«موسیقی قرآن» ‌به‌عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس شود
کد خبر: 3797121
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷

«موسیقی قرآن» ‌به‌عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری و موسیقی‌شناس قرآن با تأکید بر اینکه موسیقی قرآن باید به‌عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس شود، گفت: ظرفیت نگارش مقالات و پژوهش‌ها در موسیقی قرآن بسیار بالاست و باید اثرات موسیقی قرآن بر روح و روان انسان به طور جامع و کامل بررسی شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، محفل انس با قرآن ظهر امروز، 20 اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام محمد جوادی، قاری و موسیقی‌شناس قرآن و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه شهرکرد در مسجد امام علی(ع) این دانشگاه برگزار شد.
‌جوادی در این محفل قرآنی با اشاره به تاثیرات شگرف قرائت قرآن بر روح و جان انسان، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید زنگارهای قلبتان را با قرآن بشویید و گوش فرا دادن به قرائت قرآن نیز از مصادیق همین برطرف کردن زنگارهاست.
وی بر شنیدن قرائت‌های ماندگار قرآن از اساتید برجسته دنیا تأکید کرد و افزود: قرائت سوره مریم توسط استاد عبدالباسط می‌تواند شروع عارفانه‌ای برای انس ویژه با قرآن کریم باشد.
قاری قرآن کریم اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید هنگامی که قرآن تلاوت می‌شود پوست بدن انسان شروع به جنبش می‌کند، قلب نرم می‌شود و موهای بدن به حرکت در می‌آید و این نشان از تاثیرات هنر موسیقی قرآن بر اعضا و جوارح انسان است.
‌جوادی با بیان اینکه برای انس با قرآن باید قبل از تفسیر سراغ شنیدن آیات وحی برویم، خاطرنشان کرد: پس از شنیدن مکرر آیات قرآن می‌توان دقیق‌تر به تفسیر آیات پرداخت و در تفسیر نیز گستره زیادی برای آیات قرآن وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه موسیقی قرآن باید به عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس شود، تصریح کرد: ظرفیت نگارش مقالات و پژوهش‌ها در موسیقی قرآن بسیار بالاست و باید اثرات موسیقی قرآن بر روح و روان انسان به طور جامع و کامل بررسی شود.
این موسیقی شناس قرآن کریم تلاوت‌های استاد محمد صدیق منشاوی را بهترین مبنا برای یادگیری ترتیل، لحن و تجوید قرآن کریم خواند و اظهار کرد: تلاوت سوره روم از این قاری مطرح دنیا می‌تواند نسخه‌ای ارزشمند برای ارتقای صوت و لحن قاریان قرآن باشد.
جوادی با اشاره به اینکه استاد مصطفی اسماعیل تنها قاری بود که می توانست در همه سبک‌ها قرآن تلاوت کند و در برخی از قرائت‌های او بیش از 50 سبک شنیده شده است، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب نیز فرمودند من سبک مصطفی اسماعیل را می‌پسندم زیرا ایشان بر اساس معنای و تفسیر آیات، قرآن تلاوت می‌کرد.
انتهای پیام

captcha