ایمان قوی‌؛ مستلزم امتحانات سخت‌/ هر کسی مورد امتحان الهی قرار نمی‌گیرد
کد خبر: 3796879
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷

ایمان قوی‌؛ مستلزم امتحانات سخت‌/ هر کسی مورد امتحان الهی قرار نمی‌گیرد

گروه معارف ــ امام جمعه شهرستان صالح‌آباد گفت: ایمان قوی‌تر مستلزم امتحان سخت‌تری می‌شود مانند حضرت ابراهیم(ع) که خداوند امتحان ‌سختی را از این بنده مخلص خود گرفت، در نهایت بعد از قبول شدن در این امتحان ایشان را به مقام امامت نائل کرد.

شکوفا شدن استعدادهای ذاتی افراد؛ یکی از اهداف امتحان الهیهر انسانی در طول زندگی خود در برهه‌های سخت و حساسی قرار گرفته است، شرایطی که گاه ادامه زندگی را برای انسان سخت می‌کند، از بیماری‌های مختلف گرفته تا تنگناهای اقتصادی، از مرگ عزیزی گرفته تا پیشامدهای ناگهانی و غیرمنتظره که انسان را وارد شرایط جدید و سختی می‌کند، اما عکس‌العمل هر انسان در این شرایط متفاوت است، برخی با دیدن مشکلات دائماً در حال پرسش هستند که چرا این رخداد ناخوشایند برای او اتفاق افتاده است؟ برخی با صبوری سعی می‌کنند آن برهه را بگذرانند، برخی علاوه بر اینکه صبر می‌کنند خداراهم شاکر هستند.

گاهی این مشکلاتی که برای انسان پیش می‌آید از سوی بی‌‍تدبیری‌ها و عدم تصمیم‌گیری‌های درست و صحیح است که پیامد آن تماماً به خود شخص برمی‌گردد و کسی غیر از خود را نمی‌تواند مؤاخذه کند، اما گاهی انسان در سختی که به او رسیده نقشی نداشته است و این می‌تواند امتحانی از سوی پروردگارش باشد برای سنجیدن او.

حجت‌‎الاسلام والمسلمین حمید افتخاری امام جمعه شهرستان صالح‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه امتحان الهی یکی از سنت‌های خداوند برای بندگان است، اظهار کرد: یکی از اهداف این امتحان در بعد فردی شکوفا شدن استعدادهای ذاتی افراد است، چراکه اگر این امتحانات، سختی‌ها و مشکلات نباشد آن استعدادهایی که در وجود و فطرت انسان هست شکوفا نمی‌شود.
وی با اشاره به هدف دیگر خداوند در امتحان کردن بندگان خود گفت: یکی دیگر از این اهداف در بعد اجتماعی مشخص شدن انسان‌های خوب و بد، مومن و غیرمومن از یکدیگر است.
امام جمعه صالح آباد گفت: طبق آیه شریفه «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.»(بقره/ آیه 155) امتحانات گاهی مواقع با نقص اموال همراه است، برخی نیز با سختی معیشت و یا بعضی با از دست دادن عزیزان امتحان می‌شوند.
‌افتخاری با بیان اینکه هرکس با توجه به استعدادهای ذاتی خودش امتحانات مختلفی دارد، تصریح کرد: ایمان قوی‌تر مستلزم امتحان سخت‌تری می‌شود مانند حضرت ابراهیم(ع) که خداوند امتحان سختی را از این بنده مخلص خود گرفت، در نهایت بعد از قبول شدن در این امتحان ایشان را به مقام امامت نائل کرد.
وی عنوان کرد: در روایات وارد شده که «انسان مومن هرچه قدر ایمانش افزایش یابد به همان میزان امتحان و سختی‌اش نیز افزایش پیدا می‌کند».

ایمان؛ ملاک شناختن امتحانات الهی
امام جمعه صالح‌آباد در پاسخ به اینکه انسان از چه طریقی می‌تواند بفهمد سختی که به او رسیده امتحان است؟ گفت: ملاک تشخیص این است که انسان مؤمن خودش احساس می‌کند هرگاه در معنویت و ایمان قدمی به جلو برمی‌دارد مشکل جدیدی برایش ایجاد می‌شود که این مشکل همان امتحان الهی است، بنابراین در مسائلی که در زندگی مؤمنین به وجود می‌آید یا اینکه برسر دو راهی حق و باطل قرارمی‌گیرد همان امتحان الهی و آزمایش است.
وی با تأکید بر اینکه خداوند متعال سنتش بر این است که مؤمنین را امتحان کند، افزود: در روایات آمده است که آزمایشات نسبت به مؤمن مانند دوکفه ترازو است هر چقدر که ایمان انسان بیشتر باشد میزان امتحانات هم بالاتر می‌رود، بنابراین ملاک شناختن امتحانات الهی همان ایمان است، به واسطه ایمان انسان می‌تواند امتحانات را تشخیص بدهد.
افتخاری گفت: اگر انسان مؤمن گناهی انجام دهد سنت الهی به انسان فرصت می‌دهد تا توبه کند و خداوند متعال مقابل معاصی در مرحله اول به مؤمن فرصت می دهد، اگر توبه کرد گناهش را می‌بخشد، امتحان الهی قطعا در مقابل معاصی نیست و آن مصیبت و سختی که در ازای گناه برای بنده پیش می‌آید «بلا» است.
وی ادامه داد: ممکن است خداوند متعال انسان را دمقابل گناهانی که مرتکب شده است عقوبت کند اما مقابل گناه انسان را امتحان نمی‌کند بلکه امتحان مقابل ایمان و برای انسان مومن است.

امتحان هر فرد بر اساس درجه ایمان اوست
وی با بیان اینکه امتحانات الهی برای هر مومنی متفاوت است، عنوان کرد: نوع امتحان متناسب با درجه ایمان فرد مؤمن است، انسانی که در درجه پایین‌تری از ایمان قرار دارد دچار امتحانی به مراتب ساده‌تر می‌شود و هنگامی که درجات بالاتری از ایمان را طی کند طبیعتاً طبق سنت الهی امتحانات سنگین‌تر وسخت‌تر می شود.
این استاد حوزه افزود: دو نمونه از امتحان الهی که خداوند در قرآن کریم به آن اشاره کرده است مربوط به دو پیامبر خود است؛ حضرت ایوب(ع) که نمونه و سنبل صبر است و بعنوان یک بنده شکرگزار خداوند بوده است، شیطان شکرگزاری حضرت ایوب را به‌دلیل نعمت‌های فراوانی که خدا به او داده بود می دانست، لذا حتی زمانیکه تمام نعمت‌ها از اوگرفته شد و حضرت به سختی امتحان شد باز آن صبر، شکر و مقام رضا در او وجود داشت.

امتحان الهی ‌
وی با بیان اینکه خداوند آگاه بر اسرار و حالات افراد است، بیان کرد: خداوند انسان را مختار آفریده است با توجه به اختیار و ایمانی که دارد وارد این امتحان می‌شود و با توجه به این که می‌داند در امتحان الهی حکمت و فلسفه‌ای نهفته است و امتحان به نفع اوست در آن شرکت می‌کند و با اختیاری که دارد سعی می‌کند از آن با موفقیت خارج شود.
وی افزود: خداوند انسان‌های شرور و پست را کمتر و یا اصلا مورد آزمایش قرار نمی‌دهد، با توجه به اختیاری که دارد طبیعتا با موفقیت از این امتحان بیرون نمی‌رود چراکه راه آنها از راه حق و تکامل جدا شده است بنابراین این افراد نیازی به امتحان ندارند.
‌افتخاری ادامه داد: افراد نیازمند امتحان الهی در راه حق قدم برمی‌دارند تا قدم‌هایشان محکم‌تر شود.
وی اظهار کرد: در برگزاری امتحان الهی درست است که درمرحله اول برای انسان اختیاری وجود ندارد و خداوند این امتحان را سر راه او قرارمی‌دهد اما این انسان مومن با توجه به اینکه می داند این امتحان الهی به نفع اش است در این امتحان شرکت کرده وسعی می‌کند در امتحان سرافراز شود.
انتهای پیام

captcha