زمینه تبادل فرهنگی شیراز و شانگهای چین فراهم می‌شود
کد خبر: 3798152
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

زمینه تبادل فرهنگی شیراز و شانگهای چین فراهم می‌شود

گروه فرهنگی ــ در دیدار رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با رئیس موزه هنر چین بر لزوم زمینه تبادل فرهنگی و هنری بین شیراز و شانگهای تأکید شد.

به گزارش ایكنا از فارس، ابراهیم گشتاسبی‌‌راد، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امروز، 25 اسفندماه در دیدار با رئیس موزه هنر چین و هیئت همراه به تشریح ظرفیت‌های شیراز و استان فارس در ابعاد مختلف پرداخت و اظهار کرد: تاریخ شهرنشینی شیراز به بعد از اسلام باز می‌گردد و آن زمانی که شهر شیراز در دوره اسلامی شکل گرفته شیراز در دو دوره پایتخت ایران بوده است.
وی افزود: در دوره دیلمیان نزدیک به یک هزار و یکصد سال قبل و دیگری در دوره زندیه نزدیک به ۲۵۰ سال قبل، شیراز پایتخت ایران بوده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز بیان کرد: شیراز از نظر آب و هوایی شهری معتدل محسوب می‌شود به همین دلیل مردم شیراز هم طبیعتی معتدل دارند و به مهربانی و مهمان‌نوازی شهرت دارند.
وی همچنین به پایتخت ایران بودن استان فارس در چند دوره قبل از اسلام نیز اشاره و اظهار کرد: در دوره ایلامی نزدیک به ۲۵۰۰ سال قبل شهر انشان در ۶۰ کیلومتری شیراز، در دوره هخامنشیان شهر استخر و تخت جمشید حدود ۲۵۰۰ سال قبل و در دوره ساسانیان شهر بیشاپور در ۱۳۵ کیلومتری شیراز در حدود یک هزار و ۵۰۰ سال قبل پایتخت ایران قبل از اسلام بوده است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به تبیین ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شیراز پرداخت و گفت: شیراز در فرهنگ، هنر فلسفه و صنایع دستی دارای مکتب خاص و منحصر به فرد است.
وی افزود: در رشته‌های مختلف مانند کاشی کاری، معماری، فلسفه، حکمت، موسیقی، فرش، صنایع خاتم، منبت، شیشه‌گری و ادبیات شیراز دارای سبک و مکتب خاص است و در برخی از این رشته‌ها شهره دنیاست.
گشتاسبی‌راد با بیان اینکه شیراز علاوه بر اینکه شهر تاریخی است شهر مدرن هم در ایران محسوب می‌شود، گفت: شیراز ظرفیت گردشگری تاریخی، معنوی، اکوسیستم، سلامت است و به دلیل وجود باغ‌های زیبا و همچنین بیمارستان‌های بسیار مجهز می‌تواند پذیرای گردشگران متنوع و متفاوتی باشد.
وی با اشاره به اینکه دو دانشگاه معروف ایران یکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دیگری دانشگاه شیراز در این شهر فعالیت دارد و خدمات ارزنده علمی ارائه می‌دهد، گفت: ما امیدواریم بتوانیم رابطه فرهنگی بسیار خوبی با شهرهای متمدن و دارای فرهنگ دیرینه در کشور چین داشته باشیم و ارتباطات فرهنگی ما به تقویت ارتباط بین شهروندان منتهی شود.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: در چین به ادبیات به سبک شیراز توجه دارند همچنین غذا و شیرینی‌جات شیراز نیز صاحب مکتب است.
وی تأکید کرد: امیدوارم بتوانیم برنامه‌های عملی برای تبادل فرهنگ و معرفی هنر شانگ‌های در شیراز و همچنین حضور هنرمندان شیراز و معرفی هنرهای آن‌ها در شانگ‌های داشته باشیم.
هو موچینگ، مدیر موزه هنرهای تزئینی شانگهای و عضو هیئت مدیره موزه‌های شانگهای نیز در این دیدار از شیراز برای حضور در پنجمین همایش بین‌المللی گردشگری فرهنگی و هفتمین گردهمایی بین‌المللی حفاظت از میراث فرهنگی معنوی و نهمین نمایشگاه بین‌المللی هنرهای زیبا که همگی سال آینده در شانگهای برگزار می‌شود، دعوت کرد.
این سه رویداد هم فرصتی برای تبادل نظر و تجربه در سطح کارشناسی و مدیران شهری است هم عرصه معرفی و نمایش آثار هنرمندان شیراز را فراهم می‌کند.
انتهای پیام

captcha