تنظیم بازار اولویت دولت در سال آینده باشد/ تبعات اختلاف میان مسئولان
کد خبر: 3799083
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
عضو کمیسیون صنایع و معادن:

تنظیم بازار اولویت دولت در سال آینده باشد/ تبعات اختلاف میان مسئولان

گروه اقتصاد ــ علوی با اشاره به اولویت‌های اقتصادی دولت در سال آینده بیان کرد: دولت باید تمام توان خود را بر روی تنظیم بازار، چه به لحاظ کالا و خدمات و چه از نظر تولید و سیاست‌های ارزی قرار دهد تا معیشت مردم بهبود یابد.

سیداحسن علوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان دیدگاه‌های خود درباره وضعیت اقتصاد ایران در سالی که گذشت و همچنین اولویت‌های اقتصادی سال 98 پرداخت و گفت: در سال 97 مشکلات مربوط به تحریم اقتصادی، از جمله مسائلی بود که اقتصاد ایران را به چالش کشید و اهدافی که جمهوری اسلامی ایران تعقیب می‌کرد با کم و کاستی‌هایی مواجه شد. بنابراین نتوانستیم آن اهداف را به خوبی محقق کنیم.

وی ادامه داد: در بخش کارهای عمرانی توقف بسیاری از مواد برنامه ششم، که قاعدتاً باید پیگیری می‌شد و اعتبارات آن به موقع تخصیص داده می‌شد، از دیگر عواقب این وضعیت بود. همچنین فروش نفت با مشکل مواجه شد.

علوی افزود: از سوی دیگر مشکلات مربوط به سوئیفت و ارتباط بانکی با سایر بانک‌های دنیا در سال 97 باعث شد که مجبور شویم مبادله چندوجهی را بپذیریم تا با کشورها دیگر با همان پول ملی رایج مبادلات بانکی داشتیم. برای مثال، مبادلات را با لیره یا روپیه و سایر پول‌های رایج انجام دهیم. این وضعیت باعث شد تا رکودی در اقتصاد ما پدید بیاید.

وی یادآور شد: از سویی افزایش بی‌رویه نقدینگی یکی از مشکلات و چالش‌های اساسی در کشور است، چراکه سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد تشدید شده و تورم را به میزان زیادی بالا برده و موجب کاهش قدرت پول ملی نیز شده است. همچنین افزایش بی‌رویه نقدینگی قدرت خرید مردم را به میزان زیادی کاهش داده است و در نتیجه مردم در تنگناهای معیشتی قرار گرفته‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: موارد دیگری هم وجود دارد که در جای خود قابل بحث هستند، اما در سال 98 باید دولت تمام توان خود را بر روی تنظیم بازار، چه به لحاظ کالا و خدمات و چه از نظر تولید و سیاست‌های ارزی قرار دهد تا معیشت مردم بهبود یابد.

منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در خانه ملت اظهار کرد: معیشت مردم باید در سال آینده در اولویت‌ همه برنامه‌های دولت قرار بگیرد. مردم در تنگنای اقتصادی قرار دارند. بنده آماری را در فضای مجازی دیدم که البته از درست یا نادرست بودن آن چندان مطمئن نیستم، اما براساس همین آمار، قدرت خرید آجیل تا 87 درصد و قدرت خرید پوشاک تا 82 درصد کاهش یافته و در مورد بسیاری از کالاهای اساسی دیگر هم وضعیت همین گونه است و این نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است.

علوی گفت: دولت باید در سال 98 به فکر این موارد باشد و حتماً تنظیم بازار و حرکت به سمت اقتصاد آزاد و توسعه رقابت در مسائل اقتصادی را در پیش بگیرد تا بتواند رونق و نشاطی را در کشور ایجاد کند. بدون تردید اگر تحریم‌ها شدت بیشتری بگیرد، حتماً به لحاظ فروش نفت تنگاهای ما بیشتر خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: با این اوصاف باید دیپلماسی و روابط خارجی را تقویت کنیم و بتوانیم روابط با دنیای خارج را گسترش دهیم. وزارت امور خارجه در این زمینه مسئولیت سنگینی را برعهده دارد تا در نهایت مبادلات خارجی ما را بیشتر کند.

علوی ادامه داد: در نهایت کشوری موفق است که بتواند کشورهای دیگر را به خودش وابسته کند. اگر به کشوری نفت و گاز صادر می‌کنیم، قطعاً کم‌کم به ما وابسته خواهد شد و کافی است در فصل سرما، گاز آن کشور با مشکل مواجه شود. بنابراین به دلیل وابستگی که به ما دارد سعی می‌کند روابط خود را ما حفظ کند. بنابراین دولت باید در عرصه روابط خارجی به این مسائل مهم توجه کند و روابط با سایر کشورها را بهبود ببخشد.

وی گفت: نکته‌ بسیار مهم برای سال آینده این است که اختلافات و جناح‌بندی‌های سیاسی را، که باعث شده کشور همواره در تلاطم به سر ببرد، کنار بگذاریم و اتحاد را بیشتر کنیم. البته این خوب است که حزب و جناب داشته باشیم، اما در یک نقطه که همانا منافع ملی است باید با هم متحد و هم‌نظر باشیم.

علوی اظهار کرد: معتقدم منافع ملی در کشور ما همواره به دلیل این اختلافات و همچنین تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها به خطر می‌افتد، اما در کشورهای توسعه‌یافته این‌چنین نیست. لذا باید مسئولان و سیاستمداران در عرصه منافع ملی با وحدت عمل کنند. همچنین لازم است سه قوه با هم هماهنگ شوند تا ان‌شاءالله کشور به سمت تعالی و پیشرفت بیشتر برود.

منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در پایان بیان کرد: ایران کشوری ثروتمند و مقتدر است، اما هرگاه یاد جنگ سرد آمریکا و شوروی می‌افتیم و براساس آنچه مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که شوروی در جنگ سرد به دلیل اختلافات درونی به راحتی از آمریکا شکست خورد؛ بنابراین باید کاری کنیم که از درون قوی شویم و اگر این اتفاق رخ دهد، بی‌تردید در بیرون هم قوی‌تر خواهیم شد، اما اگر اختلافات داخلی بروز کند باعث رخوت و سستی و ضعف ما و همچنین رکود در اقتصاد، سیاست و قدرت نظامی خواهد شد.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام

captcha