اعتکاف؛ انقلاب درونی و بندگی در مقابل خداوند
کد خبر: 3799035
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

اعتکاف؛ انقلاب درونی و بندگی در مقابل خداوند

گروه معارف ــ اعتکاف، نوعی انقلاب درونی و بندگی در مقابل خداوند است که خیل معتکفان پیر و جوان در آن گردهم آمده و مایه افتخار و مباهات جامعه اسلامی است.

اعتکاف؛ انقلاب درونی و بندگی در مقابل خداوند

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، ایام‌البیض از فضیلت‌های ماه رجب است، روزهای سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب در این ایام بر اعتکاف و روزه‌داری، تأکید و سفارش شده است، اگر بر تأثیر اعتکاف در روح انسان از دیدگاه پژوهشگران بنگریم، مقوله‌های مهم تحول عمیق و ژرف در بنیه و پیکره انسان را شاهد خواهیم بود، به‌گونه‌ای که یک انسان با دست کشیدن از بسیاری خواسته‌های دنیوی، برای عبادت خاص، سه روز میهمان خانه خدا می‌شود.
در این گزارش سعی شده تا به این فریضه و سنت حسنه که بازمانده از پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است، پرداخته شود، فرصت اعتکاف در ماه رجب از نعمت‌های ارزشمندی است که اگر برای مسلمانان و محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) ایجاد شود، باید سجده شکر این نعمت را به‌جای ‌آورد.
اعتکاف، عجب مهمانی پرشور اما ساکتی است، در این مراسم هر کس در گوشه‌ای خلوت کرده و مشغول به خود و خدای خود است، یکی یک گوشه با چادر سفید نماز می‌خواند، یکی هم گوشه دنجی پیدا کرده و آرام دعا می‌خواند و اشک می‌ریزد و برخی نیز سخنرانی را گوش می‌دهند.
هر کس به نوعی به عبادت مشغول است، اما وجه مشترک همه افرادی که اینجا هستند، روزه‌دار بودنشان است، روزه‌دار بودن نه فقط برای نخوردن، بلکه برای دوری از تمامی شهوات و دغدغه‌های دنیوی و قرار ملاقات با خدا، قرار ملاقاتی که گویا هر کسی به آن دعوت نمی‌شود.
حس خاص آرامشی در اعتکاف وجود دارد و کمکی است تا با وجود دغدغه‌های زندگی امروزی و مشغله‌های زندگی و کار، سه روز را برای خود باشیم و به ارتباط با خود و خدای خود برسیم و فارغ از هر فکر و خیالی از دغدغه‌های روزمره زندگی خلاص می‌شویم.
اعتکاف؛ رویش معنوی انقلاب
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد هاشمی، امام جمعه ماکو‌ در گفت‌وگو با ایکنا گفت: رسول مکرم اسلام(ص) می‌فرمايد: ‹‹إنَّ‌اللهَ‏ عزَّذِكرُهُ يَعصِمُ مَن أطاعَهُ و لاَ يَعتَصِمُ بهِ مَن عَصاهُ››‌؛ «خداوند، كسی را كه اطاعتش كند (از هر گونه شرّ و مكروهی) حفظ می‏‌كند و كسی كه او را نافرمانی كند، به‌وسيله خدا حفظ نمی‌شود».
وی افزود: از جمله‌ سنت‌های حسنه‌ رسول مکرم اسلام(ص)، سنت اعتکاف است که قبل از انقلاب اين سنت حسنه مورد غفلت قرار گرفته بود، به طوری که در ايران، فقط در شهر قم، آن هم عده‌ معدودی در سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب در مسجد امام، معتکف می‌شدند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی با تأکید بر اینکه به برکت انقلاب اسلامی و عنايت حضرت امام، بخصوص مقام معظم رهبری، امروز در سراسر ايران اسلامی و در تمامی شهرها و حتی در برخی از روستاهای بزرگ، جوانان در مساجد جامع حضور پيدا کرده و در ايام‌البيض ماه رجب معتکف شده و از اين عبادت روح‌پرور بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: به‌طوری‌که مقام معظم رهبری از آن به‌عنوان رويش‌های معنوی انقلاب ياد می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه در رابطه با فضيلت اعتکاف، روايات فراوانی از حضرات معصومين در دست است، یادآور شد: در اين خطبه فقط به برخی از آن‌ها که بيان‌کننده‌ جايگاه اعتکاف در آموزه‌های دينی و نشانه‌ اهتمام پيشوايان دين نسبت به آن است، اشاره می‌کنم تا معتکفان عزيز با معرفت و شناخت کافی به اين عبادت بپردازند.
امام جمعه ماکو ادامه داد: پيامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمايند: ‹‹اعْتِكَافُ عَشْرٍ في شَهْرِ رَمَضَانَ يَعْدِلُ حَجَّتَيْنِ وَ عُمْرَتَيْن‏››، «اعتکاف، يک دهه از ماه مبارک رمضان (اعم از اينکه دهه‌ اول باشد، يا دوم و يا سوم) معادل دو حج و دو عمره است» از اين روايت استفاده می‌شود که اعتکاف به‌قدری فضيلت و ارزش دارد که ثواب آن در نزد شارع مقدس مانند دو حج تمتع و دو عمره مفرده است، به‌طوری‌که نبی مکرم اسلام(ص) هر سال به اين سنت حسنه عمل می‌کردند.
وی همچنین به حدیثی از امام صادق(ع) نیز اشاره کرد و گفت: «رسول مکرم اسلام(ص) در يکی از سال‌ها در دهه‌ اول ماه رمضان معتکف شد و در سال بعد در دهه دوم ماه مبارک اعتکاف کرد و در سال سوم دهه‌ آخر را برای اعتکاف انتخاب کرد و در سال‌های بعد همواره در دهه‌ سوم ماه مبارک رمضان اعتکاف می‌کردند.»
به گفته امام جمعه ماکو، نبی مکرم اسلام(ص) آنقدر به اعتکاف اهميت می‌داد که اگر در يک سال بنا به علتی موفق به انجام اين عبادت مستحبی باارزش نمی‌شدند، در ماه رمضان سال بعد دو دهه معتکف می‌شدند، يک دهه برای همان سال و يک دهه به‌عنوان قضای سال گذشته.
وی در نقل کلامی از مرحوم کلينی در کتاب کافی از امام صادق(ع) تصربح کرد: آن حضرت می‌فرمايند: ‹‹كَانَ رَسُولُ اللهِ‌(ص) إذَا كَانَ الْعَشْرُ الاَوَاخِرُ اعْتَكَفَ في مَسْجِدِ وَ ضُرِبَتْ لَهُ قُبَّةٌ مِنْ شَعْرٍ وَ شَمَّرَ المِئْزَرَ وَ طَوَي فِرَاشَهُ››، «روش و سيره‌ رسول خدا(در مورد اعتکاف) همواره اين بود: هنگامی که دهه‌ آخر ماه مبارک رمضان فرا می‌رسيد در مسجد‌النبی معتکف می‌شد، برای حضرتش سايبانی نصب می‌کردند‌(چون در آن زمان هنوز مسجد سقف نداشت) و آستين همت را بالا می‌زد و دامن به کمر می‌بست، و رختخواب خويش را جمع می‌کرد.»
امام جمعه ماکو معتقد است امکان حضور یافتن در اعتکاف اینطور نیست که هر کسی بتواند ثبت‌نام کند و بتواند شرکت کند، بلکه تا کسی طلبیده نشده باشد، امکان حضور در این مراسم را پیدا نمی‌کند، بنابراین نظر خاص خدا روی این افراد وجود دارد که در این مهمانی عبادت دعوت می‌شوند و به همین دلیل وقتی از اعتکاف بیرون می‌آیی، احساس مسئولیت شدیدی می‌کنی که وقتی خدا به تو خاص نگاه می‌کند، باید خاص رفتار کنی و اگر وقتی دوباره بیرون می‌روی، دچار روزمرگی بشوی و دغدغه‌هایت فرقی نکنند، استفاده‌ای از اعتکاف نبرده‌ای.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی گفت: در ايران اسلامی نيز جوانان عزيز در ايام‌البيض ماه رجب در مساجد جامع معتکف می‌شوند، چون ماه رجب ماه عبادت و بندگی و شب زنده‌داری، ماه دعا و استغفار و ماه نماز و روزه‌داری است و هر عملی که انسان در اين ماه انجام می‌دهد، ثوابش مضاعف است و در روز قيامت به کسانی که در ماه رجب عبادت و شب زنده‌داری کردند و دعا نموده و استغفار کردند، نماز خوانده و روزه گرفتند، يک امتياز خاصی داده خواهد شد.
اعتکاف، زمینه‌ساز نزدیک شدن به خداوند است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید طالبی، امام جمعه پلدشت نیز در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به نزدیک شدن به ایام اعتکاف و روز و شب‌های بندگی گفت: اعتکاف، زمینه‌ساز نزدیک شدن به خداوند است.
وی با تأکید بر اینکه در اعتکاف باید به روح اعمال عبادی اعتکاف توجه ویژه شود، افزود: تا اول انقلاب و قبل آن، مراسم اعتکاف بسیار کمرنگ بود که در سایه نظام جمهوری اسلامی شرکت بیش از ده‌ها هزار نفری، نشان معنوی رویش‌های انقلاب ایران است.
به گفته وی، این اعتکاف مناظر زیبا و معطری را ایجاد می‌کند که حضور جوان در اعتکاف و تقویت روح الهی جز واجبات بنیه و پیکره انسانی است.
یادآور می‌شود، اعتکاف عملی مستحب است که شرکت‌کنندگان سه روز را در مسجد معتکف می‌شوند و با روزه گرفتن، قرائت قرآن، خواندن دعا‌های دیگر و اعمال خاص با خدای خود راز و نیاز می‌کنند.
گزارش از مهدی تندرست
انتهای پیام

captcha