لزوم برنامه‌ریزی دقیق جهت ساخت نمایش‌های دینی ویژه کودکان و نوجوانان
کد خبر: 3798581
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹

لزوم برنامه‌ریزی دقیق جهت ساخت نمایش‌های دینی ویژه کودکان و نوجوانان

گروه فرهنگی - بازیگر و کارگردان تئاترمذهبی گفت: باید برای ساخت نمایش‌های دینی در همه رده‌های سنی به ویژه کودک و نوجوان دقیق‌تر برنامه‌ریزی کرده و نهادینه شدن مبانی دینی و عملیاتی شدن آموزه‌ها در زندگی فردی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم.

حمید یوسفی، بازیگر و کارگردان تئاترمذهبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی گفت: بنده از سال 75 تئاتر را با نمایش‌های مذهبی آغاز کردم، از همین جا جرقه حضور در نمایش‌های دینی زده شد، حتی اگر پرونده فعالیتی بنده در این حوزه را ورق بزنید متوجه می‌شوید بیشتر کارهایم به بخش مذهبی اختصاص دارد.
وی با اشاره به پیشینه فعالیتی خود در رادیو و کارگردانی برنامه‌های دینی تصریح کرد: به کارگردانی و فعالیت در حوزه دین علاقه بسیار دارم، دستیاری کارگردان سینما، بازیگری در نقش‌های کوتاه سینمایی و سریال از دیگر فعالیت‌های من در عرصه هنر نمایش است.
یوسفی در پاسخ به سؤال آیا اقبال به نویسندگی در حوزه دین کمتر از حوزه‌های دیگر است اظهار کرد: برای پیشرفت در هر کار و حوزه‌ای باید آموزش دید، برای رشد در حوزه هنر نمایش باید به افراد خبره در این رشته رجوع کرد، بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه نمایش به نوجوانان علاقمند به فعالیت‌های مذهبی، دینی و قرآنی هستند توصیه می‌کنم از بزرگان این حوزه استفاده کنند و برای رسیدن به اهداف تلاش مضاعف داشته باشند.
وی ادامه داد: وقتی آموزش مناسبی برای نوجوانان نیست قطعا نمی‌توان انتظار کارهای خارق‌العاده داشت، آموزش درست و اصولی خلاقیت به دنبال دارد، ابتکار و نوآوری از دل کارهای نمایشی و حضور در دوره‌های آموزشی بیرون می‌آید، نوجوانان و جوانان باید تجربه کسب کرده و در موقعیت قرار گیرند تا نقاط ضعف آنان شناسایی و رفع و نقاط قوت آنان تقویت شود.
یوسفی اضافه کرد: بی‌شک وقتی کار و آموزش در کار نباشد و برای آن بودجه‌ای هزینه و صرف نشود نمی‌توان انتظار داشت نوجوانان در حوزه نمایش دینی قوی عمل کنند، برای گسترش نمایش دینی باید برنامه‌ریزی شود، وقتی برنامه‌ای برای آموزش تئاتر در شهر وجود ندارند پس نمی‌توان انتظار داشت، اگر ما به جایی رسیدیم دلی فعالیت کردیم و آنقدر گشته‌ایم تا دوره‌ای را یافته ایم، همچنین استفاده از تجربه دیگران و کسب تجربه فردی به رشد ما کمک کرد.
یوسفی در پاسخ به این سؤال که کدام محور از نظر کارگردانان نمایش‌های مذهبی دور مانده است، گفت: برای ساخت اثری قوی باید مطالعات کامل صورت گیرد، غالبا در نمایش‌نامه‌ها گوشه‌ای از تاریخ مذهبی ما نادیده گرفته می‌شود، بنده و آقای گودرزی کارگردان نمایش‌نامه و سوگنامه‌های مذهبی تلاش داریم در خلق آثارمان رگه‌هایی از آن وجود داشته باشد.
وی افزود: مردم عوام و اقشار مختلف تماشاگر تئاتر ما هستند، بسیاری از آنان در این زمینه‌ها مطالعات تخصصی ندارند اما وظیفه من به عنوان هنرمند این است که از دل مطالعات خود منابع و موضوعاتی را استخراج کنم که برای مخاطب جذاب باشد، نویسنده و کارگران باید بیشتر مطالعه داشته باشد، بهتر است قصه‌ها و نمایش‌نامه‌هایی نگارش شوند که کمتر کسی شنیده باشد چراکه اگر ضعفی دیده می‌شود گاه مردم احساس می‌کنند آثار به تکرار رسیده است.
یوسفی ادامه داد: ما قصد داریم تکنیک‌های جالب را برای مردم به تصویر بکشیم، هدف ما پرداختن به روضه تصویری است، ما در سوگنامه‌ها روضه را برای مردم به تصویر کشیده و از حالت شنیداری خارج می‌کنیم چراکه اعتقاد داریم به تصویر کشیدن موضوعات تأثیرگذاری بیشتری دارد. اما اگر بخواهیم تخصصی‌تر فکر کنیم هستد داستان‌هایی که هنوز مورد استفاده کسی قرار نگرفته است و می‌شود روی آنان تمرکز کرد.
وی از مغفول ماندن فعالیت در حوزه تئاتر مذهبی ویژه کودکان ابراز گلایه کرد و افزود: ارائه نمایش مذهبی در حوزه بزرگسال هم مغفول مانده است، کودکان و نوجوانان فراموش شدند، هنرمندان حوزه نمایش عدم تخصص را مانع حضور در این بخش می‌دانند، اگر آموزش‌ها تخصصی باشد قطعا افرادی متخصص نیز رشد کرده و شاهد فعالیت هنرمندان عرصه نمایش مذهبی در بخش کودک و نوجوان خواهیم بود.
یوسفی با بیان اینکه اگر اثری فاخر در حوزه کودک و نوجوان خلق شود دل دیگر کارگردانان و بازیگران را گرم کرده و آنان را به آموزش تشویق می‌کند، اظهار کرد: باید دست از تنبلی برداشت چراکه ورود به حوزه کودک و نوجوان به دلیل پیچیدگی و تخصصی‌تر بودن سخت است، باید دید چگونه روح کودک را به درستی به سمت مبانی دینی هدایت کرد تا ذائقه‌اش تحریک و تشنگی تماشای تئاتر دینی و آموختن و عمل به موازین اسلامی برای همیشه در نهاد او شکل گیرد. آموزش نه تنها برای کودکان بلکه برای هنرمندان هم نیست باید از جایی بیاموزیم تا برای مردم نمایش بگذاریم.
وی با بیان اینکه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانند گام‌هایی در این راستا بردارند، اظهار کرد: بنده اعتقاد دارم مردم از ما جلوترند. بنده شاهدم والدین و کودکان در جستجوی تئاتر کودک با مضامین دینی هستند، اگر کارهایی شده و اثراتی خلق می‌شود بدون برنامه‌ریزی و بدون امکانات است، آنان با ساعت تمرین کم و با حداقل‌ترین‌ها اجرایی می‌کنند که با ذائقه مخاطب بازی می‌کند، باید برای ساخت نمایش‌های دینی در همه رده‌های سنی به ویژه کودک و نوجوان دقیق‌تر برنامه‌ریزی کرده و نهادینه شدن مبانی دینی و عملیاتی شدن آموزه‌ها در زندگی فردی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم.
انتهای پیام

captcha