طرح‌ویژه‌های حوزه اجرای نیات واقفین چه کردند/ کدام موقوفات درآمدزا نبودند
کد خبر: 3798466
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

طرح‌ویژه‌های حوزه اجرای نیات واقفین چه کردند/ کدام موقوفات درآمدزا نبودند

گروه جامعه ــ مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف به تبیین طرح ویژه‌های حوزه اجرای نیات واقفین در سال 97 با عناوینی همچون طرح‌های پیوند آسمانی، زائران حرم رضوی، مهر تندرستی، زائران حرم حسینی، دست‌های مهربانی و مهر تحصیلی پرداخت.

رضا معممی‌مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفت‌وگو با ایکنا، به تبیین طرح ویژه‌های حوزه اجرای نیات واقفین در سال 97 پرداخت و گفت: این اداره‌کل از محل درآمد موقوفات و متناسب با نیات خیران نسبت به برپایی طرح پیوند آسمانی(کمک هزینه ازدواج آسان و تهیه جهیزیه زوج‌های جوان)، طرح زائران حرم رضوی(اعزام زائر بار اولی به مشهد مقدس)، طرح مهرتندرستی(کمک هزینه دارو، درمان و سلامت)، طرح زائران حرم حسینی‌(اعزام زائر باراولی به عتبات عالیات)، طرح دست‌های مهربانی‌(کمک به نیازمندان، فقرا، ارحام واقف، ایتام، زنان سرپرست خانوار و...) و طرح مهرتحصیلی(کمک هزینه دانش آموزان، تهیه لوازم‌التحریر، کیف، کفش و.. ) اقدام کرده است.

وی زمان برگزاری طرح مهر تحصیلی با محوریت کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان، تهیه لوازم‌التحریر، کیف، کفش و.. را شهریورماه سال 97 بیان کرد و گفت: هزار و 185 موقوفه مرتبط با این طرح در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد، 447 موقوفه دارای درآمد هستند. طی سال جاری تعداد 40 هزار و 128 دانش‌آموز در 29 استان از این طرح بهره‌مند شدند. بیشترین موقوفات مرتبط با طرح مهر تحصیلی مربوط به استان تهران و کمترین موقوفات مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

معممی به اجرای طرح پیوند آسمانی با محوریت کمک هزینه ازدواج آسان و تهیه جهیزیه زوج‌های جوان، همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره کرد و گفت: تعداد کل موقوفات مرتبط با طرح در سراسر کشور 625 موقوفه بودند که 144 مورد آن دارای درآمد محسوب می‌شدند. تعداد بهره‌مندان این طرح در سال 97 تعداد هزار و 511 زوج بود که 111 زوج از محل عواید موقوفات و هزار و 400 زوج از محل مشارکت‌های مردمی در 17 استان منتفع شدند. در این میان استان تهران دارای بیشترین موقوفات و استان ایلام، کمترین موقوفات بود.

اعزام زائر باراولی به عتبات عالیات نیز در قالب طرح زائران حرم حسینی انجام شده است که معممی در تبیین جزئیات آن گفت: این طرح طی اردیبهشت‌ماه سال جاری، با 228 موقوفه دارای درآمد اجرا و تعداد 650 زائر نیز بهره‌مند شدند. بیشترین موقوفات مرتبط با این طرح در استان تهران و کمترین موقوفات در استان خراسان شمالی بوده است.

معممی با اشاره به طرح زائران حرم رضوی که دربردارنده اعزام زائر بار اولی به مشهد مقدس است، گفت: از محل درآمدهای 111 موقوفه، 720 نفر از 29 استان توانستند به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند.

وی از دیگر طرح ویژه‌های حوزه اجرای نیات واقفین را مهر تندرستی خواند و گفت: در قالب این طرح همزمان با ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار 770 موقوفه دارای درآمد به ارائه خدمات کمک هزینه دارو، درمان و سلامت به 73 هزار و 910 نفر در 31 استان پرداختند. در این میان بیشترین موقوفات از آن استان تهران و کمترین موقوفات مرتبط با استان چهارمحال وبختیاری بود.

معممی از اقدامات انجام شده در زمینه کمک به ایتام، فقرا، نیازمندان، زنان سرپرست خانوار و... که در قالب طرح دست‌های مهربانی طی 14 اسفندماه جاری، همرمان با روز احسان و نیکوکاری یاد کرد و افزود: 26 هزار و 665 نفر در سال 97 از عواید شش هزار و 700 موقوفه دارای درآمد مرتبط با فقرا و نیازمندان و 400 موقوفه مرتبط با خانواده‌های بی‌سرپرست و ایتام بهره‌مند شدند.

انتهای پیام

captcha