بررسی 14 رقابت جهانی حوزه کلام وحی در سال 97
کد خبر: 3798613
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

بررسی 14 رقابت جهانی حوزه کلام وحی در سال 97

گروه بین‌الملل ــ سال 97 در حالی به پایان رسید که 14 مسابقه بین‌المللی در حوزه قرآن کریم در کشورهای مختلف برگزار شد که ترکیه،‌ روسیه،‌ اردن، کرواسی، مصر و تونس از آن جمله به شمار می‌روند.

به گزارش ایکنا؛ در کنار وقایع مختلفی که در جهان طی سال 1397 روی داد، بخشی از این وقایع به رقابت مسابقه‌دهندگانی مربوط می‌شود که در حوزه کلام وحی با یکدیگر هماوردی کردند؛ در این راستا به مسابقاتی که در کشورهای مختلف برگزار شده است اشاره می‌کنیم:

مصر

بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مصر با حضور نمایندگان 50 کشور در 4 فروردین‌ماه (24 مارس) با هدف برگزاری بازسازی و ارائه تصویر صحیح از قرآن و اسلام شروع به فعالیت کرد.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

این مسابقات به همت وزارت اوقاف مصر و به منظور همبستگی با قدس با شعار «قدس عربی» برگزار شد و تا 9 فروردین‌ماه (29 مارس) ادامه داشت.

کویت

نهمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ، تلاوت و تجوید قرآن کویت نیز در 21 فروردین (10 آوریل) با مشارکت 130 شرکت‌کننده از 79 کشور آغاز شد که 72 نفر در رشته حفظ کل قرآن همراه با تجوید، 19 شرکت‌کننده در رشته حفظ کل قرآن به قرائات دهگانه قرآنی و 39 شرکت‌کننده در بخش تلاوت و ترتیل به رقابت پرداختند.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

این مسابقات تا 29 فروردین‌ماه ادامه داشت. محمدجواد دلفانی در رشته حفظ کل قرآن همراه با تجوید و مهدی غلام‌نژاد در رشته تلاوت نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات بودند.

مالزی

شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، 17 اردیبهشت‌ماه (7 مه) در کوالالامپور، پایتخت مالزی، برگزار شد و تا 22 همین ماه ادامه داشت و در رشته‌های حفظ و تلاوت قرآن کریم برگزار شد.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

مختار دهقان به عنوان نماینده کشورمان در بخش قرائت این مسابقات، که سالیانه برگزار می‌شود، شرکت کرد.

ترکیه

مراسم افتتاحیه ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ترکیه، 30 اردیبهشت (20 می) در مسجد فاتح استانبول، یکی از شهرهای بزرگ ترکیه، برگزار شد. محمدرضا احمدی، نماینده کشورمان در رشته حفظ و امید حسینی‌نژاد، نماینده کشورمان در رشته قرائت، بودند.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

شرکت‌کنندگان طی چهار روز به رقابت پرداختند و مرحله نهایی رشته تلاوت، 4 خرداد (25 می) و مرحله نهایی رشته حفظ کل، 5 خرداد (26 می) برگزار شد. این دوره از مسابقات قرآن استانبول با حضور 165 شرکت‌کننده از 60 کشور برپا شد.

رقابت مردان در دبی

بیست ‌و ‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی امسال با حضور حافظان قرآن از 104 کشور جهان برگزار شد. محمدرضا زاهدی به عنوان حافظ کل قرآن در این دوره از مسابقات امارات متحده عربی شرکت کرد.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

بخش اصلی این دوره از رقابت‌ها از 2 خرداد (23 مه) در محل اتاق بازرگانی و صنعت دبی آغاز شد و تا بیستم این ماه ادامه داشت.

بانوان در مسابقات دبی

مسابقات قرآن دبی در بخش بانوان طی امسال، سومین دوره خود را تجربه کرد و به صورت بین‌المللی برگزار شد. این دوره از مسابقات با مشارکت 63 کشور از 4 ـ 16 نوامبر (13 ـ 25 آبان) به فعالیت پرداخت.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

این دوره از رقابت‌ها به نام مسابقات بین‌المللی «شیخه فاطمه بنت مبارک» برپا شد و پس از تلاوت قرآن، 6 حافظ قرآن از کشورهای کامرون، عراق، عربستان، فیلیپین، بلژیک و آفریقای جنوبی با یکدیگر رقابت کردند.

عربستان

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ، قرائت و تفسیر قرآن عربستان 11 مهر (3 اکتبر) با عنوان «ملک عبدالعزیز» در مدینه منوره آغاز به کار کرد و تا سه روز به فعالیت خود ادامه داد.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

115 شرکت‌کننده از 82 کشور در این رقابت‌ها حضور داشتند و در چهار رشته حفظ کل قرآن با تلاوت، تجوید و تفسیر واژه‌های قرآن، حفظ کل قرآن با تلاوت و تجوید، حفظ 15 جزء متوالی با تلاوت و تجوید و همچنین حفظ 5 جزء متوالی با تلاوت و تجوید ویژه نمایندگان کشورهای دارای اقلیت مسلمان با یکدیگر رقابت کردند. مرحله نهایی مسابقات در مسجدالنبی برگزار شد.

اردن ـ بانوان

چهاردهمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن بانوان اردن از 18 ـ 23 اسفند (9 ـ 14 مارس) در امّان، پایتخت اردن، برگزار شد که 30 شرکت‌کننده از 29 کشور اسلامی و اروپایی در آن با هم رقابت کردند. این دوره از مسابقات برای نخستین بار شاهد مشارکت شرکت‌کننده‌ای از قدس بود.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

مسابقه ملی حفظ قرآن نیز با مشارکت 1600 بانوی قرآنی از 11 فوریه (22 بهمن) آغاز شد و تا 21 همین ماه (2 اسفند) ادامه داشت. مسابقات ملی حفظ قرآن در 7 بخش شامل حفظ کل قرآن، حفظ 25 جزء، 20 جزء، 15 جزء، 10 جزء، 5 جزء  و یک جزء از قرآن کریم برگزار شد.

اردن ـ آقایان

25 اردیبهشت (15 می)، بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه آقایان در امّان، پایتخت اردن، برگزار شد و 32 کشور از سراسر جهان در دو رشته حفظ و قرائت با یکدیگر رقابت کردند. این مسابقات یک مرحله‌ای بود و برای نخستین بار پیش از ماه مبارک رمضان برگزار شد.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

این دوره از مسابقات طی مراسمی در مرکز فرهنگی وابسته به مسجد «ملک عبدالله اول» اردن و با حضور عبدالناصر ابوالبصل، وزیر اوقاف این کشور شروع به فعالیت کرد.

مراکش

چهاردهمین دوره از مسابقات بین‎المللی قرآن مراکش موسوم به رقابت‌های «جایزه ملک محمد ششم» 16 و 17 آبان (7 ـ 8 نوامبر) در سالن اجتماعات مدرسه قرآنی وابسته به مسجد «الحسن الثانی» شهر کازابلانکا برگزار شد.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

نفرات برتر این مسابقات در مراسمی که در مسجد «حسان» شهر رباط برگزار شد، تجلیل شدند. این مسابقات به همت وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش و با مشارکت قاریان و حافظانی از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی برگزار شد.

تونس

شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی تونس از 17 ـ 22 آذرماه (8 ـ 13 دسامبر) در دانشگاه مالک بن انس شهر قرطاج (یا کارتاژ نام شهری باستانی در تونس و شمال آفریقا) برگزار شد. در این دوره از مسابقات، محمدحسن موحدی، دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ایران، موفق به کسب رتبه دوم شد.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

این دوره از مسابقات با عنوان «علامه ابن عرفه» در حوزه حفظ، تفسیر و ترتیل قرآن و با حضور 22 کشور و 31 شرکت‌کننده به کار خود پایان داد.

الجزایر

در همین راستا پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم الجزایر از ۱۵ خرداد (5 ژوئن)، زیر نظر ریاست جمهوری الجزایر در قصر «صنوبر» و با حضور وزرا، سفرا و شخصیت‌های دینی آغاز به کار کرد و در هتل «سویتال» ادامه پیدا کرد.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

طبق اعلام وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر، 53 کشور در این مسابقات شرکت کردند. علاوه بر این، 15 کودک دختر و پسر حافظ قرآن نیز در این مسابقات شرکت کردند. این مسابقات در 21 خرداد (11 ژوئن) به کار خود پایان داد.

کرواسی

مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی از 5 مهر (27 سپتامبر) آغاز شد و تا هفتم مهر (29 سپتامبر) با معرفی نفرات برتر رشته‌های مختلف به ‌کار خود پایان داد.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

کاظم آذرپیرا، قاری جوان کشورمان در رشته قرائت تحقیق موفق به کسب رتبه برتر این رقابت‌ها شد. بیست و پنجمین دوره از مسابقات تلاوت قرآن کریم کرواسی در چهار رشته حفظ کل، حفظ 15 جزء، حفظ 5 جزء و قرائت تحقیق برگزار شد.

روسیه

رقابت‌ مسابقه‌دهندگان مسابقات قرآن روسیه از روز 26 مهر (18 اکتبر) در سالن کنفرانس‌های مسجد جامع مسکو شروع شد و در 29 مهر (21 اکتبر) به پایان رسید. در این مسابقه «عبدالحکیم العوسجی» از یمن، «محمد معرف» از تونس و «ولید مرزوقی» از امارات توانستند رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دهند.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

این مراسم همچنین شامل برنامه‌های دیگری از جمله افتتاح نمایشگاه ویژه مسابقات بین‌المللی قرآن «جایزه دبی» بود. مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه یک مرحله دارد و به صورت یک سال در میان در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود.

در کنار مسابقاتی که در حوزه قرآن کریم در کشورهای مختلف برگزار شد،‌ مسابقه سودان به تعویق افتاد.

سودان

دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن سودان که قرار بود دی‌ماه امسال در خارطوم، پایتخت این کشور، برپا شود، در سال 2020 برگزار می‌شود. این مسابقات به صورت تک‌رشته‌ای و در رشته حفظ کل قرآن برگزار می‌شود.

سال 97 و 14 رقابت جهانی در حوزه کلام وحی

این مسابقات بدون اعلام دلیل خاصی به تعویق افتاد؛ اصلی‌ترین دلیل تعویق یک‌ساله این مسابقات، وضعیت سیاسی کشور سودان طی ماه‌های اخیر است که اعتراضات مردمی در نتیجه گران شدن سوخت و نان یکی از دلایل آن به شمار می‌رود.

تهیه و تنظیم از آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha