یادی از درگذشتگان سال ۹۷؛ مردان نکونامی که عروج کردند
کد خبر: 3797864
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

یادی از درگذشتگان سال ۹۷؛ مردان نکونامی که عروج کردند

گروه ادب ــ واپسین روز‌های سال فرصتی برای گرامیداشت یاد و نام کسانی که در عرصه علم و فرهنگ و هنر عمر خود را صرف و خدمات بزرگی کردند که تا سال‌ها آثار این خدمات باقی خواهد بود.

یادی از درگذشتگان سال ۹۷؛ مردان نکونامی که عروج کردندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ روز‌های پایانی سال تداعی خاطرات یک سال است، تداعی وجود کسانی از عزیزانمان که اکنون در کنارمان نیستند و جز اشک و غم و حسرت دیدار چیزی برایمان باقی نمانده است. در این روز‌ها و ساعت‌ها یاد کسانی را زنده می‌کنیم که روزی عرصه علم، ادبیات، فرهنگ و هنر به خود می‌بالید که چنین اهل قلم، فرهنگ و هنر را به خود دیده است.

امروز از نور وجود این بزرگان بی‌بهره‌ایم، اما آثاری که از خود برجای گذاشته و خدماتی که به عرصه علم، فرهنگ و هنر کرده‌اند، همواره نام و یادشان بر تارک این جهان خواهد درخشید. یاد و نام این عزیزان را گرامی می‌داریم و بر روح بلندشان صلوات و درود می‌فرستیم. در گزارش پیش رو تعدادی از بزرگان را معرفی و یاد خواهیم کرد.

داریوش شایگان

یکی از چهره‌های شاخص عرصه علم و فرهنگ، داریوش شایگان است که در آغازین روز سال جاری بر اثر سکته مغزی درگذشت. وی در سال ۱۳۱۴ در تهران زاده شد. پدرش بازرگان ایرانی و مادرش از اهالی گرجستان بود. در تهران به مدرسه کاتولیک سن‌لویی که دروسش به زبان فرانسه تدریس می‌شد رفت و بعد از آن برای تحصیل به خارج از کشور رفت و با اخذ درجه دکترا در رشته هندشناسی در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و به تحقیقات خود پیرامون ادیان به‌ویژه ادیان هندی ادامه داد که حاصل آن کتابی دو جلدی بود به نام «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند» که از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

برخی از کتاب‌های این اندیشمند به این شرح است: آسیا در برابر غرب، ادیان و مکتب‌های فلسفی هند در ۲ جلد، تصوف و هندوئیسم (آیین هندو و عرفان اسلامی بر مبنای کتاب مجمع البحرین نوشته داراشکوه ترجمه به فارسی توسط جمشید ارجمند)، افسون زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار، زیر آسمان‌های جهان، بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی، سرزمین سراب‌ها، انقلاب دینی چیست، آمیزش افق‌ها و بینش اساطیری.

محمدابراهیم جعفری

محمد ابراهیم جعفری، نقاش و شاعر پیشکسوت چهره دیگری است که ۱۸ فروردین در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. وی در سال ۱۳۱۹ در شهر بروجرد به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل از دانشکده هنر‌های زیبا دانشگاه تهران بود و به عنوان مؤسس کانون آموزش اصول هنر‌های تجسمی شناخته می‌شود. آثار این هنرمند نقاش در ده‌ها نمایشگاه داخلی و خارجی به نمایش درآمده‌اند و او در بی‌ینال‌های مهم هنری و بین‌المللی همچون بی‌ینال پاریس (سال ۱۳۴۸) شرکت داشت. این مدرس و کارشناس هنر‌های تجسمی علاوه بر فعالیت در این حوزه، از دوران جوانی به سرودن اشعار مشغول بوده و در جامعه هنری او را به عنوان نقاش و شاعری برجسته می‌شناسند.

محسن ابوالقاسمی

محسن ابوالقاسمی در سال ۱۳۱۵ در ملایر متولد شد و ۱۸ بهمن امسال دار فانی را وداع گفت. وی استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران بود. همچنین دانش‌آموخته زبان‌های فارسی نو و باستان از دانشکده مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا در لندن و از شاگردان استادان بنامی، چون هنینگ و بویس بوده‌است. وی در سال ۱۳۴۴ در گروه تازه‌ تأسیس زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت و تا سال ۱۳۸۱ که بازنشسته شد، استاد این دانشگاه باقی ماند؛ در سال ۱۳۶۹ به استخدام نیمه‌وقت دانشگاه آزاد درآمد و در سال‌های پایانی عمر در این دانشگاه تدریس کرد.

«تحول معنی واژه در زبان فارسی»، «پنج گفتار در دستور تاریخی زبان فارسی»، «تاریخ زبان فارسی»، «تاریخ مختصر زبان فارسی»، «دستور تاریخی زبان فارسی»، «راهنمای زبان‌های باستانی ایران (۲ جلد)»، «زبان فارسی و سرگذشت آن»، «شعر در ایران پیش از اسلام» و «مانی به روایت ابن الندیم» از جمله آثار مرحوم ابوالقاسمی است.

ابوالفضل زرویی نصرآباد

ابوالفضل ابوالفضل زرویی نصرآباد در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد. وی طنزپرداز، شاعر و پژوهشگر بود. زرویی برنده لوح افتخار و سرو بلورین نخستین جشنواره شعر فجر به عنوان برترین شاعر طنزسرای پس از انقلاب اسلامی و برنده لوح تقدیر و سرو بلورین از سومین جشنواره شعر فجر در رشته شعر طنز بود. او با نام‌های مستعاری همچون آمیز ممتقی، چغندر میرزا، ننه قمر، ملانصرالدین، کلثوم ننه و عبدل برای نشریاتی مانند زن، مهر، بانو، گل آقا، همشهری، انتخاب، کیهان ورزشی، عروس و تماشاگران طنز نوشته است. زرویی نصرآباد، ۱۰ آذر بر اثر عارضه قلبی درگذشت. از او کتاب‌های وقایع‌نامه طنز ایران، رفوزه‌ها، حدیث قند، خاطرات سر پروفسور، حسنعلی‌خان مستوفی، یک بغل کاکتوس، اصل مطلب، اندر حکایت شیرین بیمه به یادگار مانده است.

احمد احمدی

احمد احمدی یکی از چهره‌های شاخص عرصه علم و ادب است که ۱۸ خردادماه به دلیل عارضه قلبی درگذشت. وی در سال ۱۳۱۲ در روستای کهکدان ملایر به دنیا آمد و پس از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت و به مدت ۵ سال دروس دینی را تا اواخر سطح ۲ فراگرفت. سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر و فلسفه اسلامی را در سطوح عالی (اسفار و شفا) نزد علامه طباطبایی، درس فقه و اصول را نزد کسانی همچون امام خمینی (ره)، سیدحسین طباطبایی بروجردی، آیات عظام سلطانی، مشکینی، محقق داماد و نجفی مرعشی فرا گرفت و همزمان دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران اخذ کرد. احمدی از سال ۱۳۵۲ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بود و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی را در مقطع دکتری تدریس کرده است.

وی از سال ۱۳۶۰ به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت داشت. وی بنیان‌گذار سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) بود و حدود ۳۳ سال مدیریت این سازمان را بر عهده داشت. وی همچنین از مؤسسان دانشگاه تربیت مدرس و در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود.

از جمله آثار وی، می‌توان به کتاب‌های «بن‌لایه‌های شناخت» (تألیف)، «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه» (تألیف)، «نقد تفکر فلسفی غرب» (ترجمه)، «تأملات در فلسفه اولی» (ترجمه) و «تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق» (ترجمه) اشاره کرد.

عباس دوزدوزانی

عباس دوزدوزانی چهره شاخص دیگری در عرصه فرهنگ و ادب و قرآن است که ۷ مرداد امسال دار فانی را وداع گفت. وی در سال ۱۳۲۱ در تبریز متولد شد، در اوان کودکی و قبل از ورود به دبستان در یکی از مکتب‌خانه‌های زادگاهش تبریز روخوانی قرآن را به نحو کامل آموخته و از همان دوران، به سیاق خانوادگی به همراه مادر مرحومش با قرآن مأنوس بود، در دوران دبستان و دبیرستان درس قرآن را به راحتی گذراند و سپس در دبیرستان به درس ادبیات عرب، که دبیرش بسیار دانا و معلمی اثرگذار بود، علاقه وافری پیدا کرد و به این رشته دلبسته شد به حدی که در کنار دروس رسمی، و سنگین آن زمان، صرف و نحو عربی را آموخت و این گرایش، منجر به دو انگیزه در وی شد؛ اول آنکه مراجعه به قرآن را برایش آسان و شیرین کرد و دوم آنکه به جلسات تلاوت و آموزش‌های قرآنی سوقش می‌داد که به‌تدریج، و در آغاز جوانی قاری مقبول، و از مدرسان قرآن در جلسات آموزشی حضور می‌یافت.

وی از پایه‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نخستین فرمانده سپاه بود. سپس در کابینه شهید رجایی مسئولیت وزارت ارشاد را عهده‌دار شد. همچنین نماینده مجلس اول از تبریز و دوم و سوم را از تهران بر عهده داشت. وی همچنین عضو و رئیس شورای شهر تهران در دوره اول شورا‌ها و رئیس کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب بود. آخرین مسئولیت وی، کارشناس ارشد ریاست جمهوری بود و پس از آن بازنشسته شد.

عزت الله انتظامی

عزت‌الله انتظامی که عزت سینمای ایران نیز نامیده می‌شد، ۳۱ خرداد سال ۱۳۰۳ در محله سنگلج تهران متولد شد. وی پس از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۲۶ وارد عرصه هنر گردید و با اندک دست مایه‌های هنر نمایش و تئاتر به آلمان سفر کرد و در شهر هانوفر وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر گردید. وی پدر مجید انتظامی آهنگ‌ساز و نوازنده معروف است. عزت‌الله انتظامی فعالیت هنری خود را با پیش پرده خوانی شروع کرد؛ او پس از یک سال به تماشاخانه‌های هنر و فرهنگ تهران رفت؛ در سال ۱۳۲۰ نخستین نمایش حرفه‌ای خود را با عنوان اولتیماتوم نوشته پرویز خطیبی به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پاریس خیابان لاله‌زار اجرا کرد و تا سال ۱۳۲۶ توانست در بیش از ۱۰ نمایش نقش پردازی کند. بازی در فیلم واریته بهاری به کارگردانی پرویز خطیبی نخستین تجربه سینمایی اوست.

عزت‌الله انتظامی اولین بازیگر ایرانی بود که موفق به دریافت جایزه از فستیوال بین‌المللی شد. وی برای بازی در فیلم گاو جایزه هوگو نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو دریافت کرد. با ذکر این مقدمه می‌خواهیم بازخوانی از چند کار فاخر این هنرمند داشته باشیم تا بار دیگر خاطره خوش بازی‌های وی در یاد ما زنده شود.

«گاو»، «حاجی واشنگتن»، «کمال الملک»، «اجاره نشین‌ها»، «کشتی آنجلیکا»، «هامون»، «روز واقعه»، «حکم» و «راه آبی ابریشم» و ده‌ها اثر دیگر از آثار شاخص وی است. وی سرانجام در ۲۶ مرداد ۹۷ درگذشت.

محمدباقر کتابی

پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷، محمدباقر کتابی؛ مفسر نهج‌البلاغه و مثنوی و از اساتید الهیات، عرفان و فلسفه، در سن ۹۵ سالگی، دار فانی را وداع گفت. او در سال ۱۳۰۲ شمسی در اصفهان متولد شد. در سال ۱۳۲۹ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شده و سال ۱۳۳۳ با گذراندن رساله‌ای درباره عقد فضولی در فقه و حقوق مدنی، با درجه بسیار خوب فارغ‌التحصیل شد. بیش از ۳۰ سال در دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی و دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، به تدریس متون ادبی و عرفانی، چون مثنوی مولانا، دیوان شمس، حدیقه سنائی و تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی پرداخت. اشتغال در امور قضایی، تدریس در آموزش و پرورش و عضویت در انجمن آثار و مفاخر اصفهان نیز از جمله سوابق علمی زنده‌یاد کتابی است.

از تألیفات این استاد دانشگاه می‌توان به «رجال اصفهان در علم و عرفان و ادب و هنر» و «مقدمه بر کتاب (وحدت وجود) تألیف مرحوم استاد فضل‌الله ضیاء نور» اشاره کرد.

محمدجواد صاحبی

محمدجواد صاحبی استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر تاریخ و عاشوراپژوه، ۲۳ بهمن‌ماه، دار فانی را وداع گفت. مرحوم صاحبی عضو شورای دین‌پژوهان کشور و رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم، مؤسس نشریه کیهان اندیشه و مؤلف کتاب‌های مهمی در تاریخ اسلام و تاریخ جنبش‌های اسلامی معاصر بود.

وی در سال ۱۳۳۳ به دنیا آمد. وی سال‌ها از درس خارج فقه آیت الله العظمی مرحوم سید عبد الکریم موسوی اردبیلی و خارج فقه واصول آیت الله العظمی محمدابراهیم جناتی استفاده کرد. در فلسفه نیز از شاگردان آیت‌الله حسن زاده آملی و مرحوم سیدجلال الدین آشتیانی بود.

کتاب‌های «اندیشه اصلاحی در نهضت‌های اسلامی»، «مبانی نهضت احیای فکر دینی»، «درآمدی بر نظام رهبری در اسلام»، «مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران»، «شناختنامه تفاسیر»، «سید جمال الدین اسدآبادی بنیانگذار نهضت احیای فکر دینی»، «گفت‌وگوی دین و فلسفه» و «تفسیر تاریخ سرخ» از آثار منتشر شده وی است و آخرین اثرش با عنوان «تفسیر تاریخ عاشورا» به همت بوستان کتاب در شهریور امسال منتشر شده بود.

یدالله ثمره

زنده‌یاد ثمره از برجسته‌ترین زبانشناسان، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اولین رئیس انجمن زبانشناسی ایران بود و در حوزه آواشناسی و واج‌شناسی تخصص داشت. وی چندین کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی تألیف کرد. یکی از برجسته‌ترین آثار او، کتاب «آواشناسی زبان فارسی» بود که توسط مرکز نشر دانشگاهی به چاپ رسید. این استاد فقید، شامگاه پنجشنبه، دوم اسفند، ۱۳۹۷، در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

حسین عرفانی

حسین عرفانی با نام کامل حسین عرفانی پارسایی از چهره‌های هنری کشورمان است که ۲۱ شهریورماه به علت سرطان ریه در بیمارستان درگذشت. وی متولد ۱۳۲۱ تهران، از بزرگ‌ترین دوبلور‌ها و گویندگان ایران بود. او با بیش از پنج دهه فعالیت، دوبلور بازیگرانی همچون اکبر عبدی در فیلم «سفر جادویی»، کاظم افرندنیا، جمشید هاشم پور، محمد برسوزیان و محمد مطیع بوده است.

سید ضیاءالدین دری

سید ضیاءالدین دری چهره دیگری از همین عرصه است. وی متولد سال ۱۳۳۲ در تهران بود؛ او در رشته علوم سیاسی و تحلیل فیلم در نیو انگلند کالج انگلستان تحصیلات خود را ناتمام گذاشته است. وی شروع فعالیت خود در سینما را با دستیاری کارگردان فیلم «گرداب» به کارگردانی حسین دوانی در سال ۶۱ شروع کرد. همچنین فیلم‌های «دیدار در غبار»، «باد و شقایق»، «صاعقه»، «لژیون»، «در سرزمینی دیگر»، «سینما سینماست» را در کارنامه هنری خود داشت.

آخرین پروژه سید ضیاءالدین دری، «کلاه پهلوی» بود که سال ۹۱ و ۹۲ از شبکه اول پخش شد. این کارگردان همچنین ساخت سریال تاریخی کیف انگلیسی را با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا در کارنامه هنری‌اش داشت، همچنین یکی از کارگردانان سریال «کمند خاطرات» در سال ۱۳۶۹ بود.

«سردار سنجرخان» تازه‌ترین پروژه ضیاءالدین دری بود که توسط خود وی به نگارش درآمده و قرار بود ساخته شود. او در ۲۶ مردادماه درگذشت.

کاوه بهمن

بهمن کاوه متولد سال ۱۳۴۴ در تهران بود و سال‌های متمادی در مطبوعات مختلف از جمله روزنامه ایران و همشهری در حوزه‌های ادبی و فرهنگی قلم زد. وی عضو شورای نویسندگان فصل‌نامه فرهنگ و گفتگو و مجله ادبیات داستانی، مترجم اشعار الیوت، مشاور در فرهنگسرای پایداری و سردبیر سری اول یاد ماندگار فرهنگسرای پایداری بود.

تاکنون از وی کتاب‌هایی نظیر جنگی که بود، سرد سپید، خروس در استوانه سیمانی و رمان نو در غیاب انسان، روایت نیمه روز بیست و چهارم که رمانی بر اساس زندگی شهید شریف قنوتی است و چند اثر دیگر به چاپ رسیده است.

حسن اجتهادی

حسن اجتهادی، از شاعران مشهور کشور ۸ خردادماه در سن ۷۱ سالگی بر اثر سکته مغزی در بیمارستان نمازی شیراز دار فانی را وداع گفت. این شاعر کازرونی سوم دی‌ماه ۱۳۲۵ در خانواده‌ای اهل علم و ادب در کازرون متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کازرون و شیراز و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رسانید. اگرچه غزل‌های حسن اجتهادی از شهرت بیشتری برخوردار است، اما وی در بیشتر قالب‌ها شعر می‌سراید.

غزل‌های جنوبی تنها کتابی است که در سال ۱۳۸۱ از اجتهادی به چاپ رسیده است و چندین عنوان دیگر مانند «در جشن تغزل»، «ترانه‌های شبنم و گلبرگ»، «انسان آفتاب و افق»، «رهگذر و پل‌های طولانی»، «حقیقت پیروز می‌شود» و «در شهر دیوارها» آماده چاپ است.

محمد دبیرسیاقی

سیدمحمد دبیرسیاقی متولد ۴ اسفند ۱۲۹۸ خورشیدی در قزوین، پژوهشگر، نویسنده، شاعر، مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون کهن پارسی و از شاگردان دهخدا بود. وی در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغت‌نامه دهخدا با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت و از نخستین دستیاران دهخدا بود؛ مدت ۹ سال با علامه علی‌اکبر دهخدا در تنظیم مطالب حروف «ظ»، «ض»، «ل» و «پ» و ۱۱ سال با دکتر محمد معین در «لغت‌نامه دهخدا» و در انجمن ایران‌شناسی همکاری داشت. پس از پایان تألیف لغت‌نامه دهخدا، بنا به وصیت علامه دهخدا در کنار دکتر معین و دکتر سیدجعفر شهیدی به بررسی و تألیف لغت‌نامه پرداخت. دهخدا از او به عنوان یک جوان کوشا در زمینه تنظیم لغت‌نامه یاد کرده است.

دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده است، که از میان آن‌ها می‌توان به «شاهنامه فردوسی»، «دیوان منوچهری»، «نزهةالقلوب»، «فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه» و «تصحیح لغت فرس اسدی طوسی» اشاره کرد.

سیدمصطفی موسوی

سیدمصطفی موسوی، مجری سرشناس رسانه ملی که عمده کار‌های او اجرای برنامه‌های گفتگو محور (تاک شو) مذهبی بود، دقایقی پیش بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم موسوی که بیشتر تمرکزش بر فعالیت در عرصه اجرا و تهیه‌کنندگی برنامه در شبکه دوم سیما بود، این اواخر به خطبه‌خوانی، مقتل‌خوانی و بحرالطوبل‌خوانی مذهبی شهره شده بود.

قاسم افشار

افشار دوشنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران و قصرشیرین طی کرد. سپس برای ادامه تحصیل به مدرسه عالی پارس رفت و در رشته روانشناسی ادامه تحصیل داد. با وقوع انقلاب فرهنگی تحصیلات دانشگاهی او نیمه‌تمام ماند؛ ولی بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها کارشناسی روانشناسی را از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرد. او سپس کارشناسی ارشد خود را در همین رشته از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرد.
او از کودکی و دوران مدرسه به اجرای برنامه علاقه داشت و در دوره دبیرستان این علاقه به سمت گویندگی خبر کشیده شد. وی علاوه بر گویندگی اخبار صدا و سیما، به عنوان کارشناس ارشد با سازمان پژوهش‌های علمی نیز همکاری می‌کرده است.

بهرام زند

بهرام زند در سال ۱۳۲۸ در تهران به دنیا آمد. وی فعالیت دوبله را از سال ۱۳۴۴ آغاز کرد و از سال ۱۳۵۸، به عنوان مدیر دوبلاژ نیز فعالیت دارد. او همچنین در سال ۱۳۶۲ با بازی در فیلم میرزا کوچک خان، بازیگری را تجربه کرد.
زند تاکنون در فیلم‌های بسیاری به جای شخصیت‌های گوناگون سخن گفته‌است و سرپرستی گویندگان را در سریال‌های ایرانی همچون امام علی (ع) و مدار صفر درجه و مدیریت دوبلاژ را در مجموعه‌های خارجی پرمخاطبی مانند جنگجویان کوهستان، شرلوک هلمز، ناوارو عهده‌دار بوده‌است. وی گفتار متن فصل‌هایی از مستند ایران را نیز انجام داده است.
بخشی از سریال‌هایی که بهرام زند، مدیریت دوبله آن‌ها را برعهده عبارتند از؛ بیست و چهار (تاریخ دوبله:۱۳۸۹ و ۱۳۹۰)، شیخ بهایی، مدار صفر درجه (دوبله: ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶)، روشن‌تر از خاموشی (تاریخ دوبله: ۱۳۸۱)، پهلوانان نمی‌میرند (دوبله: ۱۳۷۵)، مسافر، ناوارو (تاریخ دوبله: ۱۳۷۶)، مسافر ری، سریال امام علی (دوبله: ۱۳۷۴).

صادق صندوقی

صادق صندوقی یکی از معروفترین هنرمندان تصویرگر کتاب‌های درسی و داستانی کودکان و نوجوانان سال ۱۳۲۵ در شهر همدان متولد شد و عمده شهرت او به دلیل تصویرگری داستان‌های قرآنی بوده است. از آثار معروف ادبیات دینی کودک و نوجوان که مرحوم صندوقی تصویرگری آن را به عهده داشت، می‌توان به مجموعه داستانی «فرمانروایان خودسر» اشاره کرد و کتاب مشهور از این مجموعه تحت عنوان معاویه پسر ابوسفیان است که این هنرمند فقید توانسته بود با خلق تصاویر جذاب و رنگی خود حس و حال ویژه‌ای به این کتاب‌ها به منظور ترغیب مخاطبان به مطالعه آن‌ها ببخشد.

محمدامین قانعی‌راد

سیدمحمدامین قانعی راد، رئیس سابق انجمن جامعه شناسی ایران، عضو هیئت علمی و استاد جامعه شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ۲۴ خردادماه پس از دوره‌ای تحمل بیماری سرطان در سن ۶۳ سالگی درگذشت. وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران بود.

ساختار مدیریت نظام علمی کشور، نظام علمی کشور در برنامه سوم توسعه، تبارشناسی عقلانیت مدرن» (قرائتی پست مدرن از اندیشه دکتر علی شریعتی)، جامعه‌شناسی رشد و افول علم در ایران، تعاملات و ارتباطات در اجتماع علمی، تحلیل فرهنگی صنعت، جامعه‌شناسی کنشگران علمی در ایران، هابرماس و روشنفکران ایرانی و... از جمله آثار او در عرصه پژوهش و نویسندگی اجتماعی است.

حسین محب‌اهری

حسین محب‌اهری متولد سال ۱۳۳۰ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته ادبیات فارسی از مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی بود. از سال ۱۳۵۰ به عکاسی تجربی و بازی در تئاتر پرداخت؛ در سال ۱۳۵۴ یک دوره آموزش بازیگری را در کارگاه نمایش زیر نظر آربی اوانسیان گذراند و با ایفای نقش کوچکی در فیلم «رابطه» به کارگردانی پوران درخشنده وارد سینما شد.
وی ۲۶ دی ماه پس از تحمل سال‌ها بیماری درگذشت. طی این سال‌ها، در فیلم‌های زیادی به ایفای نقش پرداخت که از آن جمله می‌توان به «محموله»، «سفر جادویی»، «دو فیلم با یک بلیت»، «همسر»، «من زمین را دوست دارم»، «روز فرشته»، «روز واقعه»، «کاکادو»، «وقتی همه خوابیم»، «خوابم می‌آد»، «فرزند چهارم»، «ساکن طبقه وسط»، «قشنگ و فرنگ»، «سه بیگانه» و… اشاره کرد.

سلیم نیساری

سلیم نیساری، زاده ۱۲۲۹ تبریز، استاد ادبیات فارسی، حافظ‌شناس نامدار (هم‌پایه علامه قزوینی) و از نخستین مؤلفان کتاب‌های آموزش زبان فارسی و صاحب کتاب ارزشمند «دفتر دیگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ» و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۲۲ دی در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۸۲ به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد و در رزومه او سوابق حرفه‌ای نظیر بازرس وزارتی و مشاور وزارت فرهنگ، ۱۳۲۸، معاون دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز، ۱۳۳۳؛ دانشیار دانش‌سرای عالی تهران، ۱۳۳۵؛ رئیس اداره کمک‌های فنی یونسکو، ۱۳۳۶؛ مدیرکل روابط فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش، ۱۳۴۴ و رایزن فرهنگی ایران در ترکیه، ۱۳۵۶ـ۱۳۵۸ ثبت شده است.

برخی‌از آثار استاد سلیم نیساری شامل «تمبر‌های ایران»، «تدریس زبان فارسی در دبستان یا آموزش هنر‌های زبان»، «نمونه‌هایی از آثار جاویدان شعر فارسی»، «غزل‌های حافظ» (بر اساس ۴۳ نسخه خطی سده نهم، «کلیات روش تدریس»، «دفتر دیگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ»، «دستور خط فارسی»، «پژوهشی درباره پیوستگی خط فارسی با زبان فارسی»، «نسخه‌های خطی حافظ (سده نهم)»، «تاریخ ادبیات ایران»، «درس انشای فارسی»، «کتاب اول فارسی (دارا و سارا با دوستان)»، «فارسی یاد بگیرید»، «راهنمای مکالمه انگلیسی و فارسی»، «برگزیده‌ای از غزل‌های سعدی»، «برگزیده‌ای از غزل‌های حافظ»، «مقدمه‌ای بر تدوین غزل‌های حافظ»، «دیوان حافظ (بر اساس ۴۸ نسخه خطی سده نهم)» است.

فرج الله حیدری

فرج الله حیدری متولد سال ۱۳۳۵ در تهران بود و فعالیت سینمایی خود را با دستیاری فیلمبرداری فیلم «کوچه مردها» ساخته سعید مطلبی در سال ۱۳۴۹ آغاز کرد. او تاکنون مدیر فیلمبرداری بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و فیلمبردار نزدیک به ۲۰ اثر سینمایی بوده است. وی ۱۵ آذرماه به دلیل ایست قلبی در سن ۶۲ سالگی درگذشت. فیلمبرداری فیلم «کارناوال مرگ» به کارگردانی حبیب‌الله کاسه‌ساز و رضا اعظمیان در سال ۸۷ آخرین کار وی در سینما محسوب می‌شود.

سید علی‌اکبر موسوی حسینی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر موسوی حسینی، متولد ۱۳۱۸ در تهران، مؤلف و از استادان اخلاق حوزه و دانشگاه بود. وی در دهه ۶۰، مجری برنامه تلویزیونی پرمخاطب «اخلاق در خانواده» در شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. این استاد اخلاق، پنجشنبه ۳۱ خردادماه در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های چهارم و پنجم، مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران، رئیس کمیسیون آموزش و پرورش مجلس و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسئولیت‌های او بوده است.

تألیف «اخلاق در خانواده»، مجموعه پنج جلدی «سلام بر خورشید (داستان درخشان زندگانی خاتم پیامبران (ص))» و کتاب‌های دینی سطوح ابتدایی و راهنمایی مدارس، در کارنامه علمی سید علی‌اکبر موسوی حسینی دیده می‌شود.

انتهای پیام

captcha