خانواده من از داروی داخلی استفاده می‌کند/ مسئولیت خیریه‌ها برعهده شخص وزیر بهداشت است
کد خبر: 3798268
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
وزیر بهداشت در پاسخ به ایکنا:

خانواده من از داروی داخلی استفاده می‌کند/ مسئولیت خیریه‌ها برعهده شخص وزیر بهداشت است

گروه سلامت ــ وزیر بهداشت در نشست با خبرنگاران ضمن تأکید بر حمایت از داروی داخلی، به هرگونه بی‌کیفیتی در حوزه تولید دارو هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست نوروزی خود با خبرنگاران که صبح امروز، ۲۵ اسفندماه، در وزارت بهداشت برگزار شد در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی نحوه نظارت بر کیفیت دارو‌های تولید در ایران اظهار کرد: بیشترین نظارت وزارت بهداشت در حال حاضر بر دارو‌های تولید داخل است. ضمن اینکه تا زمانی که یک داروی داخلی داشته باشیم اجازه ورود هیچ داروی مشابه خارجی را نخواهیم داد، مگر اینکه آن دارو کیفیت لازم را نداشته باشد.
وی ادامه داد: خدا را شاهد می‌گیرم برای خانواده خود جز یک مورد قرص تالیدین از هیچ داروی خارجی استفاده نمی‌کنم.
نمکی تأکید کرد: به سازمان غذا و دارو نیز این دستور داده شده است که با دارو‌های بی کیفیت شدیدترین برخورد را داشته باشند.‌
وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا مبنی بر ادامه فعالیت معاونت اجتماعی نیز گفت، بر این اعتقاد هستم که کل فعالیت‌های اجتماعی و اجتماعی شدن سلامت باید در تمامی معاونت‌های وزارت بهداشت جاری شود.‌
وی افزود: ادغام توسعه یافته‌ای در این معاونت انجام می‌شود، مسئولیت امور خیریه و ارتباط با خیرین سلامت به شخص وزیر انتقال پیدا کرده و سایر شئون  در سایر معاونت‌ها پیگیری می‌شود.‌
وزیر بهداشت در ادامه درباره پرداختی بازنشستگان نیز اظهار کرد: پرداختی به بازنشستگان شروع شده و خزانه خواسته بود که امروز بعد از پرداخت حقوق‌ها، این کار ‏انجام شود، زیرا مشکلاتی در زمینه پرداخت حقوق وجود داشت. امیدواریم تا قبل از پایان سال، کارانه پرستاران و مطالبات ‏بازنشستگان پرداخت شود.
وی بیان کرد: مطالبات سال ‏‏۹۴ بازنشستگان وزارت بهداشت تسویه شده و سال ۹۵ در حال انجام است و سال ۹۶  تا پایان امسال تسویه می‌شود. ‏
نمکی توضیح داد: کاهش مرگ و میر در حال حاضر به یک ‏دهم سال ۵۷ رسیده است. همچنین در تولید دارو‌های داخلی به رقم ۹۷ درصد رسیدیم. پوشش بیمه همگانی نیز یکی از رکورد‌های ‏منطقه‌ای است. تعداد خانه‌های بهداشت نیز از هزار و ۵۰ مرکز در سال‌های اول انقلاب به ۱۸ هزار مرکز خدمت‌رسانی بهداشتی ‏رسیده است. ‏‌
نمکی درباره ‏نقش رسانه‌ها در کاهش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیری گفت: وزارت بهداشت در عوامل بیماری‌زای غیرواگیری کمترین نقش را دارد و رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند بسیار ‏کمک کنند، زیرا آموزش مردم در این زمینه مؤثرترین موضوع در کاهش ابتلا به این بیماری‌هاست.
وی ادامه داد: در محور کردن عملکرد وزارت بهداشت نیز رسانه‌ها می‌توانند نقش‌آفرینی کنند تا هم نگاه جامعه به رویکرد‌ها ‏تغییر کند و هم در حل مشکلات نظام سلامت مشارکت کنند.
نمکی گفت: توسعه یافتگی در هیچ کشوری حاصل نمی‌شود، مگر اینکه رسانه‌های پویا و مطالبه‌گر و پیگیر داشته باشیم. بسیاری از ‏موارد مانند فساد‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی به این دلیل است که رسانه‌های توسعه یافته و مطالبه‌گر و مسئولان پاسخگو به رسانه‌ها ‏نداریم. همواره معتقدم یکی از رسالت‌های مدیران نظام، پاسخگویی به رسانه‌های مطالبه‌گر است. همچنین یکی از نشانه‌های توسعه‌‏یافتگی این است که رسانه‌ها با همدلی و وفاق ملی بتوانند مسائل را به سمت توسعه یافتگی پایدار ببرند.
وزیر بهداشت بیان کرد: طرح تحول سلامت یکی از طرح‌های موفق دولت آقای روحانی و مورد توجه وزارت بهداشت است و در ‏زمینه کاهش هزینه‌های سنگین از جیب مردم و کمک به درمان بیماران صعب العلاج و ماندگار پزشکان در نقاط کمتر توسعه‌یافته است.
نمکی تصریح کرد: قطعاً سال ۹۸ سال نسبتاً پرتلاطمی است و با فشار تحریم‌های ظالمانه ممکن است شرایط ویژه‌ای را تجربه کنیم، ‏ولی با تمهیداتی که اندیشیده شده در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی و ارز تخصیص یافته به آن، ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات ‏پزشکی را تا پایان بهار ۹۸ تأمین می‌کنیم و نگرانی برای این موارد وجود ندارد. البته مکانیزم‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها طراحی ‏شده است که به جزییات آن نمی‌پردازیم. ‏افزایش قیمت دارو نیز به جز افزایش سنواتی مانند سال گذشته تغییری نمی‌کند.
وزیر بهداشت در ادامه درباره اجرای طرح پزشک خانواده نیز اظهار کرد: معتقدم که پرونده الکترونیک سلامت به عنوان اصلی‌ترین ریل برای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع است.
نمکی گفت: برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت چند سامانه در شهر‌های مختلف راه‌اندازی شده بود که با تصمیم من، مدیر پروژه ملی در این زمینه منصوب شد. اگر بتوانیم نسخه‌نویسی الکترونیک را به صورت پایلوت اجرا و اشکالات آن را رفع کنیم، زمانی که برای اجرای آن در سطح ملی را صرف خواهیم کرد کمتر خواهد بود، با اجرای این طرح تقاضای القایی و نسخه‌های پرهزینه مدیریت می‌شود. اگر این شرایط فراهم شود، تا پایان سال آینده، تمامی پرونده‌های سلامت الکترونیک می‌شود.
نمکی با اشاره به وضعیت پزشکان طرحی گفت: وضعیت معیشت پزشکان طرحی باید اصلاح شود، هرچند دریافتی برخی از این افراد در حد معقولی قرار دارد، اما دستیاران ما وضعیت دشواری دارند و امیدواریم در سال ۹۸ با برنامه‌ریزی دقیق به معیشت آن‌ها توجه بیشتری شود.
وزیر بهداشت در خصوص تحول اقتصادی در نظام سلامت گفت: اولویت ما توجه به قشر محروم و نیازمند است، سامان‌دهی نظام سطح بندی و کاهش هزینه‌های القایی از جمله مواردی است که اتفاق می‌افتد. سه بسته اصلی کاهش پرداختی از جیب بیماران، حمایت از بیماران خاص و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ همچنین افزایش تعرفه‌ها از محل پرداخت بیمه و دولت خواهد بود و در این زمینه به پرداختی مردم توجه خواهد شد.
وی درباره ۵۰۰ میلیون برداشت ذخیره ارزی برای بازپرداخت مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی و داروخانه‌ها اظهار کرد: ۵۰۰ میلیون یورو به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت و تیمی برای ارزیابی نحوه هزینه‌کرد این مبلغ تعیین شده است که گزارش نهایی آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. قطعاً اگر در این زمینه تخلفی رخ داده باشد با متخلفان برخورد قاطع می‌‎شود، برخی شرکت‌های پخش اعلام می‌کنند که مبلغی در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است که این موضوع صحیح نیست.
نمکی تصریح کرد: هرچه منابع نظام سلامت از منابع عمومی دچار نوسان به منابع پایداری مثل یک درصد مالیات گره بزنیم این منبع پایدارتر خواهد بود. هرچه منابع از محل نفت کاهش یابد به نفع ما خواهد بود، درباره منابع دو بحث کیفی و کمی مطرح است و هرچه کیفیت خدمات افزایش یابد بهره‌وری بالا خواهد رفت و هرچه به سمت درمان سرپایی به جای بستری پیش برویم منابع ما بهتر مدیریت می‌شود.
وی با تأکید بر لزوم توسعه نظام پیشگیری گفت: بیش از ۴۰ درصد از بیماران نارسایی قلبی از بیماری خود اطلاع ندارند و هرچه با توسعه پیشگیری بیماری را زودتر تشخیص دهیم، هزینه نظام سلامت کاهش می‌یابد.
وزیر بهداشت گفت: آگاهی عمومی و آموزش همگانی و مشارکت بین بخشی نقش مهمی در کاهش بیماری‌های غیرواگیر خواهد داشت. سال آینده سال بسیار سختی است. امسال ۳.۵ میلیارد دلار به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت، اما برای سال آینده خواسته‌ام سه لیست دو، دو و نیم و سه میلیارد دلار برای ما تهیه کنند تا در صورت وقوع شرایط غیرمترقبه غافلگیر نشویم.
وی در ادامه با انتقاد از صدا و سیما به عدم توجه به نشاط اجتماعی جامعه اظهار کرد: صداو سیما باید نشاط را به جامعه تزریق کند. عمده مشکلات ما در بیماری‌های روان، اقتصادی نیست بلکه ناشی از عدم نشاط بوده و در این راستا همه رسانه‌ها باید به تزریق امید در جامعه تلاش کند. اگر سال آینده را که سال سختی است با تزریق یأس به مردم پیش ببریم، مردم و کشور دچار مشکل می‌شوند.
وی با بیان اینکه در حوزه بیماران سوختگی و روانی دارای مشکل هستیم، گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که بیمار روانی احساس وخامت حال نکند، ایزوله کردن این بیماران دردی را دوا نکرده و باید در فکر بهبود وضعیت و بازتوانی آن‌ها باشیم.
نمکی درباره تأثیر FATF بر حوزه سلامت، اظهار کرد: امیدوارم خردمندانه با FATF برخورد شود. هشدار می‌دهم اگر قفل‌های جدیدی بر روابط بین‌المللی ما زده شود، کارمان بسیار سخت‌تر خواهد شد. امیدوارم به بن‌بست جدیدی نرسیم.
وی در ادامه با بیان اینکه بنگاه‌داری در وزرات بهداشت را کاهش می‌دهیم، گفت: اگر سیاست‌های هیئت امنای ارزی را قبول داشتم، تمام اعضای آن را تغییر نمی‌دادم، معتقدم هیئت امنای ارزی قیم دانشگاه‌ها شده بود.
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شهید محسوب کردن پرسنل اورژانس که هنگام خدمت‌رسانی دچار حادثه می‌شوند، گفت: در این باره مذاکراتی انجام دادیم تا افرادی که حین کار در اورژانس دچار حادثه شدند به عنوان شهید معرفی شوند. درباره دو مورد اخیر نیز صحبت‌هایی انجام شده است تا این کار انجام شود.
وی همچنین درباره وضعیت پتروشیمی اصفهان که در اختیار وزارت بهداشت است، گفت: پیش از حضور من این پرونده باز بود و در سازمان برنامه و بودجه نیز یکی از ارکان این موضوع بودیم. این ‏موضوع را وارد بررسی مجدد کردیم و مبنا برای ما اجرای قانون و عدالت است. این موضوع وارد پروسه رسیدگی جدید شده و تیم ‏کارشناسی در این زمینه کار می‌کند و به محض اینکه به نتیجه قطعی برسیم، به رسانه‌ها اعلام می‌کنیم. ‏
وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت شورای عالی بیمه نیز گفت: وقتی در سازمان برنامه و بودجه بودم، طبق آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال شورای عالی بیمه به ‏وزارت بهداشت رأی نیاورد، پس از آن قرار شد با توجه به برخی بخش‌ها، انتقال دبیرخانه انجام شود. این موضوع از بابتی مورد ‏تردید و از بابتی مورد تسهیل است. باید مردم را به عنوان اصلی‌ترین رکن خدمت‌رسانی در نظر بگیریم و بدانیم به چه وسیله‌ای ‏می‌توان کار مردم را تسهیل کرد. ‏
وی افزود: در حال حاضر هیچ اختلافی بین من و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود ندارد. دبیر جدیدی برای شورای عالی بیمه سلامت تعیین ‏می‌شود و اگر من ادعایی در تفسیر قانون ببینیم به سمت تغییر این نگاه و تأمین نظر قدم برمی‌دارم. این مجموعه در حال حاضر در ‏وزارت بهداشت قرار دارد و همدلی بین دو وزارتخانه بهداشت و رفاه وجود دارد. ‏
نمکی بیان کرد: طرح تحول سلامت در سال ٩٤ آغاز به کار کرد. این طرح  به ‏‏١٠ درصد هدفمندی یارانه‌ها گره خورده بود. نسبت مصارف به منابع در روز تصویب لایحه بودجه به دلیل افزایش برخی ردیف‌ها، ‏بالاتر است و از طرفی منابعی مانند مالیات و میزان فروش نفت هم وصول نمی‌شود. ‏
وی افزود: یک نسیم سیاسی می‌تواند کشور را تحت تأثیر قرار بدهد. بیمه سلامت در سال ٩٢ حدود دو هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان ‏بودجه داشت و امسال با ١٦ تا ١٧ میلیارد تومان هم نمی‌توان مشکلات را جمع کرد. ‏
وزیر بهداشت گفت: معتقدیم منابع کشور محدود است و باید توجه کنیم سال ٩٨ سال حداکثر مصارف معلوم و حداکثر مصارف نامعلوم ‏است. حدود ٣٦ میلیارد تومان منابع برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده و با این پول باید کشور را اداره کرد. ‏ اگر قرار است دستگیری کنیم ابتدا باید از نیازمندتر‌ها دستگیری کنیم. در طرح تحول سلامت این کار برای نقاط ‏محروم و بخشی که فرودست‌تر هستند به عنوان اولین اولویت و به خصوص در تحولات سال آینده موردنظر است. موضوع دیگر ‏ساماندهی نظام ارائه خدمت و کاهش هزینه‌های القایی است. ‏
وی درباره کاهش پرداختی از جیب مردم بیان کرد: تمام تلاش ما این است که منابع به سمتی برود که سه بسته اصلی کاهش پرداخت ‏از جیب بیمار، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری پزشک در مناطق کمتر برخوردار انجام شود. این سه بسته با جدیت حمایت می‌شوند و افزایش تعرفه در سال آینده نیز قرار است از جیب دولت و بیمه‌ها باشد تا به مردم کمترین فشار وارد شود. ‏
وزیر بهداشت در پاسخ به چرایی عدم برگزاری نشست‌های خبری هفتگی گفت: شخص خود من هر سه ماه یک بار نشست خواهم داشت و دوست دارم با رسانه‌ها صحبت کنم، زیرا رسانه‌ها ‏مطالبه‌گران اصلی جامعه هستند و باید رو در رو حرف بزنند. ‏
وزیر بهداشت درباره صحبت‌های اخیر خود در زمینه نظام پرداخت ‏DRG‏ که مورد اعتراض برخی از پزشکان قرار گرفته بود، ‏اظهار کرد: نظام پرداخت ‏DRG‏ یک نظام پرداخت جدید است که مرکز ارائه دهنده خدمت، بسته‌ای را طبق قیمت واحد با سازمان ‏بیمه‌گر قرارداد می‌بندد. اگر به علت قصور جراح، قرار باشد بیمار دوباره جراحی شود، دیگر دو بار هزینه پرداخت نمی‌کند و فقط یک بار پول داده می‌شود. برای قصور بیمارستان، حتی در مراقبت‌های بعد از عمل و اینکه بیمار مراقبت‌های لازم را دریافت نکرده باشد، از جیب ‏بیمه‌ها و دولت پرداخت نمی‌شود. این به معنی جریمه کردن جراح نیست. ‏
وزیر بهداشت درباره انبار شدن دارو و تجهیزات پزشکی در گمرکات کشور گفت: گزارشی در این زمینه نداریم و ‏نماینده گمرک و بانک مرکزی در جلسه‌های هفتگی حضور دارند و رسوب دارو و تجهیزات پزشکی در گمرکات کشور ایجاد نشده ‏است. تعداد ۴۰۰ آمبولانس نیز در گمرک مانده بود که این مشکل هم حل شد و این آمبولانس‌ها نیز ترخیص شدند. ‏
نمکی درباره دستگاه فرار مالیاتی و وجود کارتخوان در مطب پزشکان اظهار کرد: معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت مطلقا دنبال کارتخوان نبود، ‏اما دنبال این بود که از فرار مالیاتی جلوگیری شود و نمی‌توان انکار کرد که در جامعه پزشکی فرار مالیاتی نداریم. اینکه قشر خدمت‌گزار پزشک را به عنوان راهزن و فراری از مالیات نشان بدهیم، چیزی جز تخریب سرمایه اجتماعی نیست. ‏
وی افزود: این را قبول ندارم که پزشک در مطب خود کارتخوان نگذارد. در نتیجه تقوی‌نژاد بنیان گذار فشار بر جامعه ‏پزشکی نیست. این تفکر که کارتخوان باید باشد یا خیر، اهرمی برای فشار بر مالیات نیست. ‏
وزیر بهداشت درباره تخت‌های بیمارستانی گفت: توزیع تخت‌های بیمارستانی در کشور عادلانه نیست و با ساخت بیمارستان‌های جدید ‏در سال ۹۸ در بسیاری از استان‌ها که حتی زیر یک تخت به ازای هزار نفر جمعیت بود، به متوسط کشوری یعنی ۱.۶ می‌رسیم. این ‏مشکل به خاطر نبودن نظام ارجاع در کشور است.
نمکی ادامه داد: از طرفی در تخت‌های ccu و icu هم ممکن است مشکلاتی داشته ‏باشیم، چون بسیاری از این تخت‌ها بی‌دلیل صرف بیمارانی می‌شود که می‌توان در منزل از آن‌ها مراقبت کرد. در این زمینه بحث ‏پرستاری در منزل راه‌اندازی شده که تعرفه آن به دولت نیز خواهد رفت. نگهداری برخی از این بیماران در منزل می‌تواند بار ccu و icu  را کاهش دهد. ‏
وی افزود: تجهیزات مناطق کمتر برخوردار به تخت بیمارستانی یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است. همچنین توزیع درست و ‏ارسال و اعزام مناسب بیمار از نقطه‌ای به نقطه دیگر باید انجام شود. ‏
وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره محصولات تراریخته نیز یادآور شد: هنوز کل دنیا و کشور‌های صنعتی نیز به ‏پاسخ منطقی و قانع ‏کننده‌ای در این زمینه نرسیدند تا من هم بتوانم به عنوان وزیر بهداشت رد یا پذیرش آن را اعلام کنم. در نتیجه ‏خواهش کردم بررسی ‏عالمانه‌تری انجام شود و پاسخ درستی برای آن داشته باشیم. در حال حاضر نمی‌توان بحث تراریخته را رد یا تأیید کرد، اما می‌توان این ‏قول را داد تیم‌هایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال کار هستند، این پاسخ را بدهند. وزیر بهداشت باید به سلامت مردم فکر کند ‏و نباید منفعتی در این پدیده‌ها داشته باشد. ‏
نمکی افزود: رئیس سازمان محیط زیست گفته بود که وزارت بهداشت با تراریخته مشکلی ندارد و من گفتم که وزارت بهداشت هرگز چنین چیزی را ‏اعلام نکرده است. ما هیچ وقت اعلام نکردیم تراریخته بی ضرر است یا ضرر دارد. ‏
انتهای پیام
captcha