصد به استان در راستای ایجاد اشتغال اختصاص داده شده است که به هیچ استانی این میزان تسهیلات پرداخت نشد.
استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امروزه آنچه مورد توجه مردم بوده و چالش سوم استان مطرح می‌شود انتصابات است، اضافه کرد: این امر شاید در ظاهر کم اهمیت باشد ولی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها بوده است.
وی تاکید کرد: برای انتصاب مدیران نظرات از استاندار اخذ می‌شود و وزارتخانه مربوطه با جمع‌بندی فردی را به عنوان مدیر منصوب می‌کند.
عباسی با اشاره به عملکرد مطلوب مدیران استان و اینکه نباید مدیران موجود را دل‌زده، بی‌انگیزه و تخریب کرد، گفت: تا زمانی که مدیران بر مسند مدیریت هستند باید مورد حمایت قرار گیرند.
وی ادامه داد: از اصحاب رسانه و مطبوعات استانی تقاضا می‌شود مصلحانه به موضوعات بپردازند و در عین حال که نقد می‌کنند، جناح‌ها و جریانات سیاسی را به یکدیگر نزدیک کنند.
استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اشکالات و ایرادات کار مدیران باید به صورت مکتوب و با رعایت حرمت‌ها بیان شوند، تاکید کرد: گاهی اوقات برخی از افراد قبل از رسیدن نامه به دست استاندار، وزیر یا دستگاه‌های نظارتی حاکم، در فضای مجازی مطالبی را منتشر می‌کنند.
وی در ادامه با اشاره به ضعیف بودن فرهنگ مشتری مداری در بازار استان، تصریح کرد: نظارت‌ و بازرسی در بازار استان از برخی استان‌های همجوار بیشتر است، فرهنگ مشتری مداری موجب جذب مشتری می‌شود که باید به این مقوله پرداخته شود.
در ادامه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به افزایش 54.4 درصدی اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان، اظهار کرد: این میزان اعتبارات از 7 هزار و 940 میلیارد ریال در سال گذشته به یک‌هزار و 12 هزار و 360 میلیارد ریال در سال آینده افزایش یافته است.
طهمورث الیاسی بختیاری خاطرنشان کرد: اعتبارات هزینه‌ای نیز از 2 هزار و 100 میلیارد ریال در سال جاری به 2 هزار و 560 میلیارد ریال در سال آینده رسیده است.
در ادامه علیرضا شجاعی در خصوص طرح آمایش سرزمین استان، بیان کرد: این سند به فعالیت‌های جزئی در استان نمی‌پردازد بلکه سند کلان بالادستی بلندمدت است که فعالیت‌های استان در آن سند مشخص شده است.
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خاطرنشان کرد: سند راهبردی و توسعه اجرایی استان و چکیده آمایش در سال آتی ارائه خواهد شد که در کنار آن برای تمامی شهرستان‌ها اسناد توسعه تهیه شده و در سال آینده در اختیار مدیران و فرمانداران قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام

captcha