شرایط و وظایف امین یا هیئت امنای موقوفات و رقبات
کد خبر: 3798874
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
حجت‌الاسلام شرفخانی تشریح کرد:

شرایط و وظایف امین یا هیئت امنای موقوفات و رقبات

گروه جامعه ــ مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه به تشریح شرایط عضویت و وظایف امین یا هیئت امنای موقوفات و رقبات وقفی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به ابلاغ دستورالعمل انتخاب و به‌کارگیری امین یا هیئت امنای موقوفات و رقبات وقفی به تشریح شرایط عضویت و وظایف این افراد پرداخت.

وی داشتن حسن شهرت و نداشتن سوء‌سابقه و همچنین تدین، تعهد و امانتداری را از بارزترین صفاتی دانست که امین یا هیئت امنا باید دارا باشند و گفت: اعضا باید حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند اما به کارگیری اشخاص با مدرک تحصیلی پایین‌تر در صورت دارا بودن توانمندی لازم و سوابق مرتبط پس از اخذ نظر رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بلااشکال است.

حجت‌الاسلام شرفخانی از داشتن حداقل ۲۵ سال سن و توانایی و سلامت جسمی و روحی به عنوان دیگر شرایط عضویت نام برد و در بیان شرایط اختصاصی، گفت: علاقه‌مندان به عضویت باید ضمن آشنایی با قوانین و مقررات اوقافی، در یکی از زمینه‌های اوقافی، مدیریتی، اقتصادی، عمرانی، مالی و حقوقی تبحر داشته باشند.

وی توانایی استفاده از رایانه، توانمندی در عرصه مدیریت موقوفات با رویکرد افزایش بهره‌وری موقوفات، دارا بودن صلاحیت‌های فنی تخصصی و اصولی مورد نیاز را از دیگر شرایط اختصاصی لازم برشمرد.

مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه به وظایف امین و هیئت امنای موقوفات نیز اشاره کرد و گفت: اتخاذ تمهیدات لازم به منظور حفظ و آبادانی موقوفه مورد اشاره با هماهنگی اداره اوقاف و امور خیریه محل و پیگیری و وصول مطالبات جاری و معوق از مستأجران با نظر حوزه اوقافی مربوطه از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: امین یا هیئت امنا باید به ارائه برنامه عملیاتی تحولی و تنظیم بودجه سالانه با رویکرد افزایش بهره وری موقوفه بپردازند و حفظ و مراقبت کامل در مورد امانت و حراست از اموال و املاک موقوفه و احیا، عمران و آبادانی املاک و رقبات موقوفه براساس قوانین و مقررات سازمان اوقاف را مدنظر قرار دهند.

وی در شرح وظایف از پیشنهاد تنظیم و تجدید قرارداد اجاره براساس نرخ عادله روز و جلب سرمایه گذاری در رقبات موقوفه با رعایت مصلحت و منفعت وقف با رعایت ضوابط پیش بینی شده نام برد و تصریح کرد: تنظیم و ارائه صورتحساب و اخذ مفاصاحساب سالانه، احقاق حقوق موقوفه و طرح و تعقیب دعوی مطروحه و در صورت لزوم انتخاب وکیل یا مشاور حقوقی با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی و نیز رعایت غبطه وقف، شناسایی رقبات و تثبیت مالکیت موقوفه و اخذ سند مالکیت، انجام عملیات مالی و نگهداری اصل اسناد هزینه و ثبت و نگهداری اموال منقول موقوفه نیز از دیگر مواردی است که امین با هیئت امنا باید در دستور کار خود لحاظ کنند.

حجت‌الاسلام شرفخانی با بیان اینکه تصمیمات امین یا هیئت امنا پیرامون وظایف فوق‌الذکر پس از تأیید اداره مربوطه قابل اجراست، گفت: در رقبات موقوفه، که جزو آثار باستانی است، هر نوع تعمیر و مرمت باید با اطلاع قبلی و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شود.

مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه تبدیل به احسن رقبات واگذاری حقوق موقوفات و سایر مواردی که در محدوده اختیارات نماینده ولی فقیه و مدیرکل استان است و همچنین اجرای نیات موقوفه را از محدوده اختیارات امین مستثنا دانست.

انتهای پیام

 

captcha