آیاتی در وصف بهار
کد خبر: 3797585
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

آیاتی در وصف بهار

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خداوند در قرآن به صراحت نامی از بهار نیاورده اما ده‌ها آیه همه در وصف بهار است: «وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ؛ و خدا همان کسى است که باد‌ها را روانه مى ‏کند پس [بادها]ابرى را برمى‏ انگیزند و [ما]آن را به سوى سرزمینى مرده راندیم و آن زمین را بدان [وسیله]پس از مرگش زندگى بخشیدیم رستاخیز [نیز]چنین است». (فاطر آیه ۹)

آیاتی که همه در وصف بهار استاین روزها حال و هوای نزدیک شدن به فرارسیدن بهار به نوعی آغاز زندگی دوباره را در مردم ایجاد کرده و حال و هوای مردم با وجود مشکلات و مسائل دنیایی یک حال و هوای خوبی است که این امر از فطرت انسان نشئت می‌گیرد چراکه بهار یعنی زنده شدن زمین به امر خدا این حال و احوال دگرگون را در هر فرد ایجاد می‌کند.
قرآن کریم در هیچ آیه به صراحت نامی از بهار نیاورده اما ده‌ها آیه قرآن به بهار و برکات و جلوه‌ها و آثار آن اشاره‌هایی بدیع و روح بخش دارند. آیاتی که از ابرها، باران، آب‌ها، گیاهان، درختان، میوه‌ها و... دیگر نشانه‌های طبیعی سخن می‌گوید که همه در وصف بهار است.
خداوند متعال در تمام فصول سال برای بندگانش نشانه‌هایی قرار داده است تا با دقت و درک این نشانه پی به وجود خالق یکتای این زیبایی ها ببرند اما در مورد بهار آیات و احادیث بسیاری وجود دارد که از نشانه‌های بهار برای انسان‌ها در زنده شدن زمین به امر خدا این است که انسان بعد از مرگ بار دیگر به امر خدا وند متعال زنده می‌شود.
خداوند متعال در آیه 164 سوره بقره می‌فرماید: «إِنَّ فِى خَلْقِ الْسَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَ الْفُلْکِ الّتِى تَجْرِى فِى الْبَحْرِ بِمَا یَنْفَعُ الْنَّاسَ وَمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْسَّمآءِ مِنْ مَّآءٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِیفِ الْرِّیَحِ وَالْسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ الْسَّمَآءِ وَ الْأَرْضِ لَأَیَتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ‏؛ راستى كه در آفرينش آسمانها و زمين و در پى يكديگر آمدن شب و روز و كشتيهايى كه در دريا روانند با آنچه به مردم سود مى‌رساند و [همچنين] آبى كه خدا از آسمان فرو فرستاده و با آن زمين را پس از مردنش زنده گردانيده و در آن هر گونه جنبنده‏‌اى پراكنده كرده و [نيز در] گردانيدن بادها و ابرى كه ميان آسمان و زمين آرميده است براى گروهى كه مى‏‌انديشند واقعا نشانه‏‌هايى [گويا] وجود دارد».

هماهنگى میان عناصر طبیعت
حجت‌الاسلام دهقانی، یکی از کارشناسان دینی استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: هماهنگى میان عناصر طبیعت و اجزاى هستى و قوانین حاکم بر آنها، همه نشان ‏دهنده حاکمیّت و قدرت و اراده خداى یگانه است.
وی افزود: ما انسان‌ها باید با درک واقعی از پیرامون خود به خلقت آفرینش الهی پی ببریم و همواره سپاسگزار تمام نعمت‌های الهی باشیم تا شاید در روز قیامت مورد الطاف الهی قار گیریم.
حجت‌الاسلام دهقانی بیان کرد: شناخت طبیعت، یکى از راه‌هاى خداشناسى است که شناخت او، قدرت، حکمت و یکتایى او را در بر دارد.
وی بیان کرد: خداوند متعال در آیات قرآن بارها به ما تأکید کرده است که بعد از مرگ بار دیگر زنده می‌شویم و به حساب و کتاب ما رسیدگی می‌شود،که تنها انسان‌های خرمند به این توجه دارند و همواره در حال تلاش برای انجام اعمال نیک خود را برای پاسخگویی در پیشگاه الهی آماده می‌کنند.

مسئله آفرینش
این کارشناس دینی بیان کرد: امروز مسائل پر جاذبه دنیایی و دل مشغولی‌های آن ما را از فکر کردن به نشانه‌های الهی باز می دارد و همین امر موجب شده تا انجام گناه دیگر زیاد به چشم نیاید.
وی بیان کرد: آفرینش یک مسئله است و اداره کردن و روزى دادن مسئله دیگر، روزى هر آفریده‌‏اى از ابتداى آفرینش تنظیم شده است. خداوند، کتاب را براى زنده شدن دل‏‌ها و باران را براى زنده شدن گِل‏‌ها نازل کرده است. مراد از اختلاف شب و روز یا پیدا شدن یکى خلف دیگرى است و یا تفاوت ساعات شب و روز است که گاهى روز بلند و شب کوتاه و گاهى بر عکس است.
حجت‌الاسلام دهقان یادآور شد: دزدی، قتل، اختلاس های آنچنانی، انجام دیگر اعمال زشت که امروز ما از مسلمانان می‌بینیم نتیجه مشغول شدن به جاذبه‌های دنیایی و عدم تفکر در خلقت و آفرینش انسان و اعتقاد به روز قیامت و رسیدگی و حساب و کتاب دنیایی است.
انتهای پیام

captcha