دغدغه امام علی (ع) اجرای احکام اجتماعی قرآن بود/ امام نمی‌خواست دین در دست نااهلان اسیر شود
کد خبر: 3798677
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷

دغدغه امام علی (ع) اجرای احکام اجتماعی قرآن بود/ امام نمی‌خواست دین در دست نااهلان اسیر شود

گروه معارف - یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام علی(ع) در تلاش بودند تا در کنار این شعائر اسلامی، به احکام اجتماعی قرآن نیز عمل شود.

تحقق عدالت بزرگترین دغدغه امام علی (ع) بودحجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل‌ میبدی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم امام علی(ع)، عدالت برای همه مردم بود. ایشان دوست نداشتند که جامعه به دوقسمت غنی و فقیر تقسیم شده و ثروت جامعه به دست عده‌ای خاص بیفتد. ایشان تلاش می‌کردند قدرت جامعه به دست تعدادی خاص از مردم نیفتد و مسئولیت‌ها به دست اهل آن سپرده شود، یعنی شرایطی پیش نیاید که جاهلان سرور شده و عالمان گوشه‌نشین شوند. 
وی افزود: مهم‌ترین نگرانی ایشان این بود که جامعه پس از پیامبر (ص) به شرایط دوران جاهلیت بازنگردد، آن هم جامعه‌ای که پیامبر (ص) برای آن زحمت کشیده و آن را از شرک به توحید، از ظلم به عدالت و از بت‌ها به سوی خدای واحد هدایت کرده است.  
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بزرگترین دغدغه‌های ایشان مربوط به مسائل انسانی و اجتماعی بود، خاطرنشان کرد: در جامعه آن زمان نماز، توحید، حج و روزه به ظاهر وجود داشت، اما این‌ها دغدغه بزرگ ایشان نبود، بلکه ایشان در تلاش بودند تا در کنار این شعائر اسلامی، به احکام اجتماعی قرآن نیز عمل شود.
وی گفت: یکی از اعمال اجتماعی قرآن این است که پیامبران برای ایجاد قسط و عدالت فرستاده شده‌اند و باید تلاش شود تا  عدالت در جامعه برقرار شود. لذا ایشان همواره از وضع موجود انتقاد کرده و به دنبال تغییر آن بودند تا مسند حکومت را به اهل آن بازگردانند. امام (ع) دغدغه‌های زیاد و بزرگی داشتند که در نهایت نیز در راه محقق کردن آنها به شهادت رسیدند. حال در مقام مقایسه، جامعه امروز ما با جامعه مد نظر ایشان فاصله بسیار زیادی دارد. 
وی با اشاره به دلایل مظلوم ماندن روش و سیره امام علی (ع) در جامعه امروز تصریح کرد: عواملی که در گذشته باعث شد حرف ایشان در جامعه شنیده نشود، در حال حاضر هم عواملی ، مانع از رواج سیره ایشان می‌شود؛ در واقع مهم‌ترین این عوامل، تامین منافع عده‌ای خاص است.
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر عده‌ای اراده کنند که جامعه بر وفق مراد آنها باشد، برای هر کار بدی توجیهی از دین می‌آورند. حضرت هم از این می‌ترسیدند که دین در دست انسان‌های نااهل اسیر شود. در جامعه مدنظر امام (ع) عقلانیت و عدالت در کنار هم قرار دارند. یعنی اگر جامعه عقلانی نباشد، عدالت هم در آن محقق نخواهد شد. 

دین به صورت عقلانی معرفی نمی‌شود 
میبدی با اشاره به اینکه جامعه با حرکت به سوی آگاهی، به عدالت می‌رسد گفت: متاسفانه در حال حاضر دین و مذهبی که در جامعه و در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، دین عقلانی نیست و بیشتر سمت و سویی خرافی دارد. توده‌های مردم هم متاسفانه خرافه‌‌پذیر هستند. عده‌ای این حرف که در دین عقل، اخلاق، عدالت و منافع ملی و اجتماعی هم وجود دارد را تحمل نمی‌کنند. جهل به نوبه خود مهم‌ترین مانع رشد انسان است، یعنی با جلوگیری از رشد و آگاهی مردم، آن‌ها به جهل دچار شده و هر نوع فتنه و فسادی در جامعه ایجاد می‌شود. 
میبدی با بیان اینکه کتاب‌های بسیار زیادی در خصوص امام علی (ع) در طول تاریخ نوشته شده است، گفت: در میان مسیحیان جرج جرداق، کتاب‌های زیادی در خصوص زندگی و اندیشه ایشان نوشته است که از بهترین‌های آن می‌توان به کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» اشاره کرد. از میان مورخان اهل سنت نیز ابن ابی الحدید کتاب «شرح نهج‌البلاغه» را نوشته که کتابی مفصل و کامل است. کتاب «الامامه و السیاسه» نوشته ابن قتیبه هم تاریخ خلفا را روایت کرده و زمانی که به امام علی (ع) می‌رسد حرف‌های عجیب و غریبی را مطرح می‌کند.
وی گفت: همه متفق‌القول معتقد هستند که در حکومت امام علی (ع) نه فریب بود و نه قدرت طلبی، بلکه حکومت ایشان سراسر آمیخته با عدالت‌جویی، عدالت‌پروری و حمایت از مردم بود. جرج جرداق نیز در خصوص ایشان گفته است: «علی به خاطر عدل و عدالت‌جویی‌اش شهید شد». 
انتهای پیام   

captcha