ضرورت تفسیر آموزه‌های قرآنی برای تحقق شهر مؤمنانه
کد خبر: 3798129
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
حناچی در گفت‌وگو با ایکنا:

ضرورت تفسیر آموزه‌های قرآنی برای تحقق شهر مؤمنانه

گروه جامعه ــ شهردار تهران ضمن بیان اینکه با تأسی از فرهنگ و آئین اسلامی به زیست مومنانه در تمامی برنامه‌های شهری توجه داریم، گفت: اگر بتوانیم آموزه‌های قرآنی را ترجمه کنیم و در داخل شهر بیاوریم نتایج بهتری را در اداره شهر شاهد خواهیم بود، البته این موضوع جز برنامه‌های اصلی ماست و آن را با قدرت پیگیری می‎کنیم.

‌‌پیروز حناچی، شهردار تهران، در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به ضرورت پرداختن به مبانی دینی و قرآنی در مدیریت شهری و توجه به زیست مومنانه در شهر گفت: ما به همه توصیه‎های دینی در اداره شهر عمل خواهیم کرد، چراکه بزرگان دین ما این راه را به ما نشان داده‌اند و ما هم با تکیه به همین مبانی دینی و قرآنی کار‌ها را پیش می‎بریم و آن‌ها را سرلوحه کارمان قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: البته بعضی از موضوعات دینی و قرآنی استنتاجی و بعضی روشن و واضح است. بر همین اساس تلاش ما این است که خودمان را به این موضوعات نزدیک کنیم. به عنوان مثال در منابع دینی و تعالیم اسلامی به طور گسترد‌های به یاد مرگ پرداخته شده است؛ به‎نحوی که اگر در آیات قرآن کریم دقت کنیم، یکى از مسائلى که بیش از هر مسأله دیگرى به آن اهمیت داده شده، زندگى اخروى و یاد مرگ است.

شهردار تهران افزود: یاد مرگ حرکت‌آفرین است و انسان را امیدوارانه به تحرک و پویایی وا می‌دارد. البته سفارش به یاد مرگ به این منظور نیست که انسان از زندگی دنیایی‌اش دست بکشد، بلکه هدف اصلی این است که جهت زندگی و هدفی که باید از زندگی داشته باشد را فراموش نکند. درواقع یاد مرگ به زندگی جهت می‌دهد و سبب می‎شود انسان بتواند حیات دنیایی خود را به درستی مدیریت کند تا از این فرصت اندک و محدودی که خداوند به او عنایت فرموده، خود را به اوج بندگی برساند.

حناچی در ادامه به ایکنا گفت: کسانی که زندگی خودشان را بر اساس خدا باوری و مبانی دینی و قرآنی شکل می‌دهند خودشان را مسئول در برابر پروردگار، جامعه و سایر مخلوقات خدا می‎بینند. اگر بتوانیم آموزه‌های دینی و قرآنی را ترجمه کنیم و در داخل شهر بیاوریم نتایج بهتری را در این حوزه شاهد خواهیم بود. البته این موضوع جز برنامه‌های اصلی ماست و آن را با قدرت پیگیری می‎کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای تقویت مشارکت مردم و زیست‌مومنانه در شهر دارید گفت: زندگی و زیست‌مومنانه به‎گونه‎ای است که افراد سبک زندگی خودشان را بر اساس مدل‌های الهی و اعتقادی می‌سازند که در آن حضور خداوند تبارک و تعالی در همه عرصه‌های زندگی به عنوان آفریدگار جهان و به‌عنوان مدبر و کسی که ناظر بر اعمال آنهاست جریان دارد؛ واقعیت این است که اگر مردم بر اساس همین مدل از وضعیت سلامت روحی و روانی خودشان اطلاع داشته باشند و بدانند چگونه باید به این سلامتی و زیست خود توجه و اهمیت نشان بدهند نتیجه خیلی متفاوت خواهد شد.

شهردار تهران با ذکر مثالی بیان کرد: بخشی از اتفاقات زندگی مردم مستقیما به زندگی در شهر باز می‌‌گردد؛ این اتفاقات از فشار خون گرفته تا چاقی و نشاط و شادابی همه بر روحیه آن‌ها و سبک زندگی افراد اثر می‌گذارد؛ اطلاع داشتن از این موضوعات موجب ایجاد حساسیت و اصلاح سبک زندگی می‌شود؛ لذا راهکار این موضوعات هم تغییر شیوه زندگی است.

حناچی ادامه داد: طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو که مدتی است آغاز شده، با‌ همین نگاه و هدف شروع شد و می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در تغییر و اصلاح سبک زندگی باشد. پیاده‌رفتن، استفاده از حمل و نقل عمومی و روش‌های مختلف را برگزیدن، می‌تواند در تغییر شیوه زندگی اثرگذار باشد.

انتهای پیام
captcha