رونمایی از ۴ عنوان دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن در کردستان
کد خبر: 3797044
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱

رونمایی از ۴ عنوان دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن در کردستان

گروه فرهنگی ــ آیین گشایش دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان، با رونمایی از ۴ عنوان دانشنامه ۲۲ اسفندماه در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا از کردستان، امین مرادی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، امروز، 20 اسفندماه در جمع خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خردادماه سال 95 از سوی  حوزه هنری استان به صورت رسمی آغاز شده و در فاز نخست ۹ عنوان از این دانشنامه در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: با حضور جمعی اندیشمند از اساتید دانشگاه و هنرمندان شناخته شده، فاز اول این دانشنامه با حساسیت بالای اعضای شورای پژوهشی دانشنامه چهار  عنوان از 9 عنوان در نظر گرفته شده است که در آستانه سال نو با حضور، پژوهشگران، اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه فرهنگ، هنر و تمدن کشور و استان رونمایی می شود و به صورت رسمی دبیرخانه دائمی دانشنامه در حوزه هنری فعالیت خود را برای انجام پروژه‌های بعدی آغاز می‌کند.
رئیس حوزه هنری استان کردستان ضمن پراهمیت دانستن دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان برای نسل‌های آتی بیان کرد: میراث فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش‌های جامعه شناختی، مردم‌شناسی، تاریخی و زبانشناسی است. ضرورت شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ استان، که متاسفانه به علت عدم برخورد جدی با آن، در معرض فراموشی است و تلاش برای گردآوری و طبقه بندی اسناد در باره میراث فرهنگی و طبیعی، و نیز معرفی همگانی چهره فرهنگی کردستان به‌عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه اقتصادی منطقه، در کنار شناخت راهکارها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه آن به زبان امروزی، از جمله نکاتی است که کمتر به شکلی علمی و جامع در این دانشنامه مورد توجه قرار گرفته است .
وی بیان کرد: گردآوری و توصیف این میراث در عرصه های گوناگون، ضمن این که توجه به این ثروت ملی و کوشش برای حفظ و رشد آن را همراه دارد؛ می تواند تا حدی مشکلات پژوهشی را حل و نکاتی از ابهامات را در عرصه های مختلف روشن نماید و سندی ماندگار برای درک تاریخی و تطبیقی این میراث، جهت مطالعه معاصران و آیندگان و بسترسازی فرهنگی برای جوانان باشد.
مرادی عنوان کرد: ساعت 16 روز چهارشنبه، 22 اسفندماه در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج حاصل این چند سال تلاش عزیزان در شورای پژوهشی دانشنامه با رونمایی از 4 عنوان کردستان و شرق شناسان اثر کامبیز کریمی، کردستان و مشاهیر – (سنجرخان ) دکتر اسماعیل احمدی، کردستان و ادب حماسی اثر هادی یوسفی و کردستان و ادبیات عامه اثر جمال احمدی رونمایی می شود و پنج عنوان دیگر نیز در نیمه اول سال 98 که مراحل نهایی خود را سپری می‌کند، رونمایی می‌شود.
وی افزود: هم اکنون فاز دوم دانشنامه در قالب 10 عنوان دیگر از 110 عنوان مطرح شده آغاز شده و امیدواریم با حضور پژوهشگران دانشگاهی در این خصوص شاهد اتفاقات بسیار خوبی در سال 98 باشیم.
رئیس حوزه هنری استان کردستان یادآور شد: از عموم علاقه‌مندان و اساتید دانشگاهی و پژوهشگران دعوت کرد تا در آیین گشایش و رونمایی حضور بهم رسانند.
انتهای پیام

captcha