دفاع از حق؛ ‌دغدغه امام علی(ع)/ مردم از نهج‌البلاغه غافل شده‌اند
کد خبر: 3798651
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷

دفاع از حق؛ ‌دغدغه امام علی(ع)/ مردم از نهج‌البلاغه غافل شده‌اند

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان گفت: اگر کسی بپرسد دغدغه علی(ع) در زمان حیاتش چه بود، جواب آن برپا کردن و دفاع از حقی است که پیامبر(ص) دریافت کردند و ایشان وارث آن بودند.

نهج‌البلاغه مورد غفلت واقع شده است

عصمت همتی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره شخصیت امام علی(ع) اظهار کرد: اگر بخواهیم زندگی امیرالمؤمنین(ع) را در یک جمله خلاصه کنیم، می‌توان گفت ایشان بنده مخلص خداوند بود و در واقع تمام عمر شریف خود را در خدمت ترویج ایمان و توحید گذراند. زمانی که در کنار پیامبر(ص) بود، طبق آنچه حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه فرموده‌اند، هر فتنه‌ای که به‌ پا می‌شد، پیامبر علی(ع) را می‌فرستاد و ایشان تا فتنه را نمی‌خواباند و پیامبر(ص) را راضی نمی‌کرد، بازنمی‌گشت.
وی افزود: تمجیدهایی که پیامبر(ص) از امام علی(ع) داشتند، نشان‌دهنده این است که اعمال ایشان از روی نیتی خالصانه برای خداوند بود. بنابراین پیامبر(ص) فرمودند: «یک ضربه علی در جنگ خندق یا احزاب با همه عبادت جن و انس برابری می‌کند». امیرالمؤمنین(ع) در اطاعت و دفاع از حق و گذشت برای حق به جایی رسیدند که پیامبر(ص) فرمودند: «علی مع الحق و الحق مع علی»، این جمله اوج سخنی است که برای یک انسان می‌توان تصور کرد. علی(ع) طبق این گفته پیامبر، شاخص حق است.

دغدغه امیرالمؤمنین(ع)
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه همه انسان‌ها با حق سنجیده می‌شوند، گفت: بعضی از انسان‌ها اندکی از عمرشان را با حق هستند و برخی دیگر بیشتر، اما انسان‌هایی هستند که اکثراً با حق همراه می‌شوند. در کلام پیامبر(ص)، در مورد شخص دیگری که ملاک و شاخص حق باشد، به جز امام علی(ع) کس دیگری را پیدا نمی‌کنیم. علی(ع) و حق از هم جدا نمی‌شوند و اگر کسی بپرسد دغدغه علی(ع) در زمان حیاتش چه بود، جواب آن برپا کردن و دفاع از حقی است که پیامبر(ص) دریافت کردند و ایشان وارث آن بودند.
همتی تصریح کرد: عارفان می‌توانند چگونگی رسیدن انسان به مرتبه‌ای که تمام فعل و انفعالات حیاتش فانی شده و درخواست خداوند را حق مطلق قرار می‌دهد- امام علی(ع) بعد از این فنا شاخص حق قرار گرفت- تفسیر کنند. کسی در جنگ جمل دچار سرگردانی می‌شود که حق با کیست، چون دو طرف جنگ از کسانی بودند که سابقه خوبی در اسلام داشتند، این شخص به امیرالمؤمنین(ع) مراجعه می‌کند و حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «اول حق را بشناس و بعد اهلش را خواهی شناخت».

مردم از نهج‌البلاغه غفلت کرده‌اند
وی بیان کرد: جایگاه امیرالمؤمنین(ع) بسیار والاست، اما کسی می‌تواند ایشان را بشناسد که پیامبر باشد و پیامبر(ص)، علی(ع) را خوب می‌شناختند. جای تأسف است که از امیرالمؤمنین(ع) در زندگی خود غافلیم و فقط به مدح و ثنا و ستایش در شعر بسنده کرده‌ایم، در حالی که میراثی علمی با عنوان نهج‌البلاغه از ایشان داریم. متأسفانه عامه مردم گمان می‌کنند که فهم نهج‌البلاغه مشکل است و آن را در متن زندگی خود به کار نمی‌برند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان با بیان اینکه افراد کمی هستند که به ختم نهج‌البلاغه توجه کنند، گفت: بسیاری از افراد ختم قرآن می‌گیرند، اما متأسفانه از ختم نهج‌البلاغه که سر سفره حکمت امیرالمؤمنین(ع) بنشینیم و به درمان دردها و مشکلات روحی و معنوی خود با سخنان ایشان بپردازیم، غفلت می‌کنیم. برای فراگیر شدن نهج‌البلاغه، کار فرهنگی جدی نیاز داریم و باید متناسب با سن افراد خطبه‌های نهج‌البلاغه را در حوزه توحید استخراج کنیم.
وی اظهار کرد: تلاش همگانی نیاز است تا محبت علی(ع) در دل شیعیانش با شعور و معرفت همراه شده، عمق پیدا کند و ثمره آن، تبعیت عملی در زندگی باشد. مدح و ستایش آثار ماندگار ندارد. آثار ماندنی زمانی شکل می‌گیرد که دست نسل جوان ما به سمت نهج‌البلاغه دراز شود. محور جلسات ما کلمات امیرالمؤمنین(ع) باشد و جوانان بتوانند از این سرمایه علمی بهره‌مند شوند و از لغزش‌ها محفوظ بمانند.

اهل سنت از ارادتمندان امیرالمؤمنین(ع) هستند
همتی با اشاره به دیدگاه اهل سنت در مورد امیرالمؤمنین(ع)، اظهارکرد: اهل سنت جزء ارادتمندان ایشان هستند، بزرگان و فقهای اهل سنت در کتاب‌های خود ‌مقابل نام علی(ع)، «کرم الله وجهه» نوشته‌اند، اما برای سایر خلفا لفظ «رضی الله عنه» به کار برده‌اند. «کرم الله وجهه» یعنی علی(ع) کسی است که خداوند وجه او را گرامی داشت، به این معنا که هیچ‌گاه به بت سجده نکرد و سابقه بت‌پرستی ندارد و این فضیلت بزرگی است که اهل سنت آن را گرامی می‌دارند.
وی افزود: اینکه تصور می‌شود اهل سنت بغضی نسبت به امیرالمؤمنین(ع) دارند، فکر دشمنان است و در واقع چنین نیست، حتی ابن‌عباس از بزرگان اهل سنت می‌گوید آنچه دارم از حضرت علی‌بن‌ ابی‌طالب(ع) دارم، اما علم من در وادی قرآن در قیاس با علم علی(ع) مثل قطره ‌مقابل اقیانوس است. اهل سنت می‌دانند که وصی پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) است و در کتاب‌هایشان آورده‌اند که پیامبر(ص)، علی(ع) را اشجع الناس، اعلم الناس و اکرم الناس نامیده‌اند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد و در طول تاریخ نیز این اختلاف بروز کرده است، اما میان آنها دشمنی وجود ندارد. عبدو، که از علمای اهل سنت است، ‌می‌گوید که زمانی که نهج‌البلاغه به دست من رسید تا آن را تمام نکردم، نتوانستم بر زمین بگذارم؛ بنابراین اهل سنت منکر فضائل علی(ع) نیستند. تولد ایشان بشارتی برای جهانیان است و اهل سنت نیز حتماً این روز را شادباش می‌گویند.
انتهای پیام

captcha