چهارشنبه‌سوری مدرن؛ یک شادی خطرآفرین
کد خبر: 3798996
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

چهارشنبه‌سوری مدرن؛ یک شادی خطرآفرین

گروه اجتماعی ــ چهارشنبه‌سوری یکی از مراسم قدیمی بوده که هیچ جایگاهی در اسلام ندارد و هر ساله تنها خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

چهارشنبه‌سوری مدرن؛ یک شادی خطرآفرینچهارشنبه‌سوری یک مراسم خرافی و بی‌پایه و اساس است که همه ساله سبب هدر رفتن سرمایه‌های انسانی و اقتصادی زیادی شده و نظم و امنیت عمومی را برای شهروندان مختل و خانواده‌های بی‌شماری را در آغاز سال نو اندوهگین و داغدار می‌کند.
چهارشنبه‌سوری شاید یکی از سنت‌های غلط و خرافی است که از هیچ‌گونه پشتوانه منطقی و عقلی صحیحی برخوردار نیست اما متأسفانه برخی‌ها ناآگاهانه یا آگاهانه به اسم ترویج و پاسداشت میراث‌ها و سنت‌های باستانی فرهنگ‌های جاهلی که هیچ‌گونه جنبه مثبتی در آن وجود ندارد را بین جوانان گسترش داده و درصدد ضربه‌زدن به هویت اسلامی جامعه هستند.
هر عقیده و آداب و سنتی که از گذشته به ما رسیده در صورتی قابل احترام است که حداقل دارای دلیل عقلی و یا نقلی معتبر باشد و اگر فاقد هر دو این‌ها بود مشخص خواهد شد که خرافه‌ای بیش نیست و عقل سلیم حکم می‌کند که از آن دوری کنیم.
قرآن کریم در موارد بسیارى پیروى و تعصب كوركورانه از نیاكان را به شدت مذمت كرده است و این منطق را كه انسان چشم و گوش بسته از پدران خود پیروى كند كاملاً مردود می‌شناسد.
شادی که به خود و دیگران آسیب برساند در اسلام منع شده است
حجت‌الاسلام احمد نجمی‌پور، امام جمعه سرایان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر با تبلیغات سوء رسانه‌های غربی نسل جوان به بهانه شادی در چهارشنبه آخر سال با آسیب‌های زیادی مواجه می‌شوند.
امام جمعه سرایان گفت: رسانه‌های بیداری، شنیداری و فضای مجازی و خانواده‌ها نقش مهمی در کنترل آسیب‌های اجتماعی دارند و خانواده‌ها باید بیش از پیش مواظب فرزندان خود باشند.
وی تصریح کرد: این گونه شادی‌ها ارزش ندارد که بخواهیم در خلال آن عید را به عزا تبدیل کنیم؛ شاید یک فرد آسیب‌هایی ببیند که تا آخر عمر پشیمان شود.
امام جمعه سرایان بیان کرد: اسلام با شادی‌ مخالف نیست اما راه‌های دیگری برای شادی وجود دارد و شادی که به خود و دیگران آسیب برساند در اسلام منع شده است.
نجمی‌پور گفت: جوانان و خانواده‌ها باید از شادی‌های جایگزین استفاده کنند و این شادی‌ها آسیب‌زا نباشد و تدبیری اندیشیده شود تا چهارشنبه‌سوری به چهارشنبه‌سوزی تبدیل نشود.
وی با بیان اینکه مُبلغان در مساجد این گونه آسیب‌ها را بیان کنند، تصریح کرد: شادی‌های خود را جهت‌دار کنیم و به بهانه شادی به خود و جسم‌مان ضربه نزنیم.
امام جمعه سرایان افزود: حوزه‌های علمیه، مُبلغان و حاکمیت برای شادی مردم برنامه داشته باشند و برنامه‌های جایگزین معرفی شود تا فرد هم به خود و هم به دیگران آسیب نرساند.
اسلام سنت‌های مفید را به رسمیت می‌شناسد نه سنت‌های مُضر
حجت‌الاسلام محمدرضا بابایی، امام جمعه فردوس نیز در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: در آستانه چهارشنبه آخر سال عده‌ای با هیجانات کاذب و ایجاد کردن آتش برای خود و دیگران خطر ایجاد می‌کنند.
بابایی تصریح کرد: آتش‌سوزی در چهارشنبه آخر سال هیچ سابقه‌ای در اسلام ندارد و این گونه حرکت‌ها که باعث آسیب‌هایی برای جوانان می‌شود، مورد منع علمای بزرگ است.
وی با بیان اینکه باید سنت غلط چهارشنبه سوری از بین ما رخت بربندد، اظهار کرد: این سنت صحیح و ریشه‌ای نیست و ریشه در آتش‌پرستی دارد؛ بنابراین باید از آن پرهیز کرد.
امام جمعه فردوس بیان کرد: مبلغان دین، روحانیان و اساتید باید مردم را با سنت‌های صحیح اسلامی آشنا کنند؛ اسلام برخی از سنت‌ها را احیا کرده اما با برخی از سنت‌ها نیز برخورد کرده است.
بابایی اظهار کرد: اسلام سنت‌های خوب و مفید را به رسمیت می‌شناسد نه سنت‌هایی که برای سلامتی انسان مضر است و روحانیان باید این آسیب‌ها را برای مردم تبیین کنند تا شاهد حوادث کمتری باشیم.
چهارشنبه‌سوری هیچ ریشه‌ای در اسلام ندارد
حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، چهارشنبه‌سوری را یکی از سنت‌های غلط دانست و افزود: متأسفانه این سنت غلط هر ساله خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به جا می‌گذارد.
رضایی تصریح کرد: خانواده‌ها و مسئولان باید با شادی‌های جایگزین فضا را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که شاهد آسیب‌های دلخراش نباشیم.
وی بیان کرد: چهارشنبه‌سوری تحمل یک خسارت بزرگ است و جوانان به این سنت غلط که هیچ ریشه‌ای ندارد اهتمام نداشته باشند و خانواده‌ها مراقب فرزندان خود باشند.
گزارش از منصور کلاته نایبی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha