تزكیه، انبساط فكری انسان را به دنبال دارد
کد خبر: 3797812
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵

تزكیه، انبساط فكری انسان را به دنبال دارد

گروه معارف ـ استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه شمس، به تبیین موضوع تربیت نفس پرداخت و تاکید کرد که تزکیه، انبساط فطری انسان را به دنبال دارد و فرآیند به فعلیت رسیدن گرایش‌های بالقوه فطری در پرتو تزکیه اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، حسن ملکی، در نشست تخصصی «جهانی شدن، هویت و تربیت» در تبیین جایگاه تزكیه در انسان‌شناسی اسلامی گفت: تزكیه باعث می‌شود كه انقباض فطری انسان به انبساط فطری منجر شود؛ بنابراین تربیت، فرآیند به فعلیت رسیدن گرایش‌های بالقوه فطری در پرتو تزكیه است.
وی در نقد اصالت دادن به تغییر افزود: هر كهنه‌ای باطل نیست و هر نویی حق نیست. در تحول علوم انسانی، لزوماً نو بودن ملاك نیست. بر همین اساس بنا به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی سقراط اولین شهید راه حق است.
ملكی در جمع‌بندی سه چالش پیش روی تربیت اسلامی گفت: اولین چالش، چالش حق بودن نو و باطل بودن كهنه است در حالی كه در تربیت اسلامی شاید یك حدیث بار معنایی داشته باشد كه صد تا كتاب هم آن را نداشته باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دومین چالش اصالت دادن به تغییر و سومین چالش واقعیت های پیچیده دنیای امروز است كه در آن بحث مسئله‌های بی صاحب و اساتید بی دغدغه مطرح می‌شود. این چالش در بحث هویت خسران‌های زیادی ایجاد می‌كند و از این رو تربیت اسلامی باید به متن بپردازد و نسخه امروزی برای مسئله‌های روز بنویسید.
ملکی در ادامه و در بیان راهکارهایی برای تحقق تربیت اسلامی، راهبردهایی نظیر نقد بی رحمانه نظریه‌های غربی با معیارهای علمی و فروكاستن ابهت علمی آن‌ها و در نتیجه باز شدن راه برای تولید نظریه‌های اسلامی تربیتی، رویكرد و برنامه هجومی به تربیت مدرن از طریق فضای مجازی، توجه به نهادها خصوصاٌ نهاد خانواده كه می‌تواند سد مقاومی در برابر آسیب‌های فضای مجازی باشد و لزوم پرورش تفكر نقاد و نهادینه شدن تربیت اسلامی در قول و فعل مسئولان كلان كشور كه الگویی عملی برای جامعه است، را مطرح کرد.
در ادامه این نشست تخصصی، بابك شمشیری، دانشیار دانشگاه شیراز و رئیس دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی، بحث خود را با عنوان «چالش‌های نظام تعلیم و تربیت ایران در عصر جهانی شدن» ارائه داد.
وی با اشاره به دو گانه جهانی شدن به مثابه فرآیند و جهانی شدن به مثابه پروژه، گفت: جهانی شدن از یك طرف فرآیندی از تحولات پی در پی است و از طرف دیگر به دلیل منافع گروه‌ها و دولت‌ها نمی‌شود منكر وجه پروژه بودن آن شد.
در ادامه رئیس دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی به شرح نظریه‌های جهانی شدن یعنی عام‌گرایی فرهنگی، خاص‌گرایی فرهنگی و گفت‌وگومندی پرداخت.
شمشیری، جهانی شدن را مانند ماهیت همه امور دنیا دارای پیامدهای مثبت و منفی دانست كه گسترش تبادلات و ارتباطات، گسترش تحصیلات و وسعت یافتن افق دید انسان‌ها را از پیامدهای مثبت و بروز بحران‌های هویتی جدید، بحران‌های زیست محیطی و بحران‌های معنوی، اخلاقی، روانی را از پیامدهای منفی آن دانست.
وی در ادامه به تبیین الزامات تعلیم و تربیت از جمله تربیت عقلانی با تاكید بر تفكر تحلیل انتقادی و آیند‌ نگر، تربیت اجتماعی با تاكید بر حقوق شهروندی، تربیت فرهنگی، تربیت اخلاقی با تأكید بر خود كنترلی، تربیت عاطفی ، تربیت هنری، تربیت حرفه‌ای و ... پرداخت.
شمشیری یكی از مهم‌ترین مشكلات موفق نبودن در زمینه تربیت را تمركزگرایی دانست و در همین زمینه بیشترین مشكل سند تعلیم و تربیت را دستوری بودن آن دانست .
رحمت‌الله مرزوقی، استاد دانشگاه شیراز دیگر سخنران این نشست تخصصی، بحث خود را با عنوان «نسبت جهانی شدن، هویت و تربیت» دنبال کرد.
استاد بخش علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز گفت: هر كدام از این مفاهیم خودش مباحث وسیع و گسترده‌ای دارد و هركدام باید مورد بررسی قرار گیر..
وی همچنین انقلاب اطلاعاتی و فناوری ارتباطی را از عواملی برشمرد كه آرامش، امنیت و هویت پیشین انسان‌ها و جوامع را مورد تغییر و تهدید قرار داده است.
مرزوقی با اشاره به اینكه ما در عصر جهانی شدن قرار داریم، جهان را در حال آزمودن یك انتقال پارادایمی یا تحول در یك الگوی كلان دانست و در ادامه به تشریح معانی جهانی شدن از جمله بین‌المللی شدن، آزادسازی، عالمگیرشدن، سرزمین‌زادیی و ... پرداخت.
انتهای پیام

captcha