چهل‌سالگی انقلاب؛ کاروان قرآنی و تجلیل از خادمان قرآن
کد خبر: 3798272
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
اهم رویدادهای قرآنی زمستان 97/

چهل‌سالگی انقلاب؛ کاروان قرآنی و تجلیل از خادمان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در زمستان 97 و با توجه به چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، بیشتر دستگاه‌های قرآنی کشور در تب و تاب ساماندهی فعالیت‌های خود برای گرامی‌داشت و ارائه گزارش کار در این ایام بودند؛ حرکت کاروان قرآنی انقلاب در 11 استان و تجلیل از خادمان، اهم این رویدادها بود.

به گزارش ایکنا؛ فصل زمستان سال 97 بیش از هر موضوع دیگری به بحث چهل سالگی انقلاب اسلامی و فعالیت‌های دستگاه‌های قرآنی برای بزرگداشت آن پرداخته شد. در کنار این موضوع، یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای این فصل برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم بود که سرانجام با تأخیری هفت ماهه و البته بدون حضور رئیس جمهور برگزار شد. برگزاری یکصدمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بحث بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال 98، برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم و پیگیری‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن برای تحقق 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، از جمله مهم‌ترین اقدامات و رویدادهای فصل زمستان بود. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این فصل داشته‌ایم.

ارائه گزارش یک ساله طرح ملی حفظ 

برگزاری نود‌وهشتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در روز دوم دی‌ماه، اولین خبر مهم دی‌ماه و فصل زمستان بود. در این جلسه مباحث مهمی در مورد طرح ملی حفظ قرآن کریم، که در سال 97 کلیده زده شد، به بحث گذاشته شد. دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اقدامات سال ۹۷ در مورد طرح ملی حفظ قرآن کریم را تنها پیش‌درآمد اقدامات وسیع برای اجرا در سال ۹۸ بیان کرد. در این جلسه همچنین گزارش یک‌ساله طرح ملی حفظ قرآن کریم مطرح و موانع موجود و راهکارهای بهبود و اجرای آن به بحث گذاشته شد.

نوروز////////////////تب و تاب دستگاه‌های قرآنی برای گرامی‌داشت چهل سالگی انقلاب / تجلیل از خادمان قرآن

نشست خبری آزمون سراسری حفظ قرآن 

برگزاری نشست خبری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن از دیگر خبرهای مهم دی‌ماه بود که روز چهارم دی‌ماه با حضور مسئولان برگزارکننده این آزمون برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در این نشست اضافه شدن وزارت آموزش و پرورش به دستگاه‌های مشارکت کننده در این آزمون را گام مهمی تلقی کرد. آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن نهم اسفندماه، به صورت همزمان در ۳۵۳ حوزه آزمونی در سراسر کشور برگزار شد. در این آزمون که به صورت کتبی برگزار شد، بیش از ۲۱۴ هزار نفر ثبت‌نام کردند. براساس آمار اعلام‌شده از سوی برگزارکنندگان این آزمون، استان خراسان رضوی با ۳۱ حوزه بیشترین و استان قم با یک حوزه امتحانی کمترین حوزه‌های برگزاری آزمون را دارند.

جزئیات بودجه قرآنی سال 1398

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه ۴ دی‌ماه، با حضور در صحن علنی مجلس لایحه بودجه ۹۸ کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. اعتبارات قرآنی این لایحه که با تلاش نمایندگان، به ویژه فراکسیون قرآن و رئیس آن، برای سال ۹۷ به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده بود در لایحه بودجه سال ۹۸ تحت ردیف صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی (شماره ردیف ۱۱۳۶۰۰) به ۲۷ میلیارد تومان کاهش یافت که حکایت از کاهش ۷۳ درصدی در قیاس با یک سال قبل را داشت. این مبلغ پس از بررسی در مجلس به 100 میلیارد افزایش داده شد.

معرفی مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف 

بعد از جابجایی در ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی به ریاست این سازمان، طی حکمی از سوی وی مشاور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب شد. بر اساس آن حکم «عباس سلیمی» پیشکسوت قرآنی کشور و از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان مشاور رئیس سازمان اوقاف معرفی شد. عباس سلیمی همچنین در جایگاه معاونت فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) مشغول فعالیت است.

نوروز////////////////تب و تاب دستگاه‌های قرآنی برای گرامی‌داشت چهل سالگی انقلاب / تجلیل از خادمان قرآن

برگزاری نشست تشریح جزئیات برنامه‌های قرآنی دهه فجر 

نشست خبری کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مهدی قره‌شیخلو، مسئول و عباس سلیمی، دبیر این کارگروه، به منظور تشریح برنامه‌های آن برگزار شد. مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) در بهمن‌ماه با حضور جامعه قرآنی، برگزاری «سومین جشنواره محصولات قرآنی»، ویژه اشخاص حقیقی و حقوقی و در بخش‌های مصحف شریف، کتب قرآنی، نشریات قرآنی، وب‌سایت، اپلیکیشن و نرم‌افزار چندرسانه‌ای، ایده و طرح‌های قرآنی، فیلم‌نامه‌های قرآنی، داستان‌های قرآنی و طراحی و تصویرگری، آماده‌سازی نمایشگاه «قرآن، امام، امت و انقلاب اسلامی» ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی با ۴۰ تابلو، اعزام کاروان قرآنی انقلاب به مناطق کمتر توسعه‌یافته استان‌ها متشکل از استادان، قاریان، حافظان و مجریان قرآنی و نیز راه‌اندازی غرفه‌های قرآنی در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن از جمله برنامه‌های این کارگروه در ایام دهه فجر معرفی شد.

برگزاری نشست پیشکسوتان استان تهران برای راه‌اندازی انجمنی جدید

نخستین نشست پیشکسوتان و فرهیختگان قرآنی استان تهران بدون حضور خبرنگاران از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی این استان و با حضور جمعی از فعالان قرآنی برگزار شد. این جلسه به منظور تشکیل انجمن یا مجمع پیشکسوتان قرآنی استان تهران و با اهدافی همچون رصد فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی جامعه و ارائه طرح و برنامه‌های مناسب برای رفع چالش‌های احتمالی، اعلام مواضع صحیح، اصولی و به هنگام نسبت به رویدادهای قرآنی و جریانات فرهنگی کشور، مطالبه حمایت‌های درخور شأن قرآن و فعالیت‌های آن از مسئولان کشور و ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی استان تهران برگزار شد.

لغو مسابقات بین‌المللی قرآن سودان 

دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان که قرار بود دی‌ماه سال 97 در شهر خارطوم برپا شود، بدون اعلام دلیل خاصی از سوی کشور برگزارکننده، به تعویق افتاد. «مجتبی علیرضالو» به عنوان نماینده ایران در این رقابت‌ها از سوی کمیته اعزام قاریان به مسابقات بین‌المللی معرفی شده بود. این مسابقات به صورت تک‌رشته‌ای و در رشته حفظ کل قرآن برگزار می‌شود که طی نامه‌ای از کشور سودان، برگزاری مسابقات این کشور در سال ۲۰۲۰ برپا می‌شود.

نوروز////////////////تب و تاب دستگاه‌های قرآنی برای گرامی‌داشت چهل سالگی انقلاب / تجلیل از خادمان قرآن

تجلیل از پیشکسوت برگزیده قرآن 

آئین تجلیل از نیم قرن خدمات و فعالیت‌های قرآنی معلم و مدرس قرآن کریم، «سیدمحسن موسوی بلده»، با حضور مدیران و مسئولان شهرداری مناطق ۱۳ و ۱۴ تهران، سازمان فرهنگی - هنری شهرداری و «عباس سلیمی» خادم القرآن و تعدادی از پیشکسوتان جامعه قرآنی کشور و شاگردان این مدرس قرآنی برگزار شد. عباس سلیمی در این مراسم سیدمحسن موسوی‌بلده را الگوی تمام‌عیار سبک زندگی قرآنی معرفی کرد و گفت: ادب ویژه، اخلاق، متانت و وقار، تواضع و فروتنی همراه با یک ویژگی خاص یعنی عاری بودن از هرگونه بخل و تنگ‌نظری از ویژگی‌های بارز شخصیت ایشان است.

نوروز////////////////تب و تاب دستگاه‌های قرآنی برای گرامی‌داشت چهل سالگی انقلاب / تجلیل از خادمان قرآن

برگزاری یادواره سوره‌های سرخ

ششمین یادواره سوره‌های سرخ؛ شهدای قرآنی با حضور خانواده‌های شهدای قرآنی و بسیجیان کشور و با تلاوت فرزند شهید محمدحسین موحدی از قاریان بین‌المللی و سخنرانی رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران روز نهم دی‌ماه در سالن شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد.

برگزاری اولین جلسه شورای توسعه با حضور رئیس جدید

چهل و سومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ۱۵ دی‌ماه، با حضور اعضای این شورا و از جمله وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و آموزش عالی و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی برگزار شد. از جمله دستور‌هایی که مورد بررسی قرار گرفت سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن کریم بود که سرانجام به تصویب رسید و یکی از بندهای آن به پیشنهاد و بررسی مجدد در شورای توسعه منوط شد. همچنین بحث صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت یکی دیگر از دستور‌های این جلسه بود. در این بخش در مورد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث و تبادل‌نظر شد. همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدسعیدرضا عاملی»، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضور داشت تا این جلسه معارفه وی نیز باشد.

دانشگاه آزاد؛ میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن 

در حاشیه هفتادمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها حکم میزبانی سی و چهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که اوایل سال 1398 برگزار می‌شود به حجت‌الااسلام والمسلمین «ابراهیم کلانتری» معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده رئیس این دانشگاه ابلاغ شد.

گردهمایی اصحاب چاپ و نشر قرآنی 

یازدهمین گردهمایی اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم صبح روز چهارشنبه، ۱۹ دی‌ماه به همت کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سالن اجتماعات مجتمع ناشران شهر مقدس قم برگزار شد. در این مراسم که با سخنرانی مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، ناصر بابامحمدی، مدیرعامل انتشارات اسوه، حجت‌الاسلام حسین انصاریان، و عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) همراه بود، پیام آیت‌الله‌العظمی سبحانی، از مراجع عظام تقلید به همایش توسط «مرتضی نجفی قدسی» قرائت و از برگزیدگان حوزه چاپ و نشر قرآن کریم نیز تجلیل شد.

برگزاری جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن

پنجاهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح روز ۲۳ دی‌‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از معاونان و دیگر اعضای این کمیسیون برگزار شد. عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر این کمیسیون، از فعالیت پنج کارگروه، «قرآن و هنر»، «قرآن و رسانه»، «قرآن، نشر و تبلیغات دینی»، «قرآن و فعالیت‌های بین‌الملل» و «هماهنگی مسابقات قرآن کشور(ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور)» ذیل آن خبر داد. همچنین در حاشیه این جلسه از خدمات «محمد‌حسین محمدزاده»، مدیر سابق شبکه قرآن و معارف سیما و از اعضای حقوقی کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم تجلیل به عمل آمد.

نوروز////////////////تب و تاب دستگاه‌های قرآنی برای گرامی‌داشت چهل سالگی انقلاب / تجلیل از خادمان قرآن

معارفه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی 

روز سه‌شنبه 25 دی‌ماه مراسم معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. «محمدرضا مخبردزفولی»، دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این مراسم اظهار کرد: چیزی ندارم جز اینکه بگویم: «مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»(بقرة/۱۰۶)، خدا را شاکر هستم که تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصداق «نأت بخیر» شد و شخصیتی بر سر کار آمد که می‌تواند نقایص فعلی را برطرف و پیشرفتی جهش‌زا ایجاد کند. انتخاب «سیدسعیدرضا عاملی» به دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشان می‌دهد که مدیریت‌های نظام روز به روز در حال بالنده‌ترشدن است. یکی از امتیازات ایشان بر من، این است که علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، خاستگاه حوزوی دارند.

شفاف‌سازی بودجه‌ای معاونت قرآن وزارت ارشاد

در ادامه پیگیری و اجرای سیاست شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه فهرست حمایت‌های خود از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و ناشران قرآنی در سال ١٣٩٦ را منتشر کرد که البته همراه با حاشیه‌هایی بود. پس از انتشار ریز حمایت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مؤسسات قرآنی در سال ۹۶، تماس‌هایی از برخی استان‌ها مبنی بر وجود اطلاعات متناقضی در فهرست حمایت‌های صورت گرفته دریافت شد. معاونت قرآن و عترت نیز در ادامه به حاشیه‌های مطرح شده پاسخ داد.

شفا‌ف‌سازی ایکنا در مورد بودجه قرآنی کشور 

اواخر دی‌ماه طی گزارشی مستند که ایکنا منتشر کرد، مبلغ واریز شده از طرف خزانه‌داری کل کشور، به صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی از محل بودجه سال ۹۷ این صندوق، اعلام شد. براساس آخرین آمار پرداخت‌ها از طرف خزانه‌داری کل کشور که بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته بود، از ابتدای سال 97 تا اواخر دی‌ماه ۲۱ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از بودجه به نام بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی واریز شده است. در ادامه پیگیری‌های ایکنا برای شفاف‌سازی هزینه کرد این بودجه، «محمدرضا فراهانی» رئیس کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی از انتشار هزینه‌کرد این بودجه طی روزهای آینده خبر داد که البته تا روزهای پایانی سال این امر محقق نشد.

نوروز////////////////تب و تاب دستگاه‌های قرآنی برای گرامی‌داشت چهل سالگی انقلاب / تجلیل از خادمان قرآن

آغاز سفر کاروان قرآنی انقلاب به استان‌های مختلف کشور 

رادیو قرآن در ایام دهه فجر اقدام به راه‌اندازی کاروان قرآنی انقلاب کرد. کاروانی که در آن تعدادی از قاریان و فعالان قرآنی کشورمان با تشکیل یک کاروان قرآنی به برخی استان‌های کشور برای اجرای برنامه سفر کردند. این کاروان از روز اول تا ۲۲ بهمن‌ماه به یازده استان و ۳۳ شهر سفر و محافل قرآنی ویژه‌ای را برگزار کرد. بدرقه، جمع قرآنیان در گلزار شهدای بهشت‌ زهرا(س) انجام شد و سپس در استان‌ها و شهرهای اراک، خمین، محلات و دلیجان، اصفهان و کاشان، آران و بیدگل، نجف‌آباد (یادمان شهید حججی) و خمینی‌شهر و ... بوشهر، جزیره قشم، قلعه گنج کرمان، یزد، خراسان رضوی و تربت جام به اجرای محفل پرداختند.

تجلیل از دستگاه‌های برتر برگزارکننده مسابقات قرآن در سال 97 

جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور صبح روز نهم بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات و کمیته‌های مختلف برگزار شد. رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در این جلسه ابراز امیدواری کرد تا سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نقطه عطف و سرفصل آغاز حرکت جدیدی باشد. وی همچنین گفت: برای سال ۹۹، درصدد تأمین فضایی درخور این رقابت‌های حرفه‌ای و جهانی هستیم. همچنین در این جلسه از دستگاه‌های برتر برگزارکننده مسابقات قرآن در سال ۹۷ تجلیل شد که شامل وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شبکه جهانی الکوثر و کمیته امداد امام خمینی(ره) بود. تجلیل از نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن طی سال 1397 نیز در این جلسه انجام شد.

برگزاری جلسه کمیسیون آموزش عمومی 

پنجاه‌و‌یکمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، روز نهم بهمن‌ماه با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در ساختمان مرکزی این وزارتخانه، برگزار شد. وزیر آموزش و پرورش در این جلسه گفت: راهبردها و اقدام‌های ملی سند توسعه آموزش عمومی به منزله وظایف این کارگروه‌ها در نظر گرفته شود و طی ۱۴ روز دیگر ابلاغ شود. همچنین معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه گفت: ساختار شناسنامه ۵۲ اقدام ملی، طراحی و محتوا نیز در دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن تهیه شده است که به عنوان پیش‌نویس پیشنهادی تقسیم و تحویل چهار کارگروه می‌شود و اصلاح این شناسنامه و نظارت بر نحوه اجرای آن و پیگیری برای اجرا برعهده کارگروه‌هاست.

نوروز////////////////تب و تاب دستگاه‌های قرآنی برای گرامی‌داشت چهل سالگی انقلاب / تجلیل از خادمان قرآن

تشریح جزئیات نمایشگاه بین‌المللی قرآن 

نخستین نشست خبری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم صبح روز ۱۵ بهمن‌ماه، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، رئیس نمایشگاه قرآن، برگزار شد. فقهی‌زاده در این نشست خبری به بیان جزئیاتی از نمایشگاه بیست و هفتم پرداخت و گفت: نمایشگاه با برخورداری از سابقه‌های ملی و بین‌المللی مانند سال ۹۷ در روزهای پایانی هفته اول ماه مبارک رمضان، احتمالاً ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۹۸ آغاز به کار خواهد کرد. وی همچنین در حاشیه این نشست خبری از ابلاغ توافق‌نامه مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر تشکیل کمیته هماهنگی صدور مجوز موسسات قرآنی مردم‌نهاد خبر داد.

برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان از ۱۵ تا ۲۱ بهمن‌ماه با حضور بیش از پنج هزار متسابق در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جز ء و کل قرآن کریم در محل مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد. در این دوره از مسابقات ۵۴۸ متسابق از ۱۹ کشور جهان علاوه بر شرکت کنندگانی از سراسر کشور حضور داشند. شرکت‌کنندگان خارجی حاضر در این مسابقات از کشورهای مختلفی همچون افغانستان‌، پاکستان و عراق هستند. البته متسابقانی از کشورهای دیگر مانند نیجریه، لبنان، هند، عربستان، یمن، آذربایجان، چاد، بحرین، اوگاندا، آلبانی و ... بودند.

نوروز////////////////تب و تاب دستگاه‌های قرآنی برای گرامی‌داشت چهل سالگی انقلاب / تجلیل از خادمان قرآن

رونمایی از چهار اثر فاخر قرآنی 

چهار اثر فاخر قرآنی۳۰ بهمن‌ماه به همت مرکز طبع و نشر قرآن کریم رونمایی شد. سیدعلی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم عصر سه‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه در آیین رونمایی از چهار اثر فاخر قرآنی که در سالن امام علی(ع) برگزار شد، گفت: شورای عالی قرآن در طول سال‌های گذشته، محصولاتی را در رابطه با قرآن تولید کرده و در دسترس عموم مردم به ویژه علاقه‌مندان در سراسر جهان قرار داده است و همه از برکات نظام جمهوری اسلامی و تدابیر هوشمندانه رهبری است که هر جا کمبودی وجود داشته، برای پر کردن آن تدابیری اندیشیده شده است. وی پرداختن به تولید نغمه‌های دینی و قرآنی و تأسیس مرکز طبع و نشر قرآن کریم، چه در حوزه تحقیقات و مطالعات رسم‌الخط قرآن و چه خوشنویسی و کتابت قرآن را در راستای پر کردن خلأهای موجود دانست.

برگزاری مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن 

اواخر بهمن‌ماه سال 97 مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به صورت غیر حضوری با شرکت نمایندگان ۵۰ کشور برگزار شد. این مرحله به مدت پنج روز به طول انجامید و طی آن آثار بیش از ۲۵۰ قاری و حافظ از ۵۰ کشور جهان در بخش‌های بزرگسالان، دانش‌آموزان و نابینایان مورد ارزیابی چهار نفر از استادان و داوران برجسته قرار گرفت. حجج‌اسلام «محمدرضا شهیدی‌پور»، «محمدصادق نصراللهی»، «حیدر کسمایی» و «حسن ربیعیان» داوری این مرحله را برعهده داشتند. قاریان و حافظانی که حد نصاب نمره را کسب کرده و صلاحیت لازم را داشته باشند به مرحله نیمه نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم راه پیدا می‌کنند، این مرحله ۲۰ و ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

نوروز////////////////تب و تاب دستگاه‌های قرآنی برای گرامی‌داشت چهل سالگی انقلاب / تجلیل از خادمان قرآن

برگزاری همایش خادمان قرآن 

اوایل اسفندماه و در حاشیه دومین مجمع عمومی خادمان قرآن کریم، همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم برگزار شد. در این همایش از یک ناشر برتر قرآنی و ۱۲ خادم قرآن در بخش‌هایی همچون قرآن‌پژوهی، ترجمه، مدیریت قرآنی، قرائت و حفظ قرآن و ... تجلیل به عمل آمد. محمدرضا حکیمی، امیر آقایی، علی اکبر ملکشاهی، محمدعلی باشه آهنگر، رحیم خاکی، هادی قبادی و ... از جمله این افراد بودند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از خادمان قرآن طی سخنانی با اشاره به اینکه اتفاقات بسیار وسیع و گسترده‌ای از ابتدای انقلاب تا کنون شکل گرفته است، گفت: با وجود این اتفاقات، اما فاصله زیادی تا آنچه که باید پیمود، وجود دارد. هنر جامعه قرآنی و گوهر قرآن این است که بتوانیم از فرد، شبیه محمد(ص) و از جامعه شبیه به مدینه النبی بسازیم.

اجرای اولین دوره مسابقات سراسری قرائت استعدادهای قرآنی کشور 

اولین دوره مسابقات سراسری قرائت استعدادهای قرآنی کشور طی روزهای دوم و سوم اسفندماه با حضور ۶۹ شرکت کننده و استعداد برتر برگزار شد. طرح استعدادهای درخشان قرآنی از سه سال قبل با محوریت تلاوت تقلیدی در سه سبک «مصطفی اسماعیل»، «محمد صدیق منشاوی» و «مصطفی غلوش» برای استعدادهای قرآنی در نظر گرفته شده و شرکت کنندگان طبق این الگوها در مسابقه شرکت کردند. با پایان یافتن این مسابقات، طرح استعدادهای درخشان قرآنی وارد مرحله جدید خود با عنوان فاز تطبیقی می‌شود و استعدادهای قرآنی به سمت پیاده‌سازی آموخته‌های خود پیش خواهند رفت. در پایان این مراسم پس از رونمایی چهار اثر فاخر قرآنی از مرتضی رهنما از استادان ممتاز عرصه هنر، تلاوت کلام وحی و کاتب و خوشنویس قرآن کریم با اهدای لوح تقدیر و یادبود تجلیل و قدردانی شد.

تعطیلی اولین روزنامه قرآنی کشور 

روزنامه «اعتدال» تنها روزنامه قرآنی ایران که ۱۵ سال از انتشار آن می‌گذرد و طی سال‌های اخیر نیز، مانند سایر بخش‌های فرهنگی کشور، دست به گریبان مشکلات مالی شده و از سوی دیگر گرفتار بی‌توجهی و بهتر بگوییم بی‌تدبیری مسئولان به درخواست‌ها و نامه‌های مکرر مدیرمسئول این روزنامه شده است، سرانجام به تعطیلی کشیده شد. مشکلات مالی منجر به درماندگی این روزنامه شده، به‌‌ نحوی که مدت‌ها حتی توانایی پرداخت حقوق کارکنان و روزنامه‌نگاران خود را نداشت و پس از مدتی، عذر تعدادی از کارکنان را خواست و این روزنامه را در مرز تعطیلی قرار داد. اوایل سال ۹۷ و به دلیل بحرانی شدن بازار کاغذ، نسخه چاپی و تیراژ روزنامه کم شد و سپس به صفر رسید و فقط اخبار خود را در پایگاه اینترنتی این روزنامه به نشانی بارگذاری می‌کرد که متأسفانه از ابتدای بهمن‌ماه نیز این بخش عملاً غیرفعال شد.

برگزاری مسابقات قرآن طلاب و روحانیون اهل سنت 

ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت طی بازه زمانی چهار روزه از ۱۲ تا ۱۵ اسفندماه با حضور ۱۶۵ نفر از هشت استان کشور در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم عمومی در دو گروه روحانیون و طلاب اهل سنت در شهر گرگان برگزار شد. درن هایت نیز برگزیدگان این مسابقات با طلاب علوم دینی شیعه رقابت کردند تا نمایندگان ایران در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی از دل آن مسابقات بیرون بیاید.

برگزاری نشست مدیران عامل اتحادیه مؤسسات مردمی 

نشست مدیران عامل اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها در راستای بهبود روند رسیدگی به مسائل و مشکلات مؤسسات، روز سه‌شنبه، ۱۴ اسفندماه، در مجتمع فرهنگی ـ دانشجویی ۱۳ آبان تهران برگزار شد. ارائه گزارش از اقدامات هیئت رئیسه اتحادیه، تدوین برنامه‌های پیشنهادی سال ۹۸، بررسی روند پیگیری مطالبات اتحادیه از مسئولان و مراجع قانونی و اصلاح اساسنامه اتحادیه واحد کشوری براساس مصوبه اولین مجمع عمومی اتحادیه در استان قم از جمله مواردی بود که در دستور کار این نشست قرار گرفت.

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن و ناکامی نماینده ایران 

مرحله نهایی چهاردهمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن بانوان اردن با رقابت ۳۵ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف جهان از روز شنبه ۱۸ اسفندماه برگزار شد و به مدت پنج روز ادامه داشت. در این مسابقات، فاطمه شیرازی به نمایندگی از کشورمان و در رشته حفظ کل قرآن کریم حضور داشت که رتبه‌ای به او تعلق نگرفت. آیین اختتامیه مرحله نهایی این مسابقات روز پنجشنبه (۲۳ اسفندماه) برگزار و جوایز نفرات برتر به آنها اهدا ‌شد.

جلسات مجمع مشورتی شورای توسعه صدتایی شد

یکصدمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی عصر یکشنبه، ۱۹ اسفندماه، برگزار شد. بررسی ظرفیت‌های قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ارائه بسته پیشنهادی فعالیت‌های قرآنی در سال ۹۸ با تأکید بر ماه مبارک رمضان از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد. سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در این جلسه پیشنهاد تشکیل دبیرخانه ویژه هماهنگی فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان را مطرح کرد که برای بررسی بیشتر و استقرار ستاد، طرح، به کارگروهی متشکل از سه نهاد ارجاع داده شد. همچنین در این جلسه ضوابط و شرایط اعطای گواهینامه(بدون آزمون) به استادان و قاریان پیشکسوت و برجسته قرآن نیز بررسی و کلیات آن تصویب شد.

نوروز////////////////تب و تاب دستگاه‌های قرآنی برای گرامی‌داشت چهل سالگی انقلاب / تجلیل از خادمان قرآن

پایان رویدادهای مهم سال 97 با اختتامیه طرح مشکوة

یکی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی اسفندماه سال 97 برگزاری مراسم اختتامیه طرح ملی مشکوة در روز، ۲۱ اسفندماه بود. این مراسم با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و جمعی از مدیران سازمان بهزیستی و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد. سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در این مراسم به سابقه طولانی تعاملات سازمان بهزیستی و سازمان قرآنی دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: آموزش ناشنوایان شاید سخت باشد، اما طرح آموزش حفظ قرآن کریم به ناشنوایان آماده شده و منتظر آمادگی سازمان بهزیستی هستیم تا آن را کلید بزنیم.

انتهای پیام 

captcha