وجود مافیا موسیقی اصیل سنتی را به ورطه نابودی کشانده است
کد خبر: 3798697
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
علی‌اکبر مرادی:

وجود مافیا موسیقی اصیل سنتی را به ورطه نابودی کشانده است

گروه هنر ــ علی‌اکبر مرادی، راوی و خالق نواهای ماندگار تنبور، عامل اصلی رعایت نشدن حقوق هنرمندان را عدم حمایت نهادهای متولی هنر بیان کرد و گفت: وجود مافیا در موسیقی با ارائه آثار ساده و بی‌کیفیت و همچنین شرایط سخت اقتصادی، موسیقی اصیل را به ورطه نابودی کشانده است.

وجود مافیا؛ موسیقی اصیل سنتی را به ورطه نابودی کشانده است

علی‌اکبر مرادی، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تنبور، درباره رعایت نشدن قانون کپی‌رایت در ایران به خبرنگار ایکنا گفت: رعایت نشدن این قانون از همه بیشتر باعث متضرر شدن هنرمندان می‌شود که بارها به‌ آن اعتراض کرده‌اند، اما نتیجه‌ای در پی نداشته است. در شرایط فعلی نیز با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در جامعه وجود دارد، هم و غم اکثر هنرمندان این است که از نظر اقتصادی بتوانند منبع درآمدی داشته باشند.

وی افزود: علاوه بر مشکل کپی‌رایت، عبور از فیلتر‌های چندگانه یکی از مشکلاتی است که در حوزه موسیقی وجود دارد تا یک اثر مورد تأیید افرادی قرار گیرد که برخی از آن‌ها هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و نتیجه‌اش هم ارائه آثار بسیار بی‌کیفیتی است که گاهی نمونه آن از صدا و سیما پخش می‌شود و این همان موسیقی‌ای هست که نباید باشد.

مرادی بیان کرد: به‌ عنوان شخصی که 50 سال در زمینه موسیقی فعالیت کرده‌ام بارها شاهد این بوده‌ام که یک اثر بعد از گذر از چندین فیلتر از نظر موسیقی و طرح جلد و غیره پس از دریافت مجوز متأسفانه کپی‌رایت می‌شود و در نهایت علاوه بر اینکه منفعتی برای هنرمند نخواهد داشت، از نظر احساسی، روحی و روانی نیز تبعاتی برای هنرمندان به دنبال خواهد داشت.

این استاد موسیقی اظهار کرد: قانون کپی‌رایت را باید مسئولان و اشخاصی که در مجامع قانونی نفوذ دارند پیگیری کنند و از حق هنرمندان، مؤلفان، نویسندگان و شاعران دفاع کنند که متأسفانه مسئولان اصلاً در این زمینه دغدغه‌ای ندارند و هنرمندان هم از قدرت نفوذ بی‌بهره‌اند. علاوه بر این نیز همیشه مورد انتقادند که چرا آثار فاخر و جدید ارائه نمی‌دهند.

مرادی با بیان اینکه هنر همانند ایمان و مذهب در عمق باطن مردم است، بیان کرد: هیچ ایرانی دوست ندارد تخت جمشید، شعر فارسی و موسیقی ایرانی از بین برود. در حوزه موسیقی نیز گاهی اعضای جامعه در برابر دخل و تصرفاتی که انجام شده احساسات خود را بیان کرده‌اند؛ از جمله اثر معروف «ای ایران» که این اواخر کپی‌برداری شده بود و طبق آنچه مشاهده شد مردم عامی بیشتر از هنرمندان به این امر واکنش نشان دادند. ادامه این مسیر و به سرانجام رساندن و لازم‌الاجرا بودن آن به عهده مسئولان است.

وی با اشاره به وجود مافیا در حوزه موسیقی گفت: عامل اصلی رعایت نشدن حقوق هنرمندان این است که متأسفانه نهادی که باید از موسیقی حمایت کند، نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کند و با وجود مافیا در موسیقی عده‌‎ای دور هم جمع می‌شوند و آثار ساده و بی‌کیفیت ارائه می‌دهند. مردم هم که از نظر اقتصادی در شرایط سختی به سر می‌برند ترجیح می‌دهند تا به جای اینکه با صرف هزینه زیاد در یک کنسرت موسیقی سنتی شرکت کنند، در کنسرتی شرکت کنند که بیشتر هیجان داشته باشد و سرخوش باشند و این گونه موسیقی سنتی به ورطه نابودی کشیده می‌شود.

این نوازنده پیشکسوت گفت: در حد توانم برای اعتلای موسیقی مناطق کردنشین کوشیده‌ام، از جمله ایجاد خانه تنبور که یک مرکز فرهنگی و هنری غیردولتی است که در شهرستان دالاهو در کرمانشاه قرار دارد. این مرکز فرهنگی و هنری با هدف آموزش موسیقی و شناساندن و حفظ موسیقی و ساز تنبور ساخته شده‌ است. همچنین چند خانه دیگر امسال در زمینه موسیقی کهن ایجاد شده است تا فرهنگ اصیل ایرانی را به مردم یادآوری کنیم. البته اگر حریف مافیای داخل و خارج از کشور بشویم؛ در هر صورت ما سعی خود را می‌کنیم به امید موفقیت.

انتهای پیام

captcha