نقدپذیری لازمه زندگی مومنانه است
کد خبر: 3797868
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
آیت‌الله سعیدی:

نقدپذیری لازمه زندگی مومنانه است

گروه اجتماعی ــ آیت‌الله سعیدی داشتن روحیه نقد پذیری را لازمه زندگی مؤمنانه انسان دانست و بیان کرد: انسان نباید در محیط خانواده و کار به گونه‌ای رفتار کند که کسی جرئت نقد او را نداشته باشد.

نقدپذیری لازمه زندگی مومنانه استبه گزارش ایکنا از قم به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت‌الله سید محمد سعیدی امروز 23 اسفندماه طی مراسمی که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، بیان کرد: در ایامی هستیم که مردم در حال خانه‌تکانی هستند، امید است مردم در کنار این کار، دل‌هایشان را از نگرانی‌های بی‌جا و دنیایی خالی کنند و آن‌چه خیر و خدایی است بر زبان‌ها و قلم‌ها جاری کنند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) ماه رجب را فرصتی برای استغفار و جبران مافات دانست و افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند که سزاوار است انسان ساعتی از روز را فقط برای حسابرسی نفس خود قرار دهد و مشاهده کند در این شبانه‌روز چه کارهایی به سود او و چه کارهایی به زیان او بوده‌است.

نماینده ولی فقیه در استان قم اظهار کرد: امام صادق(ع)نیز می‌فرمایند که هر مسلمانی که نسبت به ما معرفت دارد، باید در هر شبانه روز عمل خود را بررسی کند و حسابرس نفس خود باشد؛ در زیارت‌ها گاهی گفته می‌شود که اگر امام را زیارت کنیم در حالی که حق او را بشناسیم یا درباره زیارت حضرت معصومه(س) نیز چنین تعبیری مطرح شده‌است، در این راستاست.

آیت‌الله سعیدی در ارتباط با کاربرد معرفت به اهل بیت(س) گفت: عرفان به مقام اهل بیت(س) این است که ما نسبت به اعمال خود حسابرسی کنیم.

وی ادامه داد: انسان در صورت حسابرسی اعمال و رفتار خود، به لحاظ این که به خود علاقه دارد، گاهی برخی اشتباهات را نادیده می‌گیرد و اعمالی که شخصی است، حسابرسی آن نیز می‌تواند شخصی باشد، ولی اگر رفتاری نمودبیرونی داشته باشد، باید از سوی دیگران مورد بررسی و نقد قرار گیرد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) داشتن روحیه نقد پذیری را لازمه زندگی مؤمنانه انسان دانست و بیان کرد: انسان باید بداند که وقتی عده‌ای او را در این دنیا حسابرسی می‌کنند، این کار بسیار ساده‌تر و بهتر از حسابرسی‌های روز قیامت است و لذا انسان نباید در محیط خانواده و کار به گونه‌ای رفتار کند که کسی جرئت نقد او را نداشته باشد.

وی یادآوری کرد: انسان گاهی گمان می‌کند عضو خانواده یا سازمانی است، در حالی که صرف داشتن شناسنامه یا گزینش سازمانی معیار عضویت نیست و همانطور که فرزند حضرت نوح(ع) در عین این که فرزند این پیامبر الهی بود، از ایشان فاصله گرفت و همراه با مشرکان عذاب شد.

آیت‌الله سعیدی با بیان این‌که عضو خادمان معصومین بودن نیازمند اقتضائاتی است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم واقعاً اهل‌بیتی باشیم، باید کار، رفتار و حرکت‌های ما مورد پسند اهل‌بیت باشد و خدا نکند روزی برسد که حضرت فاطمه معصومه(س) به ما بگوید که تو از اهل ما نیستی.

وی در پایان گفت: یکی از معیارهایی که نشان می‌دهد ما اهل‌بیتی هستیم، این است که مراقب اعمال و رفتارمان باشیم و با حسابرسی، آن‌ها را در مسیر الهی قرار دهیم.

انتهای پیام

captcha