مطالعه تاریخ بعثت؛ الگویی برای مقدمه‌سازی ظهور/ اسیر ذهنیت‌ها نشویم
کد خبر: 3798087
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

مطالعه تاریخ بعثت؛ الگویی برای مقدمه‌سازی ظهور/ اسیر ذهنیت‌ها نشویم

گروه معارف ــ حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه بهترین منبع برای مطالعه مهدویت، مطالعه دوران بعثت، زمینه‌ها و وقایع پس از آن است، گفت: نگاهمان به تاریخ اینگونه نباشد که حوادث مربوط به ظهور پیامبر اکرم(ص) ارتباطی به حوادث ظهور آخرین امام ندارد.

مطالعه تاریخ بعثت؛ الگویی برای مقدمه‌سازی ظهور/ اسیر ذهنیت‌ها نشویمبه گزارش ایکنا از خوزستان، آخرین جلسه دوره آموزش معارف مهدویت روز گذشته، 24 اسفندماه در تالار شهر اهواز برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان، خطیب دینی و نویسنده کتاب «انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه» در این جلسه با بیان اینکه بهترین منبع برای مطالعه مهدویت، مطالعه دوران بعثت، زمینه‌ها و وقایع پس از آن است، گفت: نگاهمان به تاریخ اینگونه نباشد که حوادث مربوط به ظهور پیامبر اکرم(ص) ارتباطی به حوادث ظهور آخرین امام ندارد. برعکس تصور عموم، در دوران جاهلیت مذهبی‌ترین و معنوی‌ترین مردم در مکه و مدینه جمع بودند. آنها دارای فرهنگ بالای حتی دینی و عبادی بودند. چنانکه کعبه را احترام می‌کردند و مقام ابراهیم و قدمگاه هاجر را حفظ می‌کردند. از نظر فرهنگی و شیوه اداره جامعه دارای عالی‌ترین نوع دموکراسی بودند و اینقدر مقید به قانون مکتوب بوند که وقتی پیمان مکتوبی از بین می‌رفت، این قانون از هم گسیخته اعلام می‌شد.

وی با بیان اینکه دوران جاهلیت به طرز مبالغه‌آمیزی منفی نشان داده شده است، گفت: از این مطلب می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که آدم‌های جاهلیت، آدم‌هایی شبیه خود ما بودند. مدت‌ها بود پیامبری برای آنها نیامده بود، دین داشتند اما تحریف شده بود؛ یک چیزی در مایه‌های همین اوضاعی که ما داریم.

شناخت امتحانات مردم در دوران رسول خدا(ص) 
پناهیان در ادامه با طرح این سؤال که با اگر مردم مکه و مدینه جزء مذهبی‌ترین مردم بودند، چرا پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام با مشکلات فراوانی مواجه شد، اظهار کرد: اگر توانستیم این سؤال را جواب دهیم به چالش‌های اصلی انتظار می‌رسیم. تفاوت بعثت و ظهور در همین است. در دوران بعثت بعد از ظهور پیامبر(ص) مشکلات جامعه خود را نشان می‌دهد. اما در دوره ظهور این مشکلات پیش از آن بروز کرده و باید برطرف شود. باید امتحان‌هایی که مردم در دوران رسول خدا(ص) با آن مواجه بودند، بشناسیم و همه آنها را بدون حضور عینی و مشهود امام از سر بگذرانیم.

نویسنده کتاب «انتظار» ادامه داد: ما باید فتنه‌های دوران بعثت را بشناسیم. باید ببینیم ابوجهل کیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ اگر آن چنانکه تصور می‌کنیم شخص نادانی بود چطور می‌توانست در جامعه این همه تأثیرگذار باشد؟ اتفاقا او شخصی بود که پیامبر(ص) را دوست داشت، آدم بااخلاقی بود، اما نمی‌توانست زیر بار دین او برود. پس هر جا کسی از اخلاق حرف زد، غش نکنیم. باید ببینیم پیامبر(ص) با چه سختی در جامعه مواجه بود. شاید این نکات جدید گره از کار ما باز کرد. بعد از بعثت جنگ‌ها، هجرت‌ها پیش آمد و کار به کربلا کشید اما دوران ظهور، دوران پیروزی است: «لیظهره علی الدین کله». ظهور کاری است که پیامبر(ص) می‌خواست انجام دهد اما محقق نشد. ما باید اتفاقات و امتحاناتی را که در جامعه پیامبر رخ داد، بشناسیم، در جامعه خود آنها را شناسایی کنیم و از  سر بگذرانیم.

قدرت‌سازی برای ظهور امام عصر(عج)
وی با تأکید بر قدرت‌سازی برای امام عصر(عج) گفت: باید از قبل از ظهور برای امام قدرت‌آفرینی انجام شود. همان‌طور که پیامبر(ص) برای خود، قدرت‌آفرینی کرد و بعد از بعثت مرکز ثقل جامعه بود. پیامبر(ص) برای این کار تشکیلاتی در جامعه ایجاد کرد. آیا علمای دینی امروز مأمور به تشکیلاتی کردن مردم نیستند؟ پیامبر(ص) قبل از هجرت به قوم بنی‌ربیعه فرمودند: «اگر ایمان نمی‌آورید مهم نیست اما با من پیمان ببندید و از من دفاع کنید.» ما نباید تصور کنیم دعوا بر سر یکی بودن خدا به معنای کلامی آن بود، بلکه بر سر پذیرفتن نبوت پیامبر(ص) بود. ما باید روش آموزش دین خود را تغییر دهیم.

پناهیان با اشاره به سختی‌های جامعه اسلامی در دوران مدینه و مهاجرت اجباری مسلمانان به این  شهر گفت: ما باید آنچه بعد از بعثت نبوی اتفاق افتاد و این امتحان‌ها را شناخته و از سر بگذرانیم. مشکل جامعه آن دوران با پیامبر(ص) بر سر قدرت بود. پیامبر(ص) صریحاً در حال قدرت گرفتن بود. آیا ما حاضریم به امام قدرت بدهیم؟ تاریخ اسلام و تاریخ پیامبر اکرم(ص) را دوباره بخوانید و به فرموده مقام معظم رهبری تاریخ پیامبر(ص) باید میلی‌متری خوانده شود.

این خطیب دینی با تصریح به اینکه علت اصلی ایمان نیاوردن در قرآن کریم حماقت و بی‌شعوری است، با اشاره به آیاتی در این باره بیان کرد: اگر به دنبال کار دینی هستید آن را تعطیل کنید. کار عقلی و شعوری انجام دهید. باید عقلانیت جامعه را بالا ببریم. تجربه به ما می‌گوید که اعتماد به آمریکا عقلانی نیست. این استفاده از تجربه است. اگر ما به صورت عقلانی از دین دفاع کنیم به نظر شما کار چطور پیش می‌رود؟ هر که عقل داشته باشد، غصه ایمان او را نخورید، درست می‌شود. جامعه مهدوی بدون عقل نمی‌شود، عقل مردم را افزایش دهید.

مشکلات جامعه را حل کنیم
وی تأکید کرد: پس نکته مهم این است که تاریخ اسلام را مطالعه کنید. خوش به حال کسی که از شدت عقلانیت به اوج شور و احساس نسبت به امام عصر(ع) می‌رسد. ظهور وقتی رخ می‌دهد که مشکلات جامعه را حل کرده باشیم. جامعه باید از این مشکلات عبور کند تا ظهور رخ دهد. با استفاده از الگوی تاریخ نبوی بدانیم چه مقدماتی را باید برای ظهور فراهم کنیم. درگیر ذهنیت خود نشویم.  تاریخ اسلام به عنوان الگویی برای مقدمه‌سازی ظهور مطالعه کنید، اسیر ذهنیت‌ها نشویم. پس از نظر عقلی، عقلانیت آدم‌ها را افزایش دهیم و قدرت امام را افزایش دهیم.

انتهای پیام

captcha