بیانیه گام دوم انقلاب محور برنامه‌های فرهنگی آموزشی اربعین 98
کد خبر: 3798746
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

بیانیه گام دوم انقلاب محور برنامه‌های فرهنگی آموزشی اربعین 98

گروه جامعه ــ رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: رویکرد برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در اربعین 98 مبتنی بر بیانه‌ گام دوم رهبری معظم انقلاب خواهد بود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین مبنی بر تدوین و ارائه برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین 98، کمیته فرهنگی و آموزشی با تشکیل شورای برنامه‌ریزی با شرکت کارشناسان و صاحب‌نظران، ابتدا به بررسی نقاط ضعف و قوت و آسیب‌های برنامه‌های فرهنگی اربعین 97 پرداخته و با توجه به تجارب حاصله از اجرای برنامه‌های متنوع در سال‌های گذشته و آسیب‌شناسی انجام گرفته، و شرایط و اقتضائات جدید سیاست‌ها و رویکردهای کلان برنامه را تدوین کرده است.

وی ادامه داد: صدور بیانیه مهم رهبری معظم انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی که می‌توان از آن به سیاست‌نامه انقلاب اسلامی یاد کرد، مبنای ارزشمندی برای اتخاذ رویکرد‌ها و سیاست‌هاست که ایشان گسترش معنویت را به عنوان سنگ‌بنای حرکت تمدنی انقلاب اسلامی و تشکیل جامعه اسلامی و حرکت امیدبخش و رو به جلو بیان کردند و از زیارت و پیاده‌روی حماسی اربعین به عنوان مصادیق این جنبش معنوی یاد کردند. این امر ما را به استفاده بیشتر و عالمانه‌تر از این ظرفیت و گنجیه‌ ارزشمند معنوی ترغیب و ملزم می‌کند. لذا رویکرد برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در اربعین 98 مبتنی بر بیانه‌ گام دوم رهبری معظم انقلاب خواهدبود تا از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های اربعین حسنی برای ترویج و گسترش معنویت و اخلاق و ارزش‌های اسلامی به عنوان بنیاد و پایه تمدن و جامعه اسلامی بهره بگیریم.

حجت‌الاسلام احمدی رویکردهای جدید که مبنای برنامه‌ریزی پیشنهادی‌اند را به شرح زیر اعلام کرد:

  1. توسعه و ترویج معنویت در جامعه با استفاده از ظرفیت اربعین حسینی و زیارت اهل بیت(ع)
  2. تمرکز‌زدایی و تقویت و گسترش فعالیت‌های استانی
  3. استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مردمی و نهادهای عمومی
  4. توسعه آموزش با استفاده از فناوری‌های نوین و تولید محصولات چندرسانه‌ای
  5. بهره‌گیری بیشتر از فضای مجازی در فرهنگ سازی و ترویج و بسط معارف اهل بیت(ع)
  6. اهتمام ویژه به زائران غیر ایرانی (ترانزیت و ...) در تولید محصولات فرهنگی و تبلیغی و اموزشی
  7. گفتمان‌سازی و تولید ادبیات با مشارکت فرهیختگان و نخبگان از طریق همایش‌ها، هم‌اندیشی‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی
  8. حمایتی از حضور و نقش‌آفرینی اندیشمندان، علما، نخبگان، هنرمندان، اصحاب‌رسانه و اهل قلم
  9. حمایت از برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌ها و آیین‌های ویژه
  10. حمایت از ابتکارات، نوآوری‌ها و ایده‌پردازی‌ها
  11. تقویت و گسترش ارزیابی و نظارت و رصد فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی، پژوهشی و آموزشی
  12. فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی فرهنگ ایثار و مقاومت
  13. استفاده از ظرفیت نخبگان، رسانه‌ها، علما، اصحاب رسانه و سازمان‌های مردم نهاد در گسترش و ترویج فرهنگ اربعین حسینی(ع) و معارف اهل بیت (ع) در جهان

احمدی افزود: ما در شورای برنامه‌ریزی برنامه را براساس سیاست‌ها و اسناد بالادستی همانند سیاست‌های ابلاغی شورای سیاست‌گذاری فرهنگی بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و شورای راهبردی ستاد مرکزی اربعین و رویکردهای مصوب تدوین و به اعضای کمیته فرهنگی ارائه تا با اخذ نظرات ایشان در جلسه عمومی کمیته فرهنگی مورد بحث و بررسی و تصویب قرارگیرد و بعد از آن به ستاد فرهنگی اربعین در عراق ارائه می‌شود و با اخذ نظرات ستاد، برای تصویب نهایی به ستاد مرکزی اربعین ارائه می شود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین اعلام کرد: نقش کمیته‌های استانی برجسته‌تر و پررنگ خواهدبود، تقویت و حمایت از گروه‌ها و ستادهای مردمی افزایش خواهدیافت و مراکز و نهادهای علمی و پژوهشی و فرهنگی برای پیشبرد امور و تولید ادبیات و انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی انشاءالله با ایجاد سازوکار‌های مناسب و تشکیل شورای علمی فعال‌تر خواهندشد و سرعت خواهدگرفت و کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی بیشتر به نقش هماهنگی و تسهیل‌گری و راهبری کلان امور می‌پردازد.

انتهای پیام

 

captcha