بیش از ۴ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری برگزار شد
کد خبر: 3799060
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
طی سال جاری؛

بیش از ۴ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری برگزار شد

گروه فرهنگی ــ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری در کنار افزایش رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای چهار هزار و ۸۹ عنوان برنامه فرهنگی کتاب‌محور در کتابخانه‌های عمومی استان اجرا شد.

فرهاد خلیل مقدم، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و آغاز سال نو گفت: با همت همکاران تلاشگر کتابخانه‌های عمومی استان خوشبختانه امسال شاهد رشد و شکوفایی شاخص‌های کتابخانه‌ای استان بودیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 41 هزار و 323 نفر در استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که از این تعداد 14 هزار و 979 نفر را کودکان تشکیل می‌دهند و میزان کلی عضویت از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون از رشد 11.27 درصدی برخوردار بوده است و این امر نشان‌دهنده افزایش میزان علاقه‌مندی مردم استان به کتاب و کتابخوانی است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 580 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد که از این تعداد 104 هزار و 700 نسخه را کتاب کودک تشکیل می‌دهد.
خلیل‌مقدم با اشاره به موفقیت انجمن کتابخانه‌های عمومی استان و تجلیل از این انجمن در مراسم هفته کتاب امسال به عنوان یکی از انجمن‌های برتر کشور، تصریح کرد: این استان همچنین موفق شد در انجمن‌های شهرستان نیز در سطح کشور خوش بدرخشد و عنوان انجمن‌های برتر شهرستان‌های کشور را توسط شهرستان‌های اردل، بن و سامان به‌دست آورد.
وی افزود: در سال 97 با اضافه شدن دو انجمن شهرهای کاج و سودجان مجموع انجمن‌های استان به 32 انجمن و تعداد جلسات برگزار شده به 190 جلسه رسید و این میزان نشان‌دهنده 98 درصد تشکیل جلسات نسبت به قانون تشکیل جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی و اجرای موفق مصوبات این انجمن‌ها است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن اشاره به پیگیری اجرای هرچه بهتر تفاهم‌نامه منعقده نهاد با بنیاد علمی آموزشی قلم چی در استان، به تفاهم‌نامه‌های استانی منعقده با دیگر دستگاه‌های اجرایی استان اشاره کرد و افزود: در راستای پیشبرد هرچه بهتر اهداف نهاد و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی، تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، حوزه هنری و اداره کل آموزش و پرورش منعقد گردید.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری با اجرای بیش از چهار هزار برنامه فرهنگی کتاب‌‌محور از جمله نقد و رونمایی کتاب، نشست کتاب‌خوان، جلسات مطالعاتی، نمایش‌نامه خوانی، نشست‌های شاهنامه‌خوانی، حافظ خوانی و مشارکت در طرح ملی باهم بخوانیم (ویژه مناطق کمتر توسعه‌یافته و مناطق روستایی و عشایری) و بسیاری برنامه‌های متنوع دیگر تلاش شد تا حال و هوای کتاب خواندن را در بین مردم ایجاد کنیم.
مشارکت بیش از 26 هزار نفر از استان در جشنواره کتابخوانی رضوی
خلیل مقدم به برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با مشارکت 26 هزار و 270 نفر در بخش آنلاین و مکتوب جشنواره در سطح استان اشاره و تصریح کرد: برتری چهار نفر از شرکت‌کنندگان در سطح ملی، انتخاب ستاد این استان به عنوان یکی از ستادهای برتر کشور در برگزاری جشنواره و همچنین کسب رتبه کشوری اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان به عنوان یکی از ادارات همکار از موفقیت‌های این استان در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است.
وی ادامه داد: در جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی، انتخاب شایسته دو نفر از شرکت‌کنندگان این استان برای حضور در مرحله کشوری این جشنواره از دیگر دستاوردهای اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: در سال جاری تلاش کردیم با برگزاری دوره‌های آموزشی «نسخ خطی»، «مدیریت بحران» و دوره «قصه‌گویی» زمینه ارتقا سطح اطلاعات علمی کتابداران را فراهم آوریم.
خلیل مقدم اجرای طرح ملی «چهل قلم» و حضور استاد مصطفی رحماندوست در استان را از دیگر برنامه‌های به یاد ماندنی سال 97 عنوان کرد و افزود: حضور این نویسنده ارزشمند در استان و در جمع کودکان عضو کتابخانه، خاطره‌ای شیرین بود که قطعاً در ذهن‌ها ماندگار خواهد شد.
وی ادامه داد: به منظور جذب مخاطب، رفاه حال همکاران و افزایش سرانه عضویت کتابخانه‌ها در سال جاری بسیاری از کتابخانه‌های استان شاداب سازی و تجهیزات کتابخانه‌ای و همچنین سیستم گرمایشی و سرمایشی آنها تأمین شد.
خلیل مقدم وای فای رایگان را بخش دیگری از خدمات کتابخانه‌های عمومی به مردم عنوان کرد و افزود: با تجهیز 22 کتابخانه به وای فای رایگان 40 درصد از کتابخانه‌های استان به این امکان مجهز شدند.
وی شاداب سازی بخش کودک و فراهم آوردن امکانات به روز و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در این بخش را یکی از دیگر برنامه‌های اجرا شده این استان در سال 97 عنوان کرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان افزود: تعدادی از شهرها به تازگی از روستا به شهر تبدیل شده‌اند و بنا به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد 9 کتابخانه در این شهرها برنامه‌ریزی شده است و انشا الله در سال 98 شاهد افتتاح کتابخانه در تعدادی از شهرهای فاقد کتابخانه ‌این استان خواهیم بود.
یادآور می شود چهارمحال و بختیاری دارای 52 باب کتابخانه نهادی است که از این تعداد 8 باب کتابخانه در روستاها و 44 کتابخانه در شهرها فعال است و 13 کتابخانه مشارکتی دیگر نیز پاسخگوی نیاز علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در استان است.
انتهای پیام

captcha