لیلة‌الرغائب، شب استجابت دعا نزد خداوند است
کد خبر: 3797939
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰

لیلة‌الرغائب، شب استجابت دعا نزد خداوند است

گروه فرهنگی ــ حجت‌الاسلام کریم مومنی گفت: لیلة‌الرغائب یعنی شب آرزوها و رغبت‌ها، یعنی شب چیزهایی که انسان به آن‌ها  اشتیاق دارد.

لیلة‌الرغائب شب آرزوها و رغبت‌ها/ شب استجابت دعا نزد خداوندبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین کریم مومنی مدرس مرکز تخصصی امامت بیان کرد: وجه تسمیه و علت نام گذاری لیلة الرغائب طبق منابع شیع و اهل سنت از سخن پیامبر اکرم (ص) مبنی بر این‌که «از اولین جمعه‌ ماه رجب غافل نشوید؛ چراکه در اولین شب جمعه‌ این ماه هیچ فرشته‎ای در آسمان‌ها و زمین نیست، مگرآن‌که در کنار کعبه باشد و در این حالت خداوند به ملائکه می‌گوید که هرچه که می‌خواهید بگویید تا به شما داده شود، و ملائکه نیز می‌گویند که حاجت ما این است گناهان کسی را که در ماه رجب روزه گرفته‎اند، بیامرز.

وی ادامه داد: برای اولین پنج‌شنبه ماه رجب نمازی نقل شده‌است به این صورت که ما بین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می‌گذاری، هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه سوره انا انزلنا و دوازده مرتبه سوره توحید و چون از نماز فارغ شدی هفتاد مرتبه « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِهِ» می‌گویی سپس به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه « سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ» می‌گویی.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: بعد از این ذکر سپس سر از سجده بلند می‌کنی و هفتاد مرتبه ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ، إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ» را می‌خوانی پس باز به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه « سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ» می‌خوانی سپس حاجت خود را می‌طلبی به امید خدا برآورده می‌شود.

 مومنی در ارتباط با فضیلت این نماز گفت: هیچ کسی نیست که این نماز را بخواند مگر آن‌که گناهانش بخشیده شوند حتی اگر به سنگینی وزن کوه‎ها و ریگ بیابان‎ها وبه اندازه کف روی دریاها باشد و این شخص حتی می‎تواند شفاعت کننده‎ دیگران نیز باشد.

این کارشناس مذهبی در ارتباط با فضیلت ماه رجب بیان کرد: پیامبراکرم می‌فرمایند که« رجب ماه خداوند است، شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.» چاره‌‌‌ رفع بسیاری از گرفتاری‌های مردم استغفار و طلب آمرزش از خداوند است و بهترین وقت برای استغفار ماه رجب است؛ به‎خصوص اولین جمعه‌ ماه رجب که در این میان جایگاهی ویژه دارد.

مدرس مرکز تخصصی امامت ادامه داد: لیلة‌الرغائب یعنی شب آرزوها و رغبت‌ها، یعنی شب چیزهایی که انسان به آن‌ها  اشتیاق دارد، این شب، شبی است که ملائک آن را لیلة‌الرغائب نامگذاری کرده‌اند و از بهترین زمان‌ها برای استجابت دعا است و ما در مکتب شیعه، برای برخی زمان‌ها و مکان‌ها شرافت بیشتری قائلیم، چرا که برخی زمان‌ها ومکان‎ها جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند دارند.

وی ادامه داد: این به این معنا نیست که در سایر زمان‎ها و مکان‎ها خداوند صدای انسان را نمی‎شوند و یکی از ایرادهایی که وهابیت به شیعه وارد می‌کند نیز همین مسئله است؛ برخی می‌گویند که مگر خداوند در همه مکا‌ن‌ها و همه زمان‌ها حضور ندارد و مگر به انسان نزدیک تر از رگ گردن نیست؟ پس چرا سفارش به دعا در مکان‌ها و زمان‌های خاصی دارید؟ .

مومنی تصریح کرد: پاسخ به سوال اهل وهابیت این است که خداوند همیشه و همه‌جا از احوال بندگان خود باخبر است و دعای انسان را می‌شوند اما در برخی مکان‌ها و در برخی زمان‌ها امکان قبولی دعای انسان بیشتر است و این به‎خاطر شرافت ویژه‌ برخی زمان‌ها ومکان‌ها نزد خداوند و افزایش لطف و مرحمت خداوند در این ایام است.

این کارشناس مذهبی در ارتباط با استناد لیلةالرغائب اظهار کرد: درمنابع مختلفی از منابع تشیع و از منابع اهل تسنن درمورد جایگاه ویژه‌ این شب سخن گفته شده‌است که در این میان می‌توان به کتاب بحارالانوار از علامه مجلسی، وسائل الشیعه از شیخ حرالعاملی و اقبال‌الاعمال سید بن طاووس از منابع شیعه و کتاب نزهة‌المجالس از عبدالرحمان صفوری  از منابع اهل تسنن اشاره کرد.

انتهای پیام

captcha