کتاب «مهارت‌های زندگی» منتشر شد
کد خبر: 3797268
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
به همت جهاد دانشگاهی اصفهان؛

کتاب «مهارت‌های زندگی» منتشر شد

گروه اجتماعی ــ کتاب «مهارت‌های زندگی؛ در اندیشه و کلام بزرگان علم و دین» نوشته بتول بصیری، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان منتشر شد.

کتاب «مهارت‌های زندگی منتشر شد/ مهارت‌های زندگی برای رفع چالش‌های زندگی است

بتول بصیری، نویسنده کتاب و مدرس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اسلامی‌سازی علوم انسانی، گفت: متأسفانه علوم انسانی ما ترجمان علوم انسانی غربی است. در بعضی از دانشگاه‌ها، برای اسلام اعتباری قائل نمی‌شوند، زیرا اسلام برای مردم به درستی معرفی نشده؛ این کتاب باهدف ترویج اسلامی‌سازی علوم انسانی به رشته تحریر درآمده است.

مسائل اسلامی به درستی با مسائل روز تطبیق داده نشده است
وی بیان کرد: مشکل بزرگ ما این است که مسائل اسلامی به درستی با مسائل روز تطبیق داده نشده است و به همین دلیل جوانان امروزی گمان می‌کنند که مسائل دینی مربوط به۱۴۰۰ سال قبل است؛ در صورتی که بسیاری از مسائل دینی با مسائل علمی و روز ارتباط نزدیکی دارند و اینکه می‌گویند مسائل دینی فقط و فقط سنت هستند، درست نیست. اسلام دینی متعلق به همه زمان‌ها و مکان‌ها است و خداوند می‌فرماید: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ بى‏‌ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏‌ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود».
بصیری افزود: اگر کسی بگوید مباحث دینی و احادیث، سنتی هستند، درست نیست. زیرا برخی از مسائل امروز در 1400 سال پیش گفته شده و غربی‌ها به خود می‌بالند که ما این نظریه‌ها را مطرح‌ کرده‌ایم. ولی اکنون شرایط به گونه‌ای شده که به آموزه‌های دینی توجه چندانی نمی‌شود، مثلا در نوشتن پایان‌نامه و مقاله‌های علمی اگر به منابع خارجی استناد شود، امتیاز بیشتری می‌دهند.
این مدرس دانشگاه در معنای مهارت زندگی و اینکه چگونه می‌توان آن را به افراد جامعه آموزش داد؟ گفت: مهارت‌های زندگی یعنی شخص به اندازه‌ای مهارت و توانایی داشته باشد که بتواند با چالش‌های زندگی درست برخورد کند. وقتی که فرد بعد از وارد شدن در جامعه، سرخورده می‌شود، به این دلیل است که پدر و مادر این فرد، مهارت درست زندگی کردن را به او آموزش نداده‌اند. در جامعه ما بچه‌ها پاستوریزه تربیت می‌شوند.

مهارت‌های زندگی برای رفع چالش‌های زندگی است
وی افزود: کسانی که از مهارت‌های زندگی برخوردار هستند، در مقاطع و شرایط مختلف با زندگی سازگارتر هستند و می‌توانند مسائل و مشکلات را برطرف کنند. مهارت‌های زندگی برای رفع چالش‌های زندگی است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مهارت زندگی، فراتر از دانش است، یعنی آموزش مهارت‌های زندگی باید به صورت کاربردی باشد. یعنی ابتدا شخصی که می‌خواهد مهارت‌های زندگی را آموزش بدهد، خودش باید متخلق به این مهارت‌ها باشد تا این نوع آموزش‌ها در دیگران هم اثرگذار شود.
بصیری گفت: ولی برخی از دانش‌آموزان این‌گونه آموزش‌ها را کتاب‌ها و در حد نمره می‌خوانند و در حد عمل نیست و به همین دلیل آن را کاربردی نمی‌کنند. دانش‌آموزان باید باید صورت عملی مهارت‌های زندگی را در بزرگسالان ببینند تا آن‌ها هم بتوانند عمل کنند. مهارت یعنی عمل. جان دیوئی نیز می‌گوید: عمل جدای از تئوری نیست.
انتهای پیام

captcha