رو‌یکرد خاموش جهان اسلام در مواجه با فیلم‌های تبشیری غرب
کد خبر: 3796970
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴

رو‌یکرد خاموش جهان اسلام در مواجه با فیلم‌های تبشیری غرب

گروه هنر ــ هر ساله در سینمای جهان به ویژه هالیوود فیلم‌های یا انیمشن‌های با محوریت زندگی حضرت مسیح(ع) تولید می‌شود. این در حالیست که از زندگی حضرت رسول اکرم(ص) تنها 6 فیلم با ابعاد گسترده ساخته نشده است.

به گزارش ایکنا، هرساله در سینما جهان به‌ویژه هالیوود فیلم‌هایی با محوریت زندگی حضرت مسیح (ع) ساخته می‌شود. در همین راستا اگر بخواهیم آماری از تعداد14 فروردین///// رو‌یکرد ساکن جهان اسلام در مواجه با فیلم‌های تبشیری غرب آثار تولیدی در این حوزه بگیریم، مطمئناً تعداد کار‌هایی که با این محوریت تولید شده، شاید به بیش از ۵۰۰ اثر نیز برسد. این قبیل تولیدات که برخی از آن‌ها از طرف نهاد‌های مسیحیت به‌ویژه واتیکان حمایت می‌شوند تولیدات تبشیری هستند که با هدف تبلیغ مسیحیت ساخته می‌شوند. در چنین فضایی اگر بخواهیم چنین فیلم‌هایی را با آثاری که با محوریت حضرت محمد (ص) ساخته شده‌اند به مرحله قیاس بگذاریم  نتیجه حیرت‌آور خواهد بود، چون تعداد آثار تولیدی ممکن است حتی به ۷ فیلم هم نرسد که از این تعداد برخی فیلم‌ها به‌صورت غیرمستقیم به زندگی پیامبر خاتم پرداخته‌اند!
کم‌کاری در این حوزه دلایل مختلفی دارد که جای بحث در این گزارش نیست، اما  بی شک نتیجه به سود جهان اسلام نخواهد بود، پس باید در این حوزه اقدامات اساسی صورت گیرد، هرچند انتظار تولید محتوای مطلوب در این حوزه به‌ تنهایی بر دوش سینما نیست، بلکه نهاد‌های دینی به‌ویژه حوزه‌های علمیه قادرند با مشاوره‌های تخصصی، آثار تولیدی را از هرگونه تحریفی در امان نگاه دارند. نکته دیگری که در این میان به آن باید توجه داشت، مخاطبان فیلم‌هایی با محوریت زندگی پیامبر اکرم (ص) هستند. اگر به دنبال مخاطب داخلی هستیم، می‌توانیم یک روایت از زندگی پیامبر (ص) داشته باشیم و آن را تولید کنیم، اما اگر می‌خواهیم دنیای اسلام مخاطب تولیدمان باشد باید با نگاه عمیق و دقیق تر به تولید و پرداخت آن اثر مشغول شویم؛ اتفاقی که متأسفانه برای فیلم پرهزینه «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی رخ نداد و مخاطبان بین المللی اثر آنطور که شایسته نام رسول الله(ص) بر پیشانی فیلم بود، آن را به تماشا بنشینند، در صورتی‌ که بیش از چهل سال پیش مصطفی عقاد با ساخت فیلم «الرساله» توانست دل تمام مسلمانان جهان را به تسخیر خود درآورد. به‌هرحال با ذکر این مقدمه می‌خواهیم معرفی اجمالی از فیلم‌هایی که درباره پیامبر (ص) ساخته شده‌اند در ادامه مطلب داشته باشیم.
الرسالة (۱۹۷۷ میلادی)
این فیلم اثر مصطفی العقاد، کارگردان سوری‌الاصل مقیم آمریکا است که در آن به داستان رسالت پیامبر (ص) برای معرفی دین اسلام پرداخته بود. در نسخه عربی این فیلم، عبدالله غیث در نقش «حمزه بن عبدالمطلب» قرار دارد، آنتونی کوئین، بازیگر مشهور هالیوود این نقش را در نسخه انگلیسی فیلم ایفا می‌کند، همچنین، ایرنه پاپاس در این فیلم در نقش «هند بنت عتبه» ظاهر شده است.
فیلم «الرسالة» در دو نسخه عربی و انگلیسی ساخته شد و برخی هنرپیشه‌های آن در هر یک از این دو نسخه تغییر کرده‌اند. همچنین برای این فیلم بالغ‌ بر ۱۰ میلیون دلار هزینه شد که تنها نسخه انگلیسی آن بیش از ۱۰ برابر هزینه فیلم فروش داشت. علاوه بر این، فیلم الرسالة بعد‌ها به ۱۲ زبان زنده دنیا ترجمه و پخش شد.
«محمد خاتم الأنبیاء (ص)» (۲۰۰۲ میلادی)
این فیلم یک انیمیشن بود که توسط شرکت جهانی «بدر» تولید شد. کارگردان آن نیز ریچارد ریچ آمریکایی بوده است، این فیلم در معدود سینما‌های آمریکا و انگلیس به نمایش گذاشته شد. فیلم محمد خاتم الأنبیاء (ص) روز‌های نخست صدر اسلام و بعثت پیامبر (ص) را به نمایش گذاشته است.
«محمد رسول‌الله (ص)» (۲۰۱۵ میلادی)
فیلم محمد رسو‌ل‌الله (ص) ساخته مجید مجیدی است. این فیلم به زندگی پیامبر اسلام (ص) از زمان تولد و مهم‌ترین حوادث دوران کودکی ایشان مانند وفات آمنه، مادر آن حضرت، دوران کودکی و سرانجام سفر ایشان به شام می‌پردازد. این فیلم در مراکش، آفریقای جنوبی و شهر قم تصویربرداری شده و تولید آن از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی طول کشید.
14 فروردین///// رو‌یکرد ساکن جهان اسلام در مواجه با فیلم‌های تبشیری غرباکران سراسری محمد رسول‌الله از روز ۵ شهریور ۱۳۹۴ (۲۷ اوت ۲۰۱۵) در ایران و همزمان با افتتاحیه جشنواره فیلم مونترال کانادا آغاز شد. فیلم‌برداری این اثر بر عهده ویتوریو استورارو و موسیقی متن آن ساختهه ای. آر. رحمان است که هر دو از هنرمندان برنده جایزه اسکار به‌شمار می‌آیند.
فیلم محمد رسول الله (ص) به دلیل برخی اظهارنظر‌ها در کشور‌های عربی مبنی بر مجسم‌ کردن شخصیت پیامبر (ص) در آن (که صحت نداشته و مجیدی نیز آن را تکذیب کرد) با انتقادات زیادی مواجه شد. به دلیل این اتهامات بی‌اساس مرکز اسلامی الازهر در مصر و مفتی اعظم عربستان با نمایش آن مخالفت کردند. این فیلم سینمایی بالغ‌ بر ۴۰ میلیون دلار هزینه داشته است.
«الشیماء» (۱۹۷۲ میلادی)
الشیماء دختر دایه حضرت محمد (ص) و خواهر شیری پیامبر (ص) است. حلیمه السعدیة، دایه پیامبر (ص)، حارث بن عبدالعزیز، همسر حلیمه و عبدالله فرزند آن‌ها برای حضرت محمد (ص) احترام زیادی قائل بودند، زیرا آن‌ها معتقد بودند که از زمان ورود آن حضرت به دیار آن‌ها، خیر و برکت بر سرزمینشان نازل شد. بیجاد شوهر، الشیماء بود که نسبت به پیامبر کینه داشت.
فیلم الشیماء بخشش و گذشت پیامبر اسلام (ص) در برابر بیجاد را به نمایش می‌گذارد. بیجاد با دشمنان پیامبر (ص) هم‌پیمان می‌شود. الشیماء نزد پیامبر (ص) می‌رود و درخواست بخشش و عفو برای همسرش می‌کند. پیامبر (ص) وی را می‌بخشد و بیجاد بلافاصله راهی کوه شده و به اسلام ایمان می‌آورد.
«فجر الإسلام» (۱۹۷۱ میلادی)
این فیلم یکی از فیلم‌های تاریخی – دینی مهم در تاریخ سینمای مصر است. فجرالاسلام زندگی مردم دوران پیش از اسلام و سطح رواج خرافه در جامعه آن زمان را به نمایش می‌گذارد. در همین اثنا اسلام ظهور می‌کند و جوانی که خود فرزند یکی از شیوخ قبایل بزرگ بوده به آن ایمان می‌آورد.
این جوان برای دعوت افراد قبیله خود به اسلام راهی دیارش می‌شود و اسلام را به آن‌ها معرفی می‌کند. در این فیلم مقاومت و محافظه‌کاری نسل گذشته در برابر اسلام ازیک‌طرف و شوق جوانان برای گرایش به‌حق از طرف دیگر را به نمایش می‌گذارد.
«بلال؛ مؤذن الرسول (ص)»
«بلال» عنوان انیمیشن سه‌بعدی است که استودیوی انیمیشن‌سازی و جلوه‌های ویژه باراجون دبی آن را ساخته است. کارگردانی انیمیشن سینمایی «بلال»، را خرم الوی، فیلمساز پاکستانی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن را نیز ایمن جمال، تهیه‌کننده زاده عربستان، به عهده داشته است. انیمیشن بلال به زبان انگلیسی ساخته‌شده و علاوه بر «آدواله اکینویه آباجه»، دوبلور فیلم‌های هالیوودی «گمشده»، «آنی» و ... صداپیشگی آن را به عهده داشته‌اند.
14 فروردین///// رو‌یکرد ساکن جهان اسلام در مواجه با فیلم‌های تبشیری غربساخت این انیمیشن سینمایی حدود ۱۰ سال به طول انجامیده و در این مسیر حدود ۱۰۰ متخصص بین‌المللی از حداقل ۲۲ کشور مختلف جهان، به‌صورت شبانه‌روزی تلاش کرده‌اند. موضوع این فیلم «بلال بن‌رباح حبشی»، صحابه پیامبر (ص) از نخستین کسانی که به اسلام ایمان آورد، است. بلال که پیش از اسلام برده‌ای نزد یکی از بزرگان قریش و خواننده مجالس وی بود، با صبر و مقاومت در برابر شکنجه و گفتن عبارت مشهور «أحد أحد» درحالی‌که شکنجه می‌شد، شناخته می‌شود.
براساس این فیلم، ابوبکر، خلیفه سوم بلال را خرید و او را آزاد کرد. بلال که صاحب صدای خوشی بود به توصیه پیامبر (ص) اذان می‌گفت. فیلم «بلال؛ مؤذن الرسول (ص)»، زندگی پیامبر (ص) به‌ویژه پس از آغاز تلاش‌های آن حضرت برای دعوت سایر قبایل به اسلام را به نمایش گذاشته است.
انتهای پیام
captcha