رونمایی از کتاب «اسناد همکاری‌های ایران و بلژیک» در همدان
کد خبر: 3798291
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸

رونمایی از کتاب «اسناد همکاری‌های ایران و بلژیک» در همدان

گروه فرهنگی ـ از کتاب اسناد همکاری‌های ایران و بلژیک به قلم اعظم بشیری و عباس اقبال مهران با حضور سفیر بلژیک در ایران رونمایی شد.

رونمایی از کتاب «اسناد همکاری‌های ایران و بلژیک» در همدانبه گزارش ایکنا از همدان مراسم رونمایی از کتاب اسناد همکاری‌های ایران و بلژیک به قلم اعظم بشیری و عباس اقبال مهران امروز 25 اسفند در تالار معلم برگزار شد.
اعظم بشیری نویسنده این کتاب ضمن گرامی‌داشت حضور یان دپا کاردار سفارت بلژیک درجمهوری اسلامی ایران گفت: این کتاب را با استفاده از اسناد و مدارک و نسخه‌های بسیار از روابط بین دو کشور ایران و بلژیک جمع‌آوری کرده و به پرده روشنایی کشیده‌ایم.
وی با اشاره به انگیزه نگارش کتاب به دو مورد اشاره کرد و گفت: به دلیل روابط مثبت و مستمر بین دو کشور ایران و بلژیک از گذشته‌های دور تا به حال است و همچنین خدمات مثبتی که مستشاران بلژیکی از گذشته‌های دور برای ما داشته‌اند.
بشیری تصریح کرد: تاسیس راه آهن،کارخانه‌های شمع‌سازی و کبریت‌سازی و... از جمله خدمات مثبتی بوده که از آن بهره‌مند شده‌ایم.
بشیری در ادامه گفت: تابه‌حال کار فرهنگی در روابط ایران و بلژیک انجام نشده بود و مهمترین هدف ما در نگارش کتاب این بود که برای اولین بار روابط خوب بین ایران و بلژیک را به تصویر بکشیم.
در این مراسم همچنین علیرضا صوفی رئیس دانشگاه تربیت معلم استان همدان، گفت:ما خاطره خوبی در تاریخ ایران از رابطه با بلژیک داریم.
صوفی اظهار کرد: با افتخار از روابط ایران و بلژیک صحبت می‌کنیم چراکه بلژیک خوش‌نام‌ترین کشور در تاریخ معاصر ایران است که هیچ‌گونه سابقه منفی وجود ندارد.
وی بیان کرد: بلژیک به دو علت مهم؛ یکی خوش‌نام بودن و دیگر به دلیل شناخت دقیق و فنی و عمیقی که از معادلات قدرت در ایران داشته است حائز اهمیت است.
صوفی گفت: باب روابط ایران و بلژیک از دوره قاجار در زمان محمدشاه سال 1841 میلادی شروع شد و در شهر تبریز و تهران برای مناسبات تجاری این دو کشور کنسولگری ایجاد شد.
وی در پایان گفت: کشور بلژیک از دوره قاجار به دنبال یک قدرت سوم بود و برای ایران ثمربخش بود، تاکنون منافع ایران را تامین کرده است و بلژیکی‌ها هیچگاه صحنه را ترک نکردند.
انتهای پیام

captcha