حقوق زنان در جامعه پاکستان اجرایی نمی‌شود
کد خبر: 3798442
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
در سمینار «حقوق زن از نظر اسلام» مطرح شد؛

حقوق زنان در جامعه پاکستان اجرایی نمی‌شود

گروه بین‌الملل ــ در سمینار «حقوق زن از نظر اسلام» از این موضوع سخن به میان آمد ک حقوق زنان در دین اسلام بسیار است،‌ ولی این موارد در جامعه پاکستان اجرایی نمی‌شود.

به گزارش ایکنا از پاکستان؛ خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران با همکاری دانشگاه بانوان سردار بهادرخان در کویته، بنیاد توسعه و صلح پایدار و مؤسسه رابطه، سمینار یک روزه «حقوق زن از نظر اسلام» را در دانشگاه بانوان سردار بهادرخان کویته (مرکز استان بلوچستان در پاکستان) برگزار کرد.

مه‌جبین شیرین بلوچ (نماینده مجلس ایالتی حزب عوامی بلوچستان)، عقدائی (رئیس خانه فرهنگ)، صائمه جاوید (مسئول بنیاد رابطه)، جهان‌آراء تبسم (رئیس سازمان حقوق بشر بلوچستان)، هارون خان درانی از فعالان حقوق زن در کویته، شگفته اقبال (رئیس دانشکده دخترانه جناح تاون کویته)، سیدهاشم موسوی (امام جمعه شیعیان کویته)، غزاله بت (استاد زبان اردو)، قمر النساء از حقوقدانان زن و جمع کثیری از شخصیت‌های اجتماعی و فرهنگی و نیز دانشجویان حضور داشتند.

این همایش با سرود ملی پاکستان آغاز شد و سپس با تلاوت قرآن مجید و نعت‌خوانی در مدح پیامبر اسلام(ص) ادامه یافت؛ سپس سخنرانان پیرامون زن و حقوق وی به ایراد سخن پرداختند.

شیرین بلوچ، نماینده مجلس ایالتی حزب عوامی بلوچستان با اشاره به دیدگاه قرآن و احادیث درباره حرمت و مقام زن، چادر و پوشش اسلامی را مایه افتخار بانوان دانست و گفت: زنان از چنان جایگاهی برخوردار هستند که یک سوره در قرآن با عنوان زنان نازل شده است. خداوند حجاب را برای زنان پسندید و آن را ضامن حفظ آبروی آنها دانست.

صائمه جاوید، مسئول بنیاد رابطه نیز با اشاره به وضعیت زنان در بلوچستان و چالش‌هایی که در جنوب آسیا دارند، اظهار کرد: بیش از 50 درصد از جمعیت پاکستان را زنان تشکیل می‌دهند؛ اگر ما زنان را نادیده بگیریم، مانند آن است که از 50 درصد جمعیت کشور استفاده نکرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: قوانین مربوط به حفظ حقوق زن بسیار زیاد است، ولی با مشکل اجرا نشدن آنها مواجه هستیم؛ در این راستا نیازمند سیستمی هستیم که همه زنان تحت اجرای آن بتوانند از نظر شخصی هم در منزل و هم در جامعه از حقوق خود دفاع کنند.

جاوید ادامه داد: زنان توانایی ایفای نقش در همه بخش‌ها را دارند و باید این فرصت به آنها داده شود. این در حالی است که آنها برای تحصیل، اشتغال، خرید و ...، نخست باید رضایت خانه خود را جلب ‌کنند؛ زنان فقط به اجبار و ضرورت برای کار از خانه خارج می‌شوند.

به گفته وی، برای جلوگیری از خشونت خانگی علیه زنان و نیز ممنوعیت ازدواج زیر 18 سال، لایحه‌هایی در مجلس ایالتی به تصویب رسیده است و منتظر اجرایی شدن آنها هستیم.

تبسم، شاعر و رئیس سازمان حقوق بشر بلوچستان نیز بیان کرد: دین اسلام و حقوقی که در این آئین برای زنان در نظر گرفته شده است، بهترین حقوق به شمار می‌رود و سرآمدتر از آن در هیچ دین دیگری نمی‌توان یافت؛ بانوان باید به نحوی در ساخت شخصیت خود کوشا باشند تا جهان به آنها افتخار کند.

درانی از فعالان حقوق زن در کویته نیز اظهار کرد: تحولاتی در عرصه‌های سیاسی پاکستان به وجود آمد که سبب شد گاه دولت‌ها تغییر کنند و گاهی نیز دولت‌های دیکتاتوری بر سر کار بیایند؛ به دنبال این تحولات، تلاش‌ها برای بیداری زنان در راستای حفظ حقوق آنان هم در سطح کشور و هم در کویته شروع شد که از مهمترین آنها می‌توان به هجدهمین اصلاحیه قانون اساسی اشاره کرد که فرصت‌های گسترده‌ای را برای زنان در راستای تامین حقوق آنان در جامعه مهیا کرده است.

وی گفت: دختران و زنان می‌توانند با کسب علم و دانش به اهداف و آرزوهای خود دست یابند و این موضوع مگر با تلاش و کوشش فراوان میسر نمی‌شود.

غزاله بت، استاد زبان اردوی دانشگاه سردار بهادر خان نیز عنوان کرد: اگر زنان به جایگاهی دست می‌یابند، از حمایت‌ها و تلاش مردانی چون پدر، برادر یا شوهر برخوردار هستند. باید از پیامبر درس بگیریم و همان گونه که پیامبر اسلام (ص) عبای خود را زیر پای فاطمه زهرا (س) پهن کرد و به ایشان احترام می‌‌گذاشت و محبت می‌کرد، ما نیز باید به زنان و بانوان این گونه احترام بگذاریم.

بت ادامه داد: ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و نباید شاهد حوادث خوفناک علیه زنان باشیم. عزت بانوان در دست خود آنان بوده و اگر آنها حجاب اسلامی را رعایت کنند، هیچ مردی جرئت دست‌اندازی به حقوق آنان را ندارد.

شگفته اقبال، رئیس دانشکده دخترانه جناح تاون کویته در بخش دیگری از این سمینار با اشاره به حضور چند ساله خود در کشورهایی چون انگلستان، آمریکا و کانادا، اظهار کرد: در این مدت مطالب بسیاری را درباره زنان آموختم؛ ما نمی‌توانیم بگوییم که زنان فقط به خاطر مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... نمی‌توانند در جامعه نقش فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: حقوق در برابر مسئولیت‌ها قرار می‌گیرد و اگر همه زنان به مسئولیت‌های خویش عمل کنند، می‌توانند حقوق خود را به خودی خود به دست آورند. در کنار این موضوع، اگر اراده مصممی داشته باشیم هیچ کسی نمی‌تواند ما را از این حقوق محروم کند. وی از همه زنان این استان خواست تا با کوشش و تلاش خود در مسیر رشد و تعالی گام بردارند.

کوروش عقدائی، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته نیز گفت: در 40 سال اخیر برخلاف رژیم شاهنشاهی که تلاش می‌شد، زن ایرانی همچون زن غربی، مظهرجلوه‌گری و هیجان جنسی باشد، تلاش شده است تا از امکان و استعداد عظیم زنان برای تعالی جامعه بهره گرفته شود؛ وجود زن نباید در خدمت انحطاط بشر و زوال اخلاقی، آن گونه که در دنیای غرب مرسوم است باشد. رشد علمی، شخصیتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی غیرقابل انکار است.

به گفته وی، تحکیم بنیان خانواده به عنوان اصل اساسی تعالی جامعه مورد نظر قرار گرفت؛ یعنی بعد از انقلاب اسلامی، زن مسلمان ایرانی جایگاه اصلی خود را نخست در نهاد خانواده و سپس در عرصه اجتماع بازیافت. یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی، هویت‌بخشی به زن مسلمان ایرانی است؛ امری که موجبات ترقی و تعالی زنان را پس از انقلاب اسلامی فراهم کرد.

مسئول خانه فرهنگ کویته افزود: در تبلیغات غرب این طور وانمود می‌شود که حجاب مانعی برای دست‌یابی زنان به رتبه‌های بالا در عرصه‌های مختلف جهانی به ویژه ورزشی است، ولی زنان ایرانی ثابت کردند که می‌توان با حفظ زینت حجاب، در عرصه مسابقات جهانی بدرخشند و مدال‌های رنگارنگ جهانی را به دست آورند.

وی در ادامه با اشاره به برخی از آمار‌های مرتبط با حضور موفق زنان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی پس از انقلاب اسلامی، به سخنان مقام معظم رهبری که در دیدار با شرکت‌کنندگان اجلاس جهانی «زنان و بیداری اسلامی»، ایراد فرموده بودند اشاره کرد.

 قمر النساء از حقوقدان امور بانوان، اظهار کرد: از نظر قوانین کشوری همه مرد و زن یکسان بوده و متاسفانه زنان در کویته از حقوق خود آگاه نیستند، حتی این آگاهی را نیز ندارند که دارای حق ارث هستند. بیداری زنان در راستای گرفتن حق آنان نیاز به اقدامات فراوانی دارد.

سیدهاشم موسوی، امام جمعه شیعیان کویته گفت: از نظر آموزه‌های اسلامی اصل و اساس انسان است و نه زن یا مرد. وی ضمن تجلیل از مقام والای حضرت زهرا (س) در نزد خداوند، با اشاره به نمونه و الگو قرار دادن آسیه (همسر فرعون) در قرآن، بر الگو قرار دادن آیه‌های قرآنی و بانوان نمونه همچون حضرت زهرا (س) و آسیه تاکید کرد.

وی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که «مرد از دامن زن به معراج می‌رود»، اظهار کرد: حجاب، تاج سر زنان است و والاترین عزت و مقام به زنان، به خاطر همین حجاب اسلامی است.

انجم پرویز از دانشگاه سردار بهادر خان گفت: حجاب اسلامی زنان، هیچ مانعی برای آنها نیست و آنان می‌توانند در همه عرصه‌ها فعالیت داشته باشند. آزادی زنان به معنای آزادی همه‌جانبه نیست و در راستای رعایت حقوق زنان باید تعادل ایجاد شود.

یادآور می‌شود که این همایش روز پنجشنبه 23 اسفند (14 مارس) برگزار شده است.

انتهای پیام

captcha