خویشتن‌داری مردم ایران در تحمل مشکلات؛ نقطه قوت سال ۹۷
کد خبر: 3797751
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹

خویشتن‌داری مردم ایران در تحمل مشکلات؛ نقطه قوت سال ۹۷

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: مردم ایران سال ۹۷ را با مشکلات شدید اقتصادی پشت‌سر گذاشتند، اما مشکلات را با نجابت و خویشتن‌داری تحمل کردند که می‌توان این موضوع را نقطه قوت سال ۹۷ قلمداد کرد.

نقطه قوت سال 97، خویشتن‌داری مردم ایران در تحمل مشکلات است

علی امیدی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه سال 97 سال خوبی برای مردم ایران نبود، اظهار کرد: علت این مسئله به بدعهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام برمی‌گردد که زنجیره‌ای از حوادث منفی را برای اقتصاد، سیاست و فرهنگ کشور به‌دنبال داشت. در واقع شاخص‌های اقتصادی کشور نشان می‌دهد که سال خوبی را پشت‌سر نگذاشتیم و هر چند ظاهرا این مسئله علت بیرونی دارد، ولی از نوعی سهل‌انگاری، بی‌برنامگی و سوءمدیریت طی سال‌های طولانی نیز ناشی می‌شود، چون اقتصاد و سیاست خارجی کشور تضعیف شده و به نوعی ما در عرصه بین‌المللی تنها شده‌ایم.
وی ادامه داد: قطعاً حق با ما است، چون به صورت مسالمت‌آمیز به‌دنبال تکنولوژی‌های جدید در انرژی هسته‌ای و خودکفایی بودیم، ولی آنها از توانمندی‌های تکنولوژیک ما تعبیر منفی کرده و فشارهای بین‌المللی را بر ما افزایش دادند. این ظاهر قضیه است و در باطن باید گفت ما در سیاست داخلی، سیاست خارجی و سیاست‌های اقتصادی به صورت علمی و اصولی رفتار نکردیم؛ در نتیجه دشمن از این روزنه‌ها استفاده کرد و ما این‌گونه آسیب‌پذیر شدیم.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: در داخل کشور متأسفانه در زمینه تحول سیاسی به سمت دموکراسی بالنده و رعایت بیشتر حقوق بشر و آزادی‌های عمومی مصرح در قانون اساسی، پیشرفت قابل توجهی در سال 97 نداشتیم و شاخص‌هایی وجود دارد که مؤید این ادعا است.

اقتصاد کشور دچار روزمرگی شده است
امیدی با اشاره به اینکه 189 کشور FATF را پذیرفته‌اند، افزود: ما هنوز در فرایند تصویب آن مانده‌ایم که بعضا دودستگی و اختلاف‌نظر داخلی در رابطه با موضوعات سیاسی و بین‌المللی را نشان می‌دهد. از طرف دیگر، اقتصاد کشور دچار روزمرگی شده است، اینکه صرفا حقوق کارمندان به حسابشان واریز شود و هیچ دولتی تاکنون جرئت نداشته که گام‌های اساسی برای تحول اقتصادی بردارد. متأسفانه اتکا به نفت نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز یافته است و همین وابستگی به نفت بود که در چند ماه اخیر عوارض خود را در اقتصاد کشور نشان داد. در واقع برنامه بلندمدتی برای قطع وابستگی ایران به درآمدهای حاصل از صادرات نفت وجود ندارد و متأسفانه دولت‌های مختلف به دنبال روزمرگی و گذران امور بودند. در تبلیغات انتخاباتی یکدیگر را به شدت نقد می‌کنند، اما در عمل همان رویه قبل را در پیش می‌گیرند.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه سیاست خارجی ادامه‌دهنده سیاست داخلی است و اگر تحولات داخلی به خوبی پیش نرود، نباید انتظار تحول اساسی در سیاست خارجی داشت، گفت: بعد از امضای برجام، اوضاع خوب پیش می‌رفت، ولی با روی کار آمدن ترامپ، بن سلمان و نتانیاهو عرصه بر ایران تنگ شد و فشارها بر آن افزایش یافت. اقتصاد جهان تحت کنترل بخش خصوصی است و بخش خصوصی نیز هیچ‌گاه حاضر به پذیرش ریسک نیست. با شروع تحریم‌های جدید، شرکت‌های چینی و روسی نیز عقب‌نشینی کرده و از ایران خارج شدند، حتی واردات نفت چین از ایران از سهمیه‌ای که آمریکا برای آن مشخص کرده، کمتر است.

نقطه قوت سال 97، نجابت و خویشتن‌داری مردم ایران است
وی تصریح کرد: شاید بتوان دستاورد و نقطه قوت سال 97 را نجابت مردم ایران در نظر گرفت. اگرچه تلاش‌هایی برای افزایش حقوق و دستمزدها انجام می‌شود، چون تمام روزنه‌ها بسته شده و اعتراضات صنفی شکل گرفته بود، اما هر کشور دیگری را در نظر بگیرید، اگر یک‌باره ارزش پولی ملی آن به یک سوم تقلیل پیدا می‌کرد، شاید شورش وسیعی در آن رخ می‌داد. مردم ایران نجیب هستند و می‌خواهند مشکلات در آینده کوتاه‌مدت با مدیریت داخلی، گفت‌و‌گو و شیوه‌های مسالمت‌آمیز حل‌وفصل شود.
امیدی ادامه داد: نجابت مردم حاصل سیاستگذاری فرهنگی نیست، بلکه بخشی از فرهنگ دیرینه ما محسوب می‌شود. اقتصاد شوخی‌بردار نیست و مردم دنبال این نیستند که مقصر این وضعیت عامل داخلی است یا خارجی. خوشبختانه مردم با نجابت خود به مسئولان هشدار دادند که خویشتن‌داری می‌کنیم و متوجهیم که عامل خارجی‌ای به نام رئیس‌جمهور آمریکا اوضاع را به هم ریخته است، اما شما نیز باید به خودتان بیایید، ما همیشه این‌قدر صبور نیستیم و ممکن است یک‌باره کاسه صبرمان لبریز شود. به هر حال امسال اوضاع اقتصادی بدتر از دی‌ماه سال گذشته بود، اما مردم خویشتن‌داری زیادی از خود نشان دادند که نشانه نجابت آنها است.
وی خاطرنشان کرد: افتتاح راه‌آهن رشت-قزوین و پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای خودکفایی در تولید بنزین را می‌توان از شاخص‌ترین دستاوردهای سال 97 برشمرد، البته راه‌آهن رشت-قزوین مربوط به امسال و این دولت نیست، سال‌ها است که انجام می‌شود و فقط بخشی از آن در سال جاری به سرانجام رسید. از طرف دیگر، سیاستگذاران بخش خودروسازی اگر افراد باتجربه و دوراندیشی بودند، نباید اجازه می‌دادند که 60 درصد تولید شرکت‌های خودروسازی کاهش یافته و خودورها با چند برابر قیمت عرضه شود. اینها نشان می‌دهد که برنامه و استراتژی بلندمدتی برای کاهش آسیب‌پذیری داخلی وجود ندارد و اقتصاد و سیاست دچار روزمرگی است.

مشکل اصلی حوزه اقتصاد، سوءمدیریت است
این استاد دانشگاه بیان کرد: مسئولان در سال 98 باید برنامه‌های درازمدت برای اداره کشور بدون توجه به عوامل خارجی تنظیم کنند تا آسیب‌پذیری اقتصاد کشور کاهش یافته و اتکا به ظرفیت‌های داخلی افزایش یابد. مشکل ما در حوزه اقتصاد مربوط به منابع نیست، گرچه منابع نیز کم داریم، ولی مشکل اصلی ما به مدیریت مربوط می‌شود. مشکل دیگری که با آن مواجهیم، فقدان امید در جامعه است و مسئولان باید از راه‌های مختلف این امید را در جامعه ایجاد کنند که بدون درآمدهای نفتی نیز می‌توان اقتصاد را اداره کرد و بدون توجه به فشارهای آمریکا نیز می‌توان به زندگی ادامه داد.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 98 افزود: چون انتخابات مجلس حالت قومی محلی دارد، حداقلی از مردم در آن شرکت می‌کنند. اگر انتخابات مجلس استانی شود، تعداد شرکت‌کنندگان کاهش خواهد یافت. 
امیدی اظهار کرد: اگر انتخابات مجلس استانی شود، چند مزیت خواهد داشت، از جمله اینکه نمایندگان منتخب بیشتر دغدغه استانی و ملی خواهند داشت و دغدغه‌های محلی کاهش می‌یابد. ثانیا موجب تقویت تحزب می‌شود، چون لیست‌ها رأی می‌آورد و قوم‌گرایی جایی نخواهد داشت. از طرف دیگر، با توجه به اینکه نمایندگان پناهگاه مردم محسوب می‌شوند، با استانی شدن انتخابات مجلس، مردم به چه کسی مراجعه کنند؟ شاید با روند انتخابات فعلی، نمایندگان بیشتر بازتاب نظرات مردم را دریافت کنند و با استانی شدن انتخابات، ممکن است فاصله آنها با مردم کمی بیشتر شود.
انتهای پیام

 

captcha