مرکز مطالعات قرآنی اندونزی؛ کانون پرورش مفسر در جنوب شرق آسیا
کد خبر: 3798935
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

مرکز مطالعات قرآنی اندونزی؛ کانون پرورش مفسر در جنوب شرق آسیا

گروه بین‌الملل ـ مرکز مطالعات قرآنی اندونزی به صورت رسمی 18 سپتامبر 2004 در محوطه دانشگاهی دانشکده پزشکی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اسلامی «شریف هدایت الله» این کشور تأسیس شد و از آن زمان پرورش کادرهای تفسیری برجسته را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایکنا؛ ساختمان مرکز مطالعات قرآنی اندونزی (Pusat Studi Al-Quran مخفف PSQ) در چهار طبقه ساخته ‌شده است. طبقه همکف به‌ عنوان یک ساختمان چندمنظوره استفاده می‌شود. طبقه دوم به کارمندان و مدیران اختصاص داده‌ شده و طبقه سوم کتابخانه عمومی است. همچنین برای سالن نشست‌های علمی مانند کلاس درس و یا دوره آموزشی از آن استفاده می‌شود. طبقه چهارم نیز خوابگاه شرکت‌کنندگان دوره آموزشی کادر تفسیر مرکز است. در حدود دو کیلومتری این مرکز، مرکز مطالعات حدیث «دارالسنه» قرار دارد.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، تلاش برای تحقق ارزش‌های قرآنی، ترویج قرآن در جامعه پلورالیستی(تکثرگرا)، قرار دادن ارزش‌های اساسی قرآن به عنوان عامل حل مسائل ملی، توسعه روش مطالعات قرآن که مرتبط و هماهنگ با سایر رشته‌های علمی است، پرورش کادرهای تفسیری برجسته، بررسی انتقادی تفسیرهای کلاسیک و معاصر و ایجاد همکاری با مراکز مطالعات قرآنی در داخل و خارج از اندونزی از اهداف این مرکز است.

مبانی اصلی مرکز مطالعات قرآنی اندونزی نیز عبارت‌اند از:

1. توحید: تمام برنامه‌های این مرکز بر اصل توحید استوار است، یعنی تعهد به یگانگی خداوند، پروردگار جهانیان.
 
2. انسانیت: اندیشه هر کس به‌دعنوان یک انسان باید مورد احترام باشد و هر انسانِ دارای اندیشه قابل احترام است.
 
3. برادری و اخوت: تفاوت در گروه‌های قومی و نژادی، زبان، مکتب، مذهب و دین مانع ایجاد همبستگی نیست.
مرکز مطالعات قرآنی اندونزی؛ کانون پرورش مفسران برجسته در جنوب شرق آسیا

برنامه‌های کاری این مرکز در امور زیر خلاصه می‌شود:

الف) تربیتی و آموزشی

1. تربیت کادرهای تفسیری: یادگیری علوم تفسیر در دانشگاه‌های اسلامی هنوز مفسران واجد شرایط در حوزه‌های خود را به ارمغان نیاورده است. این برنامه به‌ طور خاص و منحصراً برای دانشجویان ارشد و دکترای رشته تفسیر به‌ منظور تربیت و آماده‌سازی کادرهای علما به‌ ویژه در زمینه تفسیر و علوم قرآنی طراحی ‌شده است.
این مرکز برای مدت شش ماه به کادرهای تفسیری مستعد بورس تحصیلی می‌دهد. همچنین به کادرهای برجسته برای تکمیل تحقیق خود، در برنامه‌ای فشرده در مصر به مدت سه ماه با راهنمایی استادان باتجربه فرصتی می‌دهد.

2. برگزاری دوره آموزشی برای استادان و معلمان: یکی از نقاط ضعف یادگیری قرآن در دانشگاه‌های اسلامی کمبود استادان حرفه‌ای است. این مرکز برای تضمین استادان حرفه‌ای، تمرکز خود را بر ارائه دوره آموزشی و تربیتی برای استادان، معلمان و مبلغان گذاشته است تا بتوانند با آگاهی، معارف و مفاهیم دقیق‌تری را به جامعه آموزش دهند.

3. بیت القرآن: برنامه آموزشی و تربیتی ویژه حافظان قرآن از سنین 17 تا 30 سال در بیت القرآن به‌ صورت خوابگاهی انجام می‌شود. این برنامه جهت توسعه بینش‌های علمی، مهارت‌ها، مدیریتی، ایجاد انگیزه و روحیه کارآفرینی حافظان است.

4. حلقه تفسیر: برای اصلاح سوءتفاهم‌ها در تفسیر، این مرکز برنامه حلقه تفسیر را راه‌اندازی کرده است. این برنامه به ارائه آموزش و آگاهی درباره اسلام و مشکلات اجتماعی و مذهبی برای عموم مردم می‌پردازد.

ب) تحقیقات و توسعه مطالعات

1. مسابقات پژوهش علمی قرآنی: نوشته‌های علمی در زمینه مطالعات قرآنی برای رفع تشنگی مردم از علوم و معارف قرآنی هنوز به ‌اندازه کافی وجود ندارد. این برنامه جهت حفظ و ایجاد انگیزه به نوشتن آثار علمی در مورد مطالعات قرآن براساس تحقیق و پژوهش مهیا شده است.
مرکز مطالعات قرآنی اندونزی؛ کانون پرورش مفسران برجسته در جنوب شرق آسیا
 
2. کتابخانه دیجیتال: این کتابخانه با همکاری کتابخانه دیجیتال اخلاص، به نخستین و کامل‌ترین کتابخانه قرآنی و تفسیری دیجیتالی و نسخه چاپی در اندونزی تبدیل خواهد شد. این برنامه انواع منابع و سرویس‌های مربوط به مطالعات تفسیر قرآن را به‌ صورت پویا، جامع و باکیفیت فراهم می‌کند.

ج) انتشارات و رسانه

1. برنامه‌های رسانه‌ای (تلویزیون، رادیو، وب‌سایت و برنامه‌های دی‌وی‌دی): رسانه‌ها برای گسترش یادگیری قرآن و مفاهیم مرتبط با آن همچنان سنتی هستند. پیشرفت‌های فناوری قادر به حمایت از تبلیغ برای گسترش و سرعت دستیابی به اهداف شده است. برنامه‌های رسانه‌ای راهنمایی عملی برای آموزش استادان و معلمان تفسیر و علوم قرآن است. شکل آن طراحی ماژول‌ها* برای آموزش مربیان در قالب صوتی، تصویری و صوتی ـ  تصویری به‌ عنوان یک راهنماست.

2. مجله مطالعات قرآن: برای احیای یک سنت علمی مبتنی بر تحقیق در زمینه تفسیر و علوم قرآنی، به ابزاری در قالب مجله اختصاصی در این زمینه نیاز است. این برنامه با رویکردهای معاصر، مطالعات قرآن را به لحاظ نظری و عملی توسعه می‌دهد. هدف این بخش آن است که یک مجله شش ‌ماهه حاوی مقالات علمی درباره مطالعات تفسیر قرآن منتشر شود.

3. ماژول و كتاب درسی: ماژول‌های آموزشی و کتاب‌های درسی در تفسیر و علوم قرآنی در همه سطوح آموزش اسلامی هنوز از حد انتظار دور است و مفسران برجسته و توانمند در این عرصه کمتر ظاهر شده‌اند. این برنامه برای ایجاد یک راهنمای آموزشی جامع به مفسران در نظر گرفته‌ شده است.
مرکز مطالعات قرآنی اندونزی؛ کانون پرورش مفسران برجسته در جنوب شرق آسیا

4. وب‌ سایت مرکز مطالعات قرآنی: این وب‌سایت ابزاری برای تبلیغ اسلامی با ارائه گنجینه‌های مطالعات قرآنی از طریق اینترنت است.
 
5. مجله آنلاین الف: تلاش می‌کند تا مشکلات زندگی روزمره را به‌ ویژه در مورد شیوه زندگی اسلامی حل کند و به سؤالات در این زمینه پاسخ دهد.

6. جلوگیری از استفاده جریان رادیکالیزاسیون و تروریست و همچنین ارائه مفاهیم صحیح از آیات مرتبط با جهاد که از طریق همکاری با نیروی ضد تروریستی و وزارت دین و روانشناسان دانشگاه اندونزی (UI) به انجام رسیده است.
 
*ماژول يک بخش قابل نصب و قابل استفاده مجدد است که براي نمايش محتوا يا انجام يک عمليات خاص استفاده می‌شود. هر ماژول فراهم‌کننده بخشی مجزا از قابلیت‌هایی است که می‌توانید با نصب آن ماژول در پورتال، گزینه‌هایی را به صفحات وب‌سایت خود اضافه کنید. در واقع محتوا و طرح کلی صفحات به وسیله ماژول‌ها و چیدمان آن‌ها در صفحه تأمین می‌شود.

انتهای پیام
captcha