عکاسان ایرانی فاجعه حلبچه را جهانی کردند
کد خبر: 3797600
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲

عکاسان ایرانی فاجعه حلبچه را جهانی کردند

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی دانشگاه کردستان گفت: فاجعه حلبچه به واسطه عکس‌هایی که عکاسان ایرانی از این حادثه گرفته بودند، انعکاس جهانی پیدا کرد و به آن القابی همچون «جنایت علیه بشریت» و «نسل‌کشی» نسبت داده شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، روشن خوشنوازی، معاون فرهنگی دانشگاه کردستان در مراسم گرامیداشت شهدای شیمیایی حلبچه که امروز، 22 اسفند در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: امسال سی و یکمین سالگرد فاجعه شیمیایی شهر حلبچه است که به دستور کینه‌توزانه صدام و به عاملیت پسرعمویش (علی شیمیایی) صورت گرفت.
وی افزود: حلبچه در 10 الی 15 کیلومتری مرز ایران در مریوان واقع شده است و از بلندی‌های نودشه نیز می‌توان این شهر را مشاهده کرد.
معاون فرهنگی دانشگاه کردستان، بیان کرد: پیش از حمله شیمیایی، شهر حلبچه با بمب‌های متعارف بمباران شده بود تا حفاظ‌ها و شیشه‌های ساختمان‌های شهر بشکند و امکان مقاومت در مقابل گازهای سمی برای مردم وجود نداشته باشد.
وی بیان کرد: در این حمله سه گاز شیمیایی خردل، اعصاب و سیانوژن مورد استفاده قرار گرفت که توسط 50 فروند هواپیمای عراقی و هر فروند چهار بمب بر سر مردم ریخته شد.
خوشنوازی، با اشاره به شهادت پنج هزار نفر و مصدومیت هفت هزار نفر در پی این حادثه، اعلام کرد: متأسفانه در آن زمان، این حادثه انعکاس جهانی پیدا نکرد و جنایات صدام مغفول ماند.
وی ادامه داد: این حادثه بعدها به واسطه عکس‌هایی که عکاسان ایرانی از آن گرفته بودند انعکاس جهانی پیدا کرد و به آن القابی همچون «بزرگترین حمله مستقیم به یک شهر»، «جنایت علیه بشریت» و «نسل کشی» نسبت داده شد.
وی با یادآوری حمله شیمیایی صدام به شهر سردشت در تیرماه سال 66، بیان کرد: متأسفانه بعد از حادثه شیمیایی حلبچه، شهر نودشه نیز مورد حمله شیمیایی قرار گرفت و هشت بمب شیمیایی بر سر مردم این شهر ریخته شد.
معاون فرهنگی دانشگاه کردستان در پایان یادآور شد: حلبچه همیشه در دل مردم زنده است اما حقارت و پستی آن برای صدام باقی مانده است.
انتهای پیام

captcha