اشک‌ها و لبخندهای پاییز 97/ از سلام نوگلان به مدرسه تا خداحافظی مدیران بازنشسته
کد خبر: 3799140
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳

اشک‌ها و لبخندهای پاییز 97/ از سلام نوگلان به مدرسه تا خداحافظی مدیران بازنشسته

گروه جامعه ــ در پاییز 97 شاهد اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری بودیم که از جمله آن‌ها درگذشت دکتر کیوان مزدا، پزشک نیکوکار ایرانی، وقوع سیل در چهار استان شمالی و افزایش میزان وام دانشگاهیان برای اعزام به عتبات و ... بود.

11 فروردین/ اخبار پاییزبه گزارش ایکنا؛ روزهای پاییزی سال 97 شاهد اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری بود، اما آغازگر آن ورود دانش آموزان به مدرسه و آغاز سال تحصیلی جدید و نویدبخش تلاش کودکان و نوجوانان این مرز و بوم برای ساختن آینده روشن ایران اسلامی بود.

در مراسم آغاز سال تحصیلی، رئیس جمهور با اشاره به اینکه مهارت آموزی در مدارس نکته مهمی است که باید مدنظر باشد، سؤال مهر سال را اینگونه مطرح کرد؛ «پارسال چه مهارت‌هایی را در مدرسه آموختید و امسال چه انتظاراتی در این زمینه دارید؟»

آئین رونمایی از مجموعه یادمان عشق که اولین مجموعه واقعیت مجازی یادمان‌های دفاع مقدس بود نیز، سوم مهرماه، از سوی قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین کشور برگزار و از بازی ویدئویی تکاور که ویژه تلفن همراه است نیز رونمایی به عمل آمد. این مراسم با حضور سردار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و سردار غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و خانواده شهید صدرزاده برگزار ‌شد.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم در مهرماه سال گذشته خبرهای خوشی داشت. مصوبات اولین جلسه ستاد ملی زن و خانواده که به ریاست حجت‌الاسلام روحانی، رئیس جمهور تشکیل شده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های ذیربط شامل؛ معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کشور، ورزش و جوانان، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز آمار ایران ابلاغ شد. این سه مصوبه شامل؛ تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی، آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج و خط مشی ورزش و نشاط دختران بود.

اختتامیه هشتمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) با محوریت «قرآن در صحیفه سجادیه»، نیز 11 مهر با سخنرانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی در بندرعباس برگزار شد. حجت‌الاسلام ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با بیان اینکه این کنگره در کنار دیگر برنامه‌ها بسیار درخشیده و ۲۱ استان کشور درگیر آن شدند و این نور در ۲۶ کشور جهان به زیبایی می‌تابد؛ اظهار کرد: کنگره هشت سال قبل کلید خورد و امروز نه فقط متعلق به مردم بندرعباس که متعلق به محبان اهل بیت(ع) در اقصی نقاط جهان است و هر سال شاهد رشد و نمو این حرکت بودیم و با نام اهل بیت(ع) این وحدت و همدلی ایجاد شده است.

درگذشت پزشک نیکوکار ایرانی 

12 مهرماه بود که جامعه ایرانی یکی از خیرین خود را از دست داد. دکتر کیوان مزدا، پزشک نیکوکار ایرانی و رئیس بخش ارتوپدی اطفال بیمارستان روبرت دوبره پاریس دار فانی را وداع گفت. دکتر مزدا در فرانسه بزرگ شد و در جراحی ارتوپدی و ستون فقرات از مطرح‌ترین افراد دنیا شد، اما هیچ‌گاه هموطنان خود را فراموش نکرد. در ۱۱ سال گذشته دکتر مزدا و تیم وی بدون هیاهو و با دلی مملو از عشق، به ایران می‌آمدند و فرزندان بی‌بضاعت این سرزمین را رایگان عمل می‌کردند. وی در طول این مدت جراحان بسیاری را آموزش داد که در سراسر ایران مشغول به درمان بیماران هستند.

14 مهرماه، هم ایرانیان بار دیگر خبر ناگواری شنیدند. وقوع سیل در چهار استان شمالی کشور شامل؛ گلستان، گیلان، مازندران و خراسان شمالی، هموطنان را متأثر کرد. طی این واقعه پنج نفر در اثر سیل و صاعقه در شمال کشور جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایکنا، 17 مهرماه سال 97 مراسم نمادین آغاز آموزش قرآن کریم به دانش‌آموزان ابتدایی با حضور مرتضی شکوهی، مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، باقری، مدیرکل آموزش و پرورش تهران، نادیا دواری، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، مریم اجاقی، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ و معاونان ابتدایی مناطق نوزده‌گانه تهران در مدرسه دخترانه مکتب‌الزهرا(س) واقع در محله پیروزی تهران برگزار شد. در این مراسم، دانش‌آموزان سال اول ابتدایی که به تازگی به جرگه محصلان کشور پیوسته‌اند، در بهار تحصیل خود، آموزش رسمی قرآن کریم را جشن گرفتند و با همخوانی سرودهایی قرآنی، خوشحالی خود را از فراگیری کتاب خدا ابراز کردند.

آبان ماه 97 مصادف با اربعین حسینی بود، ایرانیان جا مانده از حضور در کربلای معلی عشق و ارادت خود را به نوعی دیگر به اباعبدالله بروز دادند. اجتماع بزرگ عزاداران اربعین حسینی، روز سه‌شنبه هشتم آبان‌ماه، همزمان با روز اربعین در صحن جامع مهدوی این مسجد برگزار شد. در این برنامه ضمن قرائت زیارت اربعین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین مؤمنی به سخنرانی و سیدعلی حسین‌نژاد به مداحی پرداخت.

ایکنا؛ خبرگزاری اول حامی سواد رسانه ای در کشور

برگزاری دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به همت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، از دیگر رویدادهای آبان ماه سال گذشته بود. در این همایش پنج فیلم سینمایی به وقت شام، اتاق تاریک، جشن دلتنگی، لاتاری و خجالت نکش تقدیر شد و فیلم جشن دلتنگی به عنوان فیلم برتر در حوزه سواد رسانه‌ای معرفی شد. همچنین از چهار مجتمع دیجیتال در استان‌های سمنان، آذربایجان غربی، قزوین و اصفهان نیز به عنوان مجتمع‌های حامی سواد رسانه‌ای در کشور تجلیل شد. همچنین در این مراسم، خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به عنوان خبرگزاری برتر در حوزه رسانه معرفی و با اهدای لوح تقدیر و تندیس از این خبرگزاری تجلیل شد.

آبان‌ماه، مهلت پایانی مدیران بازنشسته برای کناره‌گیری از مدیریت مناصب کشوری بود. بسیاری از استانداران، فرمانداران و شهرداران بازنشسته در شهرهای مختلف کشور جای خود را به جوان‌ترها و غیربازنشسته‌ها دادند.

در آبان ماه 97 پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی، اولین نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد با هدف ارائه دستاوردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد در حوزه‌های مختلف مرتبط با مدیریت و ساماندهی مساجد آغاز به کار کرد. بازدید از این نمایشگاه، عمومی نبود چراکه قرار مباحث تخصصی مرتبط با مساجد کشور به ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها، فعالان مسجدی و ... ارائه شود.

آبان 97 زمانی برای تجلیل از بهترین‌های انقلاب هم بود. این اقدام در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار و از بانوان بسیجی کارآفرینی که در زمینه فرزندپروری نیز موفق بوده‌اند با عنوان «بهترین‌های انقلاب» تجلیل به عمل ‌آمد.

از اتفاقات خوب روزهای پایانی ابان 97 امضای تفاهم‌نامه همکاری با هدف تسهیل اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات و ارتقای میزان وام سفر این سفر بود که با حضور مسئولان سازمان حج و زیارت، ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و بانک ملت به امضا رسید. در این مراسم حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه امضای این تفاهم‌نامه برای تسهیل حضور جوانان دانشجو در عتبات عالیات است، گفت: چند سال است که ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان امکان حضور دانشجویان در سن جوانی و بهره بردن از برکات معنوی سفر عتبات عالیات را فراهم می‌کند و این در عصری که معنویت یک ضرورت اجتناب ناپذیر در جامعه است، امریست مهم. با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان حج و زیارت، ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و بانک ملت میزان وام دانشگاهیان برای اعزام به عتبات نیز افزایش یافت.

مرهمی برای زخم های ایرانیان 

به گزارش ایکنا؛ فعالیت‌های مؤسسه ملی ندای سلامت مرهم از اتفاقات خوش سال 97 بود. این موسسه در پاییز سال گذشته در بیست و سومین سفر خیریه خود با حضور در استان ایلام و ویزیت بیش از 800 بیمار مبتلا به شکاف لب، شکاف کام و ناهنجاری‌های سر و گردن موفق شد 157 بیمار نیازمند را جراحی کند. در این سفر که علاوه بر 15 فوق تخصص جراح پلاستیک، هفت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، چهار چشم پزشک، دو فوق تخصص بیهوشی، 12 پرستار و تکنسین اتاق عمل و سه مستندساز گروه را همراهی می‌کردند، 157 عمل جراحی صورت، 714 ویزیت طب فیزیکی و توانبخشی، 108 آموزش ورزش‌ها، 106 تزریق مفصل، 52 نوار عصب و عضله 14 مورد ارجاع به تهران صورت گرفته است. 956 نفر نیز ویزیت فوق تخصصی چشم پزشکی شده‌اند.

عزل و نصب های پاییز 97  نیز قابل توجه بود. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حکمی پیروز حناچی را به عنوان شهردار تهران منصوب کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حکمی علیرضا رشیدیان را به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت و حمید محمدی را به عنوان مشاور خود منصوب کرد. 21 آذرماه، در جلسه هیئت دولت که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور کشورمان برگزار شد، آقایان عزیزالله شهبازی، انوشیروان محسنی بندپی و علیرضا آشناگر به ترتیب به عنوان استانداران استان‌های البرز، تهران و سمنان، از هیئت وزیران رأی اعتماد گرفتند.

آذرماه 97 شاهد انتخاب ضرغامی به عنوان چهره سال فضای مجازی انقلاب اسلامی بودیم. در اولین گردهمایی ملی فعالان فضای مجازی بسیج، عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما به عنوان چهره سال فضای مجازی انقلاب اسلامی انتخاب شد.

افتتاح مجتمع آموزشی فرهنگی برکت شهید حججی با ظرفیت پذیرش ۹۰۰ دانش‌آموز نیز از دیگر رویدادهای خوش پاییز 97 بود. در جریان سفر محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و با حضور استاندار اصفهان، مدیرعامل بنیاد برکت، اعضای هیئت مدیره و معاونان این بنیاد، نماینده‌ مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، امام‌جمعه‌ و فرماندار نجف‌آباد، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، مقامات لشکری و کشوری، خانواده‌ معزز شهید حججی و جمعی از خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم، مجتمع آموزشی فرهنگی برکت شهید حججی با ظرفیت پذیرش ۹۰۰ دانش‌آموز، افتتاح شد.

انتشار کتاب «جستار‌هایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی» ارمغان دیگر آذرماه 97 بود که به اهتمام یحیی میرحسینی و با سرپرستی علمی احمد پاکتچی در سه فصل و ۴۱۷ صفحه گردآوری و از سوی دبیرخانه نظام سلامت در اسلام منتشر شد. این کتاب، در فصل نخست به مروری بر خاستگاه و جایگاه تاریخی روایات طبی پرداخته و از هفت مقاله تشکیل شده است. در فصل دوم به کاوش در اعتبار و اصالت منابع روایات طبی می‌پردازد و دارای چهار مقاله بوده و فصل سوم آن نیز به مبانی فهم و معیار‌های نقد روایات طبی اختصاص دارد و متشکل از هفت مقاله است. کتاب جستار‌هایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی، مجموعه مقالاتی است که به نحو هدفمند در زمینه پژوهش‌های علوم حدیث در روایات طبی گزینش شده و با مقدمه محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب ایرانی، در طرح احیای میراث مکتوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منتشر شده است.

طرح رهگیری محصولات کشاورزی و اعلام موارد خطرناک نیز از آذرماه 97 آغاز شد.

پایان بخش پاییز97  دورهمی خانواده‌های ایرانی در یلدای مهربانی بود. سال گذشته دستگاه‌های فرهنگی و حمایتی زیادی پای کار آمدند تا اقشار مختلف جامعه بتوانند یلدای سرخی را تجربه کنند. به طور مثال مراسم «یلدای سپید» در ایستگاه میدان امام خمینی(ره) متروی تهران برگزار شد. در این مراسم، تعدادی از سالمندان آسایشگاه کهریزک، ابتدا به وسیله واگن ویژه‌‌ای به ایستگاه میدان امام خمینی(ره) منتقل شدند و در آنجا طی مراسمی شاد، پیشاپیش، مراسم یلدا را برگزار کردند. در این مراسم که شادی و غم آن بسیار آمیخته به هم بود، مسافران متروی تهران شادی‌های خود را با سالمندانی که همچنان چشم به راه فرزندان خود بودند، تقسیم کردند و با حضور تعدادی از هنرمندان تلویزیون و هنرمندان عرصه موسیقی، برنامه‌ای شاد برای این مادران و پدران برگزار شد. مراسمی که حتی در آن نیز این پدرها و مادرها از چشم‌به راهی مدام خود و دلتنگی‌هایشان برای فرزندانشان سخن می‌گفتند.

پاییز 97 هم با تمام اشک ها و لبخندها به پایان رسید، باشد که ملت ایران در پاییز 98 روزهای شادتری را سپری کنند.

انتهای پیام

captcha