روز پدر با طعم دلتنگی و انتظار
کد خبر: 3796713
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸

روز پدر با طعم دلتنگی و انتظار

گروه اجتماعی ــ پدرانی تمامی ساعات روزشان را کنار پنجره‌های آسایشگاه به امید دیدن فرزندان و نوه‌هایشان سپری می‌کنند و امید دارند که اکنون که در آستانه روز پدر و عید نوروز هستیم پسر، دختر و یا همسرشان با شاخه گلی به عیادتشان بیایند و این ایام را به او نیز تبریک بگویند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، خانه سالمندان مرکز امین واقع در چهار کیلومتری جاده سیاسرد شهرستان بروجن محل نگهداری پدرانی است که پس از تحمل سال‌ها سختی برای خانواده و فرزندانشان از سر بی‌مهری فرزندان و یا ناتوانی جسمی خودشان گرفتار این اتاق‌های خالی و بی‌روح شده‌اند.

پدرانی که تمامی ساعات روزشان را کنار پنجره‌های این اتاق‌ها به امید دیدن فرزندان و نوه‌هایشان سپری می‌کنند و امید دارند که اکنون که در آستانه روز پدر و عید نوروز هستیم پسر، دختر و یا همسرشان با شاخه گلی به عیادتشان بیایند و این ایام را به او نیز تبریک بگویند.

زمانی که از در کوچک این آسایشگاه رد می‌شوی و قدم در این خانه می‌گذاری، فارغ از همه هیاهو و جنب و جوش بیرون از این در، پدرانی آرام اما مهربان را می‌بینی. دیوار به دیوار، اتاق به اتاق، تخت به تخت، اینجا که قدم می‌زنی، انگار یک چیزی روی سینه‌ات سنگینی می‌کند نفس کشیدن برایت سخت می‌شود، مرد یا زن، احساساتی یا منطقی، هرچه که باشی گونه‌ات نمناک خواهد شد از اشکی که معلوم نیست برای آینده خودت می‌ریزی یا دیدن کسانی که اینجا هستند.

رضا پدری است که سال‌ها مهمان مرکز امین شده و گویی خود را یکی از اهالی اصلی این خانه می‌داند. او به دلتنگی‌ها و انتظار دوستان تازه واردش خنده تلخی می‌کند و می‌گوید: این‌ها تازه‌وارد هستند و نمی‌دانند که باید با این انتظار کنار بیایند. نمی‌دانند دیگر نباید منتظر بود و نمی‌دانند که کم‌کم فراموش خواهند شد.

پدرانی خوشحال و یا نگران از رسیدن روز پدر/ روز پدر با طعم دلتنگی

پدرانی خوشحال و یا نگران از رسیدن روز پدر
محمد که به تازگی به این محل آمده بود با اهالی احساس غریبگی می‌کرد و از دلتنگی‌ برای فرزندان و نوه‌هایش چشم‌هایش  اشک‌آلود بود. برای روز پدر هم خوشحال و هم نگران است. خوشحال است به این امید که دوباره فرزندانش را می‌بیند و نگران از اینکه نکند فراموش شده باشد و کسی به ملاقاتش نیاید.

احمد نیز پدری بود که از یاد و خاطره سفره‌های هفت‌سینی که در گذشته به اتفاق فرزندان و همسرش در منزل می‌چیدند اشکش جاری و صدایش لرزان بود. احمد امروز از سر زمین‌گیر بودنش گرفتار تختی در کنار پنجره اتاقی در این مرکز شده و ایام را با خاطره آن روزها می‌گذراند.

این روزها بسیارند پدرانی که در انتظار به آغوش کشیدن فرزندانشان دست‌هایشان را گشوده‌اند اما جز چند قطره اشک که بر پهنه صورتشان خشک شده است گرمای دیگری را احساس نکردند. پدرانی که با نگاه خسته خود چشم انتظارند، تا بار دیگر «جمله پدرم روزت مبارک» را بشنوند.

فضای مرکز امین در حال آماده شدن برای عید نوروز است و برخی از این پدران نیز با مرتب کردن تخت‌هایشان به قول خود خانه‌تکانی می‌کردند و خود را برای دیدار فرزندانشان آماده می‌کردند. خدا نکند که این امیدها ناامید شود و این دل‌های مهربان بلرزد. 13 رجب و یا روز پدر روزیست که من و تو غافل از چشم انتظاری پدران خانه‌های سالمندان شهر و دیارمان برای سلامتی پدرانمان جشن می‌گیریم. اما چه خوب است در آغاز سال نو و گرامی‌داشت روز پدر فرزندان این پدران و حتی کسانی‌که پدران خود را از دست داده‌اند نیز با یاد کردن این پهلوانان گذشته دلی را شاد و اشکی را پاک کنند. شاید که دعای خیرشان زندگی‌شان را تغییر داد. پدران در پایان کلی دعای خیر، عاقبت به خیری و سلامتی بدرقه راهمان کردند تنها به خاطر گوش دادن به قصه و غصه‌هایشان.

پدرانی خوشحال و یا نگران از رسیدن روز پدر/ روز پدر با طعم دلتنگی

در ادامه این گزارش نیز گفت‌وگویی کوتاه با معصومه محمدی، معاون توانبخشی اداره بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری درباره خدمات ارائه شده به سالمندان داشتیم.

معصومه محمدی، معاون توانبخشی بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه این استان بافت سنتی دارد و همچنان رسم تکریم سالمندان در میان مردم موج می‌زند و بیشتر خانواده‌ها مایل هستند خودشان از سالمندانشان نگهداری کنند، گفت: بیشتر سالمندان افرادی مجهول‌الهویه هستند که از استان‌های اطراف به استان چهارمحال وبختیاری آمده‌اند و با کمک نیروی انتظامی به این مراکز معرفی شده‌اند. برخی دیگر از افراد تحت پوشش سالمندان بی‌سرپرست هستند که بستگان و فامیل نزدیکی ندارند و از سوی بستگان دورشان به مراکز توانبخشی معرفی می‌شوند.

پدرانی خوشحال و یا نگران از رسیدن روز پدر/ روز پدر با طعم دلتنگی

وی ادامه داد: دسته دیگر از سالمندان افرادی هستند که نیاز به مراقبت‌های پزشکی خاصی دارند و افراد در فضای عادی خانه نمی‌توانند از آنها نگهداری کنند، مانند افراد توهمی و آلزایمری، اما دسته چهارم افرادی هستند که با وجود داشتن خانواده و فرزند به دلایل مختلفی در این مرکز نگهداری می‌شوند که درصد این افراد در مقایسه با دیگران کمتر است.

وجود 15  مدرسه بزرگ‌سالان در چهارمحال و بختیاری
محمدی با اشاره به مراکز نگهداری از سالمندان در چهارمحال و بختیاری در دو بخش شبانه‌روزی و روزانه، ادامه داد: در استان ما 15 مرکز نگهداری از سالمندان با نام «مدرسه بزرگسالان» به سالمندان خدمت‌رسانی می‌کند. در این مراکز سالمندان هر روز صبح با سرویس به این مدارس می‌آیند و از خدمات آموزشی، پزشکی، مشاوره، موسیقی درمانی و... بهره‌مند می‌شوند و ظهر به خانه‌هایشان بازمی‌گردند.

وی گفت: سفارش و توصیه سازمان بهزیستی کشور نیز بیشتر بر روی ترویج این مدارس است، زیرا سالمند از خانواده‌اش جدا نمی‌شوند و فقط در مراکز ما آموزش می‌بیند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه سه مرکز شبانه‌روزی با نام خانه سالمندان در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد، تصریح کرد: این مراکز به عنوان اقامتگاه دائمی سالمندان هستند و اولین خدماتی که به این افراد ارائه می‌دهند این است که محل اقامت آن‌ها را فراهم می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه دو مرکز امین بروجن و شایستگان شهرکرد مشغول نگهداری از پدران و مادران و مرکز مادر شهرکرد مخصوص نگهداری مادران سالمند است، گفت: ظرفیت اسمی این سه مرکز 275 نفر است که ممکن است به خاطر مرخصی تعداد این افراد در هر ماه متفاوت باشد.

وی افزود: مراکز شبانه‌روزی خدماتی از قبیل پزشکی، پرستاری، خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی، روانشناسی، اوقات فراغت و برنامه‌های فرهنگی را به سالمندان ارائه می‌دهند.

محمدی در پایان گفت: سالمندان آینده ما هستند. پس تا جایی که امکان دارد از خدمات سیار بهزیستی و یا مراکز روزانه برای نگهداری از سالمندانشان استفاده کنند، زیرا کشور ما یک کشور اسلامی است و باید به تکریم سالمندان که در دین اسلام نیز به آن بسیار توصیه شده عمل کنیم.

گزارش از زینب رحیمی

انتهای پیام

captcha