اجرای سنت دیرینه «ننه چهارشنبه» در ملکان
کد خبر: 3798883
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹

اجرای سنت دیرینه «ننه چهارشنبه» در ملکان

گروه اجتماعی ــ با گذشت قرن‌ها، آیین سنتی «ننه چهارشنبه» در روستای آقمنار شهرستان ملکان در چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود.

اجرای سنت دیرینه «ننه چهارشنبه» در ملکان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با گذشت قرن‌ها، آیین سنتی «ننه چهارشنبه» در روستای آقمنار شهرستان ملکان در چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود.

در این رسم کهن، زنان روستایی با استفاده از آب و آرد، نمادهایی از ماه، ستاره، خورشید، کوزه آب، چوپان و گوسفند را بر روی دیوار خانه رسم می‌کنند و دفع بلا و روزی و برکت در سال جدید را این گونه از خداوند می‌طلبند.

اجرای سنت دیرینه ننه چهارشنبه در شهرستان ملکان البته در شکل سنتی تر، ریش سفیدان روستا در منزل یکی از روستاییان جمع شده و مراسم با پذیرایی از میهمانان آغاز می‌شود. سپس خاتون بزرگ روستا به همراه زنان دیگر، آیین چهاشنبه خاتون یا چهارشنبه ننه را به جا می‌آورند، به‌گونه‌ای که ابتدا محلی مناسب در منزل که در دید عموم باشد انتخاب و محل اجرای آیین به وسیله آب خیس شده و ننه خاتون با آرد گندم که نشانه برکت است، با استفاده از نقطه چین، طرح‌های مختلف ترسیم می‌کند و دست آخر در دهان انسان رسم شده، دانه کشمش به نشانه شاد کاملی در سال جدید، گذاشته می‌شود.

ماه و خورشید و ستاره، نماد روشنایی و حرکت، آب نماد پاکی و زندگی و چوپان نماد نگهدار گوسفندان تلقی شده و به نوعی از حرکت و پویایی و امید به آینده‌ای روشن و سالی پر خیر و برکت حکایت دارد.

آیین ننه چهارشنبه یا چهارشنبه خاتون به‌منظور حفظ و ماندگاری، در فهرست آثار ملی و تاریخی ایران به نام روستای آقمنار شهرستان ملکان ثبت شده است.

انتهای پیام

captcha