تشابه عملی مدیریت علوی و مدیریت مجیک/ مالکیت دنیا در گرو چیست؟
کد خبر: 3799050
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۹

تشابه عملی مدیریت علوی و مدیریت مجیک/ مالکیت دنیا در گرو چیست؟

گروه معارف ـ تشابهات فراوانی میان الگوی عملی مدیریت علوی و مدیریت مجیک وجود دارد و در کلام امام علی(ع) و مبانی این مدل از مدیریت، شرایط مالکیت سراسر دنیا و از دست دادن کرامت و عزت بیان شده است.

تشابه عملی مدیریت علوی و مدیریت magic/ مالکیت دنیا در گرو چیست؟

به گزارش ایکنا از خوزستان، حضرت علی(ع)  در خطبه 192 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «از كيفرهايى كه بر اثر كردار بد و كارهاى ناپسند بر امّت‏ هاى پيشين فرود آمد خود را حفظ كنيد، و حالات گذشتگان را در خوبى‏ ها و سختى ‏ها به ياد آوريد، و بترسيد كه همانند آنها باشيد پس آنگاه كه در زندگى گذشتگان مطالعه و انديشه مى‏ كنيد، عهده دار چيزى باشيد كه عامل عزّت آنان بود، و دشمنان را از سر راهشان برداشت، و سلامت و عافيت زندگى آنان را فراهم كرد، و نعمت‏ هاى فراوان را در اختيارشان گذاشت، و كرامت و شخصيّت به آنان بخشيد، كه از تفرقه و جدايى اجتناب كردند، و بر وحدت و همدلى همّت گماشتند، و يكديگر را به وحدت واداشته به آن سفارش كردند. و از كارهايى كه پشت آنها را شكست، و قدرت آنها را در هم كوبيد، چون كينه توزى با يكديگر، پركردن دلها از بخل و حسد، به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن، و دست از يارى هم كشيدن، بپرهيزيد.

پس انديشه كنيد كه چگونه بودند آنگاه كه: وحدت اجتماعى داشتند، خواسته‏ هاى آنان يكى، قلب‏هاى آنان يكسان، و دست‏هاى آنان مدد كار يكديگر، شمشيرها يارى كننده، نگاه ‏ها به يك سو دوخته، و اراده‏ ها واحد و همسو بود آيا در آن حال مالك و سرپرست سراسر زمين نبودند و رهبر و پيشواى همه دنيا نشدند پس به پايان كار آنها نيز بنگريد در آن هنگام كه به تفرقه و پراكندگى روى آوردند، و مهربانى و دوستى آنان از بين رفت، و سخن‏ها و دل‏هايشان گوناگون شد، از هم جدا شدند، به حزب‏ها و گروه‏ ها پيوستند، خداوند لباس كرامت خود را از تنشان بيرون آورد، و نعمت‏ هاى فراوان شيرين را از آنها گرفت، و داستان آنها در ميان شما عبرت انگيز باقى ماند.»

همه آنچه که در کلام روشن حضرت امیر(ع) بیان شده است به این امر اشاره دارد که وحدت و همدلی منجر به عزت و قدرت و پیروزی می‌شود. خداوند سبحان شرایط مطلوبی را برای بندگان خود فراهم می‌کند به شرط آنکه از آن به خوبی استفاده کنند که در غیر اینصورت به سرنوشت قوم بنی‌اسرائیل دچار می‌شوند خداوند لباس کرامت خود را از تنشان بیرون می‌آورد. 

خداوند سبحان هم در قرآن کریم به اختلاف و نزاع عمدی در میان یکدیگر در آیات متعدد قرآن کریم اشاره فرموده است؛ قرآن کریم در آیه 17 سوره جاثیه فرمود: «وَآتَيْنَاهُمْ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْأَمْرِ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ؛‌و نیز به آن قوم آیات و معجزات روشن در امر (دین و نظم دنیا) عطا نمودیم و آنها خلاف و نزاع بر نینگیختند مگر دانسته، برای ظلم و تعدّی به حقوق یکدیگر. البته خدا بین نزاع و اختلافات آنها روز قیامت داوری خواهد کرد.» و آیه 93 سوره یونس «وَلَقَدْ بَوَّأْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ فَمَا اخْتَلَفُوا حَتَّى جَاءَهُمُ الْعِلْمُ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ‎؛ به راستى ما فرزندان اسرائيل را در جايگاه[هاى] نيكو منزل داديم و از چيزهاى پاكيزه به آنان روزى بخشيديم پس به اختلاف نپرداختند مگر پس از آنكه علم براى آنان حاصل شد همانا پروردگار تو در روز قيامت در باره آنچه بر سر آن اختلاف میکردند ميانشان داورى خواهد كرد.» 

magic administration نوعی از مدیریت است که در آن بر تعلق سازمانی تأکید شده است. این تعلق به شغل و نهاد متبوع و همکاران به‌گونه‌ای است که افراد برای انجام کارها داوطلبانه تلاش می‌کنند و انگیزه بالایی دارند و احساس می‌کنند مشارکتشان به پیشرفت سازمان کمک می‌کند.

تفکر «خواستن همه چیز برای سازمان» از این نوع مدل مدیریتی سرچشمه می‌گیرد که می‌تواند باعث پیشرفت و دگرگونی مثبت هر سازمانی باشد. وجود کارکنانی که فقط به کار می‌اندیشند و برای خود هیچ نفع مادی متصور نیستند، خود را در مسیر پیشرفت سازمان شریک می‌دانند، زمان استراحت را کوتاه کرده و تا بیش از ساعت موظفی خود حتی اگر سود مالی هم نداشته باشد کار می‌کنند باعث می‌شود که با سودآوری و توسعه بیشتری در طولانی مدت روبرو باشد.

افرادی با چنین تفکر و دیدگاهی همه اندیشه خود را در کار می‌بینند و از پیشرفت همکارانشان خرسند می‌شوند، به سازمان به عنوان یک کل نگاه کرده و خود را بخشی از این کل می‌داند. 

البته در توضیح کلیدواژه‌های مدل مدیریت MAGIC مواردی همچون توجه به نیازهای عاطفی در کنار درآمدزایی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی، همسویی نظرات کارکنان و اهداف سازمانی و همچنین ایجاد عملکرد مستقل برای کارکنان، فراهم آوردن فضای رشد کاری و فردی از سوی سازمان، احساس تأثیرگذاری در پیشرفت سازمان و... اشاره شده است. تعلق زیربنای نیازهای انسانی است، در وجود افراد وجود دارد و در انتظار راهی برای آشکار شدن است. اگر کارفرمایان این زیربنا را بسازند، کارکنان به راحتی آن را انجام می‌‌دهند. تعلق به صورت ارگانیکی در زمینی که برنامه‌هایی برای بهبود MAGIC، طراحی می کنند، رشد می‌کند و سبب ایجاد یک تجربه استثنایی برای کارمند می‌شود.

همه موارد اشاره شده در بالا در گرو ایجاد همدلی میان اعضای یک سازمان از صدر تا ذیل است که مدیر خود را از موضع بالا نبیند و کارمندان هم خود را جدا از بدنه سازمان ندانند و سرنوشت نهاد متبوع برایشان بی‌اهمیت باشد؛ معنای دیگری که برای این شرایط به گفتار ساده‌تر می‌توان بیان کرد همدلی و وحدت به دور از تفرقه و تفکر فردگرایی است. 

مدل مدیریت MAGIC و کلام حضرت امیر(ع) در راستای وحدت و همدلی به دور از تفرقه و حرکت فردی سخن می‌گوید اما مدل مدیریت در بُعدی کوچک‌تر و دیدگاه حضرت در وسعتی گسترده به گستره یک قوم و ملت. بنابر آنچه که حضرت در خطبه 192 نهج‌البلاغه فرموده است، کينه توزى با يكديگر، پركردن دلها از بخل و حسد، به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن، و دست از يارى هم كشيدن از عوامل نابودی ملت‌ها و اقوام است.

انتهای پیام

captcha