معرفی جاذبه‌های گردشگری سمنان
کد خبر: 3799211
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

معرفی جاذبه‌های گردشگری سمنان

گروه فرهنگی- استان سمنان باوجود برخورداری از پیشینه‌ی تاریخی غنی، آثار و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و متعدد از کویر گرفته تا جنگل و کوهستان، هم‌چنان در ردیف استان‌هایی است که بسیاری از جاذبه‌های آن از چشم گردشگران پنهان مانده است .

معرفی جاذبه‌های گردشگری سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، بسیاری از استانهای کشور در این ایام سال پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگران هستند که به برخی از استانها کمتر سفر میشود  که در این راستا استان سمنان باوجود برخورداری از پیشینهی تاریخی غنی، آثار و جاذبههای تاریخی و طبیعی فراوان و متعدد از کویر گرفته تا جنگل و کوهستان، همچنان در ردیف استانهایی است که بسیاری از جاذبههای آن از چشم گردشگران پنهان مانده است .

 استان پهناور سمنان دارای  یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده و بیش از 700 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

و جاذبههای تاریخی و طبیعی در این استان وجود دارد که  در ذیل معرفی مختصر جاذبههای کمتر دیده شده این شهر تاریخی آورده شده است

موزهی گرمابهِپهنه که این بنا که از آن بعنوان گرمابه استفاده میشود، در مجاورت راستهی بازار قدیم شهر واقع و تاریخ نزدیک به 600 سال را پشت سرگذرانیده است . پس از ثبت بنای آن و انجام بازپیرایی، به موزه تغییر کاربری داده شد. در این موزه آثار متعددی از تپهی حصار دامغان و خطیرکوه و تپه خندق سمنان منطقه خرند و... به نمایش گذاشته شده است .

مسجد امام یکی از مساجد چهار ایوانی دورهی قاجار و نمونهای کامل از لحاظ معماری این دوران است این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده که ایوانهای متعدد، شبستانهای وسیع، حجرهها و کاشیکاریهای زیبا و هفت رنگ عناصر تشکیلدهندهی مسجد هستند.

مسجد جامع سمنان یکی از مساجد بسیار قدیمی کشوراست که سابقهآن به دورهی سلجوقی میرسد. این بنا یکی از مساجد تک ایوانی است که دو ورودی دارد همچنین این بنا دارای سه شبستان است. شبستان شرقی ستونها مدور و طاقهای جناغی و ورودی آن مربوط به دورهی قاجار است. منارهآن حدود 32 متر ارتفاع دارد و با گرهی چینی آجری مزین شده همچنین با آیاتی از کلامالله مجید به خط کوفی مزین شده است . این مسجد واقع در خیابان امام، داخل بازار شیخ علاءالدوله، ضلع غربی تکیه پهنه .

دروازه ارگ دولتی سمنان مجموعهای بزرگ از ابنیه و اماکن مورد نیاز ادارهی شهر بوده  که در دورهقاجار بنا شده است. عناصر هویتبخش ارگ قدیم را اماکنی چون تلگرافخانه، قراولخانه، آب انبار، حمام، حسینیه و... تشکیل میداده است. دروازهی شمالی ارگ سمنان تنها بازمانده دارالحکومه قدیم شهر است. این دروازه، دو نمای شمالی و جنوبی دارد و مکان این دروازه در مرکز شهر سمنان و در خیابان طالقانی واقع است.

captcha