نفی سنت‌های ملی با استناد به دین وجهی ندارد
کد خبر: 3798879
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
حجت‌الاسلام مهریزی:

نفی سنت‌های ملی با استناد به دین وجهی ندارد

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی مؤسسه دارالحدیث با بیان اینکه در پاسداشت سنت‌های ملی نباید دچار افراط و تفریط شویم و البته در تعارض میان سنن ملی و مذهبی جانب سنت‌های مذهبی را بگیریم، تأکید کرد: اینکه بخواهیم با استناد به دین به نفی سنت‌های ملی عقلایی و نشاط‌ آور بپردازیم، توجیهی ندارد.

مهدی مهریزی

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، عضو هیئت علمی مؤسسه دارالحدیث، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: میان دین و سنت‌های ملی ایرانی که خرافه نیست و یا تضادی با توحید و معارف اصلی دین ندارد تعارضی نیست.

وی با بیان اینکه ایستادگی در برابر سنت‌های ملی و نفی آن با استناد به دین بی‌وجه است، تأکید کرد: باید براساس اقتضائات و شرایط اجتماعی و سیاسی و ... به مناسبات ملی و رابطه آن با دین بپردازیم.

مهریزی با بیان اینکه جامعه نیازمند انسجام و هویت‌بخشی است و رسانه‌ها و مبلغان و متولیان فرهنگی باید در نسبت میان این دو به این مسئله توجه داشته باشند، اظهار کرد: برجسته‌سازی یک سنت، بستگی به شرایط  و اوضاع و احوال اجتماعی دارد و اینکه باید ببینیم چه میزان پذیرش اجتماعی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه در مجموع باید برخورد مثبت با سنن ملی داشته باشیم، تصریح کرد: موارد مورد تعارض میان سنت‌های ملی و سنن مذهبی در موارد بسیار اندکی ممکن است رخ دهد که باید در این شرایط جانب آئین‌های دینی و مذهبی را بگیریم و ملاحظه کنیم که البته مردم دیندار ایران همواره این گونه رفتار داشته و دارند و سنن مذهبی را مراعات می‌کرده‌اند که نمونه آن همزمانی محرم در یکی از سال‌ها با نوروز بود که ملت ایران با شکوه و پرشور در عزاداری حضور داشتند.

مهریزی با بیان اینکه در برخی موارد هم که مانند ایام شهادت ائمه(ع) و ... باشد باید یادآوری از سوی رسانه‌ها برای مردم ایجاد شود، بیان کرد: معتقدم در مواجهه این دو، نباید آن قدر غلظت پرداختن به سنت‌های مذهبی را بالا ببریم که برخی تصور کنند افرادی درصدد حذف و نفی سنت‌های ملی هستند. لذا در جانبداری از سنت‌های مذهبی نباید افراط شود.

برجسته‌سازی خاستگاه اخلاقی و انسانی آیین‌های ملی

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: از طرفی باید در بحث سنت‌های ملی هم به برجسته کردن خاستگاه اخلاقی و انسانی این سنت‌ها بپردازیم و مباحث نشاط و امید و کمک به تعامل صحیح در روابط اجتماعی را گوشزد کنیم به جای آنکه صرفاً به رنگ و لعاب ظاهری توجه شود.

استاد دانشگاه قرآن و حدیث با تأکید بر اینکه دینداران اگر بخواهند دوگانگی با سنت‌های ملی را پررنگ کنند صحیح نیست و توجیه دینی ندارد، اظهار کرد: از طرف دیگر کسانی هم که عمدتاً مروج سنن ملی هستند، اگر نگاه انسانی و اخلاقی به این سنت‌ها دارند، نباید به دوگانگی‌ها دامن بزنند؛ همه باید تکثر را مدنظر قرار دهیم و طرفین تعامل مثبت با هم داشته باشند و از افراط  و تفریط پرهیز شود.

مهریزی تأکید کرد: زیبایی جهان به وجود  اختلافات و تکثرات فرهنگی و رسوم و آداب است و اگر این تفاوتها نبود، جهان نه زیبا بود و نه باقی می‌ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: خداوند زن و مرد و غذاهای گوناگون، میوه‌های مختلف و حیوانات متفاوت را خلق کرد تا جهان قابل زیست باشد. بنابراین می‌توانیم پایگاه انسانی سنت‌های ملی را درنظر داشته باشیم. الان کسانی هستند که کریسمس را می‌فهمند. پس دلیلی ندارد که نتوانند اهمیت عید فطر را درک نکنند.

این استاد حوزه  با بیان اینکه ممکن است کسانی  بخواهند سنن دینی را در تعارض با سنت‌های ملی قرار دهند که ناشی از عناد آنان است، تصریح کرد: کسی که عناد دارد، به دنبال دامن زدن برخی مسائل سیاسی و اجتماعی است، ولی غالب افراد علاقه‌مند به سنت‌های ملی و دینی هستند و به این دوگانگی‌ها قائل نیستند.

مهریزی همچنین در زمینه نامگذاری اسامی ائمه(ع) بر روی فرزندان با توجه به برخی روایات هم بیان کرد: اگر روایات مرتبط درست باشد، ناظر به موقعیت‌های خاص و توصیه‌های کلی ائمه(ع) است، یعنی نام ائمه(ع) در میان خانواده‌ها و نسل‌ها وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: مطمئناً همه هشت میلیارد انسان دنیا نمی‌توانند از میان معدود اسامی مذهبی و دینی اسم انتخاب کنند. در این صورت برای شناختن یکدیگر به اشکال برمی‌خورد، ولی باید در هر خانواده و نسلی اسامی ائمه(ع) وجود داشته باشد. بنابراین روایات مرتبط با انتخاب نام، ناظر به شرایط خاص است و نباید به ترویج این مقوله نگاه افراطی داشته باشیم.

مهریزی تصریح کرد: جوامع مختلف فرهنگ خود را دارند، ولی وجود علقه مذهبی در انتخاب اسامی فرزندان به نام بزرگان دینی، همواره بدون آنکه بخواهیم نگاه افراطی داشته باشیم، ضروری است و باید نام و یاد ائمه در همه نسل‌ها باشد.

انتهای پیام

captcha