برپایی ۱۰۰ نوروزگاه در آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3798856
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳

برپایی ۱۰۰ نوروزگاه در آذربایجان‌شرقی

گروه اجتماعی ــ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، از برپایی ۱۰۰ نوروزگاه در استان خبر داد و گفت: این نوروزگاه‌ها با هدف نمایش آیین‌ها و سنت‌های رایج و احیای آیین‌های نوروزی به‌عنوان یک رسالت فرهنگی در تبریز و سایر شهرستان‌های استان از قبل و ایام نوروز برپا می‌شود.

برپایی تعداد 100 نوروزگاه در آذربایجان‌شرقی

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: یکی از تصمیم‌های مهم ستاد استقبال از گردشگران با هدف جذب گردشگر نوروزی به استان مربوط به ثابت ماندن نرخ خدمات گردشگری و اقامتی است و برای نوروز 1398 هیچ‌گونه افزایش قیمت در این زمینه وجود نخواهد داشت.
وی افزود: تمامی هتل‌ها، گردشگرپذیرها، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، موزه‌ها و آثار و ابنیه‌های تاریخی با نرخ‌های مصوب سال‌ جاری و حتی در پاره‌ای موارد با تخفیف‌های مناسب برای مسافران نوروزی ارائه خدمات خواهند کرد.
آبدار برپایی 100 نوروزگاه در آذربایجان شرقی را از برنامه‌های مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد و ادامه داد: این نوروزگاه‌ها با هدف نمایش آیین‌ها و سنت‌های رایج و احیای آیین‌های نوروزی به‌عنوان یک رسالت فرهنگی در تبریز و سایر شهرستان‌های استان از قبل و ایام نوروز برپا می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، یادآوری کرد: اجرای نمادین رسوم نوروزی از جمله تکم گردانی، موسیقی عاشیقی، بازی‌های سنتی آذربایجان، مراسم مرتبط با چهارشنبه آخر سال و نمایشگاه صنایع دستی و پوشاک سنتی آذربایجان از جمله برنامه‌های این طرح است.
وی گفت: رویداد فرهنگی نوروزگاه در محل‌های از پیش تعیین‌‌شده مثل محوطه حیاط بازار امیر و بازارچه صنایع دستی برگزار و در آن‌ها مراسم نوروزخوانی مانند تکم‌گردانی و سایاچی اجرا می‌شود.
آبدار ادامه داد: آئین‌های سنتی آذربایجان در ایام نوروز شامل مراسم استقبال عید نوروز مانند سبزه رویاندن، خانه تکانی، شال انداختن، چهارشنبه ننه و مراسم مرتبط با آب و برنامه‌های مربوط به تحویل سال نو، رسم تهیه آب چهل یاسین، دید و بازدید عید و بازی‌های مرتبط با نوروز است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی اتخاذ شده است، گفت: به منظور ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی گروه‌های نظارتی از مراکز و تاسیسات گردشگری تبریز بازرسی می‌کنند تا با بررسی موارد موجود اقدام های قانونی لازم در صورت بروز تخلف را انجام دهند.
وی برگزاری ۳۰ نمایشگاه صنایع دستی در سطح استان را از دیگر برنامه‌های ستاد تسهیلات سفر آذربایجان‌شرقی بیان کرد که در راستای اعتلای هنر دست هنرمندان آذربایجان در قالب نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی گشایش خواهد یافت.
انتهای پیام

captcha