کانون «رهپویان وصال»؛ ۲۱ سال تلاش برای نشر معارف قرآنی و روحیه ایثارگری
کد خبر: 3798322
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸

کانون «رهپویان وصال»؛ ۲۱ سال تلاش برای نشر معارف قرآنی و روحیه ایثارگری

گروه فرهنگی ــ کانون رهپویان وصال شیراز یکی از کانون‌های مساجد موفق در این کلان‌شهر است که طی ۲۱ سال فعالیت، توانسته است در بخش‌های مختلفی فعالیت‌های بی‌نظیری مانند برپایی بزرگترین اعتکاف جوانان کشور را در کارنامه خود به ثبت برساند.

به گزارش ایكنا از فارس، احد پاریابی، مدیر روابط عمومی كانون رهپویان وصال شیراز امروز، 25 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به تشریحی از فعالیت‌های این كانون پرداخت و گفت: كانون رهپویان وصال در سال 76 با مدیریت حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد و همكاری جمعی از دانشگاهیان و حوزویان در شیراز راه‌اندازی شد.
وی با بیان اینكه برای این كانون یكسری اهداف بلندمدت و كوتاه مدت تعریف شد، افزود: انتقال روحیه ایثارگری به نسل دوم و سوم انقلاب، ترویج فرهنگ قرآنی و معارف قرآن كریم، نشر و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) و غیره از جمله اهداف این مجموعه بوده است.

رمز موفقیت كانون رهپویان
پاریابی، یكی از رموز موفقیت این كانون را ایجاد حلقه‌های دوستی و محبت از راه اهل بیت(ع) برشمرد و گفت: در این كانون نیازسنجی برای نسل جوان انجام دادیم و در این راستا یكسری مأموریت‌ها برای خود تعریف كردیم كه نخستین آن مباحث علمی و درسی بوده است.
مدیر روابط عمومی كانون رهپویان وصال شیراز اظهار كرد: در گام نخست كلاس‌های كمك درسی ایجاد كردیم و بعد از آن سلسله مدارسی را در تمام مقاطع تحصیلی راه‌اندازی كردیم ضمن اینكه راه‌اندازی دانشكده جهادی امام رضا(ع) در مجتمع الغدیر نیز از دیگر فعالیت‌های ماست.
وی با بیان اینكه در سال آینده مؤسسات آموزشی زبان و ریاضی را در مجموعه كانون رهپویان وصال راه‌اندازی خواهیم كرد، گفت: یكی از نیازهای جوانان، اشتغال است لذا مراكزی تحت عنوان كارآفرینی و كاریابی راه‌اندازی كردیم و در آن‌ها مهارت‌های فنی را با جوانان آموزش می‌دهیم.
پاریابی، راه‌اندازی دفاتر تبلیغاتی و فرهنگی در سطح شهر را از دیگر فعالیت‌های این كانون برشمرد و گفت: در این مراكز هم خدمات ارائه و هم فرصت‌های شغلی ایجاد می‌شود.
راه‌اندازی دفتر زیارتی و سیاحتی، برپایی اردوهای مختلف راهیان‌نور، عتبات عالیات، پیاده‌روی اربعین، مشهد مقدس از دیگر فعالیت‌هایی بود كه وی از آن‌ها نام برد.

فعالیت دو مؤسسه خیریه ذیل كانون
مدیر روابط عمومی كانون رهپویان وصال شیراز اظهار كرد: ذیل این كانون دو مؤسسه خیریه راه‌اندازی كردیم كه یكی برای خانوارهای بی‌سرپرست و بدسرپرست هستند و در آن‌ها علاوه بر توزیع مواد غذایی، كارآفرینی نیز به مددجویان آموزش می‌دهیم ضمن اینكه برای فرزندان خانواده‌های تحت پوشش نیز در طول سال برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌كنیم.
وی ادامه داد: خیریه دوم ما «لبخندی برای كودك» نام دارد كه صرفاً در مورد ایتام فعالیت می‌كند و برای آن‌ها برنامه‌های صد در صد شاد در مناسبت‌های مختلف مذهبی اجرا می‌كنیم.

تنها منبع درآمد ما كمك‌های مردمی است
پاریابی با یادآوری اینكه نكته كه منبع درآمد كانون رهپویان وصال تنها از طریق كمك‌های مردمی است، گفت: ما در بحث ازدواج نیز مشاوره‌های مختلفی ارائه می‌دهیم.
مدیر روابط عمومی كانون رهپویان وصال شیراز با یادآوری اینكه یكی از اهداف این كانون ترویج فرهنگ قرآن است، گفت: در این راستا كلاس‌های آموزشی قرآنی نظیر آموزش حفظ، قرائت، مفاهیم و غیره در تمام سطوح برگزار می‌كنیم.
وی اظهار كرد: همچنین در شب‌های قدر نیز مراسم احیا را با حضور گسترده اقشار مختلف مردم در باغ جنت شیراز برگزار می‌كنیم و در آن یك حركت مذهبی در منطقه تفرجگاهی اجرا می‌كنیم.
پاریابی همچنین گفت: اعزام گروه‌های امداد و نجات به خصوص در موارد ضروری و همچنین اعزام گروه‌های جهادی به مناطق زلزله‌زده نیز از دیگر فعالیت‌های این كانون هستند به طوری كه هنوز هم گروه‌های جهادی ما در منطقه سرپل ذهاب مشغول به فعالیت هستند.

برپایی بیست و پنجمین بزرگترین اعتكاف جوانان كشور
وی در ادامه شاخص‌ترین فعالیت كانون رهپویان وصال را برپایی بزرگترین اعتكاف جوانان برشمرد و گفت: امسال بیست و پنجمین دوره این اعتكاف را در مسجد جامع شهدا برگزار خواهیم كرد.
مدیر روابط عمومی كانون رهپویان وصال شیراز با بیان اینكه امسال در محل اعتكاف چند مهدكودك را راه‌اندازی كرده‌ایم، گفت: با توجه به اینكه ایام اعتكاف متقارن با ایام نوروز است و مسجد جامع شهدا نیز در جوار حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) قرار دارد، لذا از نظر ترافیكی و رفت و آمد مقداری دچار مشكل شده‌ایم.
وی با یادآوری اینكه ثبت‌نام در این مراسم معنوی از 16 اسفندماه آغاز و تا روز ورود به مسجد یعنی 29 اسفندماه ادامه خواهد داشت، گفت: علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام هم می‌توانند به صورت حضوری به محل این مسجد مراجعه كرده و یا از طریق كانال مؤسسه ثبت‌نام كنند ضمن اینكه شماره‌های 09170041899 و 38385869 و 32330969 تماس حاصل كنند.

انتقاد از عدم همكاری دستگاه‌های فرهنگی در برگزاری مراسم اعتكاف
پاریابی، هزینه ثبت‌نام در این مراسم معنوی را 65 هزار تومان اعلام كرد و گفت: البته ما در اینجا از مسئولان متولی فرهنگ در این شهر نیز گلایه داریم اداراتی نظیر دانشگاه‌، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره‌كل ارشاد اسلامی و غیره چرا كه همكاری در این زمینه با ما نداشته‌اند.

اعتكاف یك حركت فرهنگی است
مدیر روابط عمومی كانون رهپویان وصال شیراز یادآور شد: مسئولان این دستگاه‌ها طوری رفتار كرده‌اند كه انگار اعتكاف یك حركت فرهنگی نیست و در نهایت علی‌رغم اینكه در طول اسلام هیچگاه برای عبادات وجهی دریافت نمی‌شده است، ما برای تأمین هزینه‌های برگزاری این مراسم مجبور به دریافت پول از متقاضیان شده‌ایم كه برای ما هم اصلاً خوشایند نیست.

بودجه‌های فرهنگی در كجا هزینه می‌شوند
وی ضمن قدردانی از همكاری برخی دستگاه‌ها نظیر شهرداری، تأكید كرد: دستگاه‌های فرهنگی بودجه‌های فرهنگی را دریافت می‌كنند اما آیا از نظر آنان اعتكاف جزو برنامه‌های فرهنگی است یا خیر؟ یا اینكه بودجه‌های فرهنگی در كجا هزینه می‌شوند؟
پاریابی همچنین با ذكر این نكته كه به شركت‌كنندگان در مراسم اعتكاف كارت‌های هوشمند اعطا می‌شود تا در طول سال از دیگر خدمات كانون بهره‌مند شوند، ادامه داد: پیش‌بینی ما برای اعتكاف امسال شركت 8 هزار نفر است كه تمام تمهیدات لازم در این زمینه را اندیشیده‌ایم.

استقبال مردم استان‌های كشور از اعتكاف رهپویان
مدیر روابط عمومی كانون رهپویان وصال شیراز اظهار كرد: اعتكاف مجموعه رهپویان مورد استقبال نه تنها مردم شیراز بلكه شهرستان‌های فارس و سایر شهرها نظیر اصفهان، قم، تهران، مشهد و غیره قرار گرفته است و قریب 2 هزار نفر غیر شیرازی در این مراسم شركت می‌كنند.
وی با یادآوری اینكه در طول ایام اعتكاف برنامه‌های متنوعی از جمله مناجات‌خوانی، محافل قرآنی، پرسش و پاسخ، یادواره شهدا، اعمال ام داود، سخنرانی مذهبی و غیره انجام می‌شود، گفت: در روز دوم اعتكاف محفل انس با قرآن با تلاوت احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی كشورمان در محل این مراسم برگزار خواهد شد.
پاریابی، سخنرانی افرادی نظیر آیت‌الله لطف‌الله دژكام نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمد انجوی‌نژاد مدیر این كانون، علی‌اكبر رائفی‌پور، حجت‌الاسلام مهدوی ارفع، برقعی، منصور امینی و مناجات‌خوانی و مداحی با نوای مهدی سلحشور، رضا بذری و حسن جوكار را از دیگر برنامه‌های این مراسم معنوی برشمرد.
مدیر روابط عمومی كانون رهپویان وصال شیراز گفت: همچنین یادواره شهدای مدافع حرم با سخنرانی همسر شهید شیبانی ویژه بانوان در محل این اعتكاف برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha