نرم‌افزار تاریخ ایران اسلامی ۲ تولید شد
کد خبر: 3797468
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸

نرم‌افزار تاریخ ایران اسلامی ۲ تولید شد

گروه فناوری اطلاعات ــ نرم‌افزار ‌تاریخ ایران اسلامی ۲، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و به‌زودی عرضه می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ پس از عرضه‌ نسخه‌‌‌۱ نرم‌افزار تاریخ ایران اسلامی توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، جهت معرفى تاریخ، فرهنگ و تمدن بزرگ ایران اسلامى و تسهیل راه دستیابى به اطلاعات مربوط به تاریخ ایران و ارائه ابزار تحقیق و پژوهش براى همه فرهیختگان، به‌خصوص تاریخ‌‏دانان، مورخان و دانش‏‌پژوهان این رشته، نرم‌‏افزار تاریخ ایران اسلامى نسخه‌‌ ۲ تولید و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
 
نرم‌افزار تاریخ ایران اسلامى نسخه‌ ۲، با ارائه متن ۲۸۲ عنوان کتاب در ۴۰۲ جلد در زمینه تاریخ ایران دوره اسلامی، مهم‏‌ترین کتاب‏‌هاى کهن مربوط به تاریخ ایران را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد. در توضیح این کتابخانه آمده است: «دامنه‌ جغرافیایى ایران هرچند در طول تاریخ متغیر بوده است، اما آنچه مورد نظر ما در این کتابخانه است، تمام سرزمین‏هایى است که تحت نفوذ فرهنگى و تمدنى ایران بوده ‏اند و تاریخ آن‏ها به زبان فارسى تدوین شده است».

از خصوصیات قابل توجه تاریخ ایران اسلامی نسبت به نسخه قبل، ارائه آن در قالب جدید کتابخانه استاندارد است که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جست‌وجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی، ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.
 
برطرف‌شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جست‌وجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگر‌های استاندارد، بهبود نتایج جست‌وجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان و مانند آن از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود.
 
همچنین این قالب به کاربران نرم‌افزار تاریخ ایران اسلامی۲، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جست‌وجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و مانند آن در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر است.
انتهای پیام
captcha