‌قرآن بر استمرار اعمال خیر و خداپسندانه گذشتگان در جامعه تأکید دارد
کد خبر: 3798142
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶

‌قرآن بر استمرار اعمال خیر و خداپسندانه گذشتگان در جامعه تأکید دارد

گروه معارف ــ مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان همدان بیان کرد: نوروز از دیدگاه قرآن، عترت و معصومین(ع) توجه و عبرت از تحولات طبیعت به‌عنوان یک مدرسه و دانشگاه بزرگ برای سعادت مادی و معنوی فردی و اجتماعی انسان است.

تأکید قرآن بر استمرار اعمال خیر و خداپسندانه گذشتگان در جامعهحجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی دشتکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در نظام توحیدی و اسلامی همواره از رفتار طبیعت الگوهایی از گذشتگان بیان شده است.
وی افزود: یکی از الگوهای رفتاری که از طبیعت آموخته شده و نظام توحیدی نیز بر آن تأکید دارد، «تحول طبیعت» است که در آن درس‌ها، عبرت‌ها و الگو‌هایی برای بشر با خود همراه داشته است.
دشتکی اضافه کرد: تحول طبیعت همچون تحول خورشید، ماه، شب و روز و مسائل دیگر همچون صور فلکی همگی در قرآن ذکر شده است و خداوند از انسان خواسته از این تغییر و تحولات عبرت بگیرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه قرآن توجه ویژه به تغییر و تحولات طبیعت دارد، ادامه داد: انسان باید از تحولات طبیعت به عنوان یک مدرسه و دانشگاه برای خود، خانواده، جامعه و آیندگان «الگوی آموزشی رفتاری» فراگیرد.
وی ابراز کرد: به طور کلی توجه به الگوی رفتاری طبیعت و تحولات آن و همچنین عبرت و بهره‌مندی از درس‌های طبیعت از منظر قرآن، اولیا و انبیا، عترت و بیانات حضرات معصومین(ع) تأکید فراوان شده است.
دشتکی گفت: «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الا أحسن الحال»به عنوان دعای لحظه تحویل سال جمع کلی بیانات معصومین است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: نگاه قرآن و معصومین در این است که از تحول طبیعت با نگاه سعادتمندانه مادی و معنوی به نفع خود، خانواده، اجتماع و آیندگان بهره گیریم.

تأکید قرآن و عترت بر بهره‌مندی از الگوی رفتاری طبیعت
وی با اشاره به اینکه نوروز و عید هر انسانی در روزی است که گناهی انجام ندهد بیان کرد: همانگونه که امام صادق(ع) و ائمه اطهار فرموده‌اند: «روزی که در آن اطاعت از خالق و دوری از گناهی صورت گیرد آن روز، روز عید است».
دشتکی ادامه داد: بنابراین نوروز از دیدگاه قرآن، عترت و معصومین توجه و عبرت از تحولات طبیعت به عنوان یک مکتب خانه، مدرسه و دانشگاه بزرگ جهت سعادت مادی و معنوی فردی و اجتماعی ما است.
وی با بیان اینکه همواره با تغییر لباس طبیعت در نوروز، لباس انسان نیز باید تغییر کند گفت: بهار طبیعت فصل سبز پوشی و زیبایی‌هاست بنابراین انسان باید همراه با آغاز فصلی نو، در مسائل فردی، اجتماعی و الهی خود تجدید نظر کرده و نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه قرآن احترام ویژه‌ای برای گذشتگان قائل است ادامه داد: هرگاه گذشتگان ما مبدا و مجری سنت حسنه و پسندیده ای در جامعه بوده بوده اند همواره توسط قرآن تأیید و خواستار استمرار آن عمل خیر در جامعه بوده اند.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم از انبیا الهی، موحدین و مسلمانان خواستار ادامه و استمرار سنت‌های حسنه در جامعه است به گونه‌ای که حتی برخی از این سنن در حد تکلیف بر دوش انسان قرار داده شده است که از این میان می‌توان به روزه‌داری اشاره کرد که سابقه آن به قبل از مکاتب توحیدی باز می‌گردد که بعدها توسط اسلام نیز مورد تأیید قرار گرفته است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اسلام، قرآن و عترت بر استمرار اعمال خیر و خداپسندانه گذشتگان در جامعه تأکید دارد، ابراز کرد: یکی از سنن بازمانده از گذشتگان که اکنون به ما رسیده است عید نوروز است.
دشتکی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف فرهنگی ما کم رنگ شدن ارتباطات اجتماعی است، گفت: یکی از سنت‌های عید نوروز که اسلام نیز بر آن تأکید فراوان دارد ارتباطات اجتماعی یا همان «صله رحم» است.

نوروز از دیدگاه قرآن و عترت توجه و عبرت از تحولات طبیعت است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان افزود: همانگونه که قرآن و ائمه اطهار تأکید داشته‌اند، نه تنها باید بر این ارتباطات اجتماعی به عنوان یک سنت الهی استمرار بخشیم بلکه باید در حد توان آن را افزایش نیز دهیم چرا که نشاط اجتماعی را تقویت می‌بخشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از محور‌های ستوده شده قرآن و عترت، «آگاهی از حال همسایه و حفظ کرامت اوست» ادامه داد: یکی دیگر از سنت‌های باز مانده از گذشتگان ما، جویا شدن احوال همسایه و در حد توان رفع مشکلات مادی، اجتماعی، اقتصادی و امور جاری او است که این مهم نه تنها باید در طول سال استمرار بخشیده شود بلکه تقویت نیز شود.
دشتکی بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که اسلام بر انجام آن در عید نوروز تأکید دارد «نو پوشی در کنار نوع دوستی» است، همانگونه که با فصل بهار، طبیعت لباسی نو بر تن کرده و در روح و و روان انسان اثرات خوبی بر جای می‌گذارد نو پوشی در انسان نیز همین اثر را بر او دارد.
وی با اشاره به اینکه پخت برخی غذاها بر اساس مبانی روانشناختی و طبع مزاجی فصلی، در این ایام سفارش شده است، گفت: با تغییر فصول ساختمان روحی و روانی نیز انسان نیز تغییر می‌کند که این خود می‌تواند در تغییر مزاج انسان موثر واقع شود بنابراین باید پخت غذا هایی مرتبط با این فصل ترویج و گسترش یابد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: در حوزه مباحث سنن و آداب گذشتگان باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا آنچه که به طور قطع منافع فرد، خانواده و جامعه را در پی دارد و موجب افزایش ارتباط فرد با طبیعت و تحولات آن می‌شود ترویج و گسترش یابد.
انتهای پیام

captcha