آشنایی با بقعه شاه زیاد ممبی
کد خبر: 3799221
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

آشنایی با بقعه شاه زیاد ممبی

گروه اجتماعی ـ مقبره شاه زیاد در ضلع جنوب شرقی روستای شاه زیاد ممبی سرآسیاب یوسفی شهرستان بهمئی قرار دارد.

آشنایی با بقعه شاه زیاد ممبی

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، مقبره شاه زیاد در ضلع جنوب شرقی روستای شاه زیاد ممبی سرآسیاب یوسفی شهرستان بهمئی، در وسط قیرستان قدیم و جدید روستای متروکه پس باغ در مجاور پرتگاهی طبیعی در فاصله یک کیلومتری جنوب شرقی روستای مندان و 45 کیلومتری شمال شرقی شهر لیکک قرار دارد.
توضیحاتی درخصوص روستا
روستا از شمال به دره چاه و جاده ممبی، از جنوب به روستای پس باغ، از مغرب به رودخانه فصلی سر رود و دره آبی، از مشرق به روستای پاره محدود و محصور است.
بنای بقعه
بنای بقعه دارای یک پلان مربع شکل که ابعاد آن در حدود 5/80 *5/30*8/50 سانتی متر است.ورودی بنا که دارای پوششی از نوع طاق تحت است، در ضلع شمال شرقی قرار گرفته است.در چهارگوش فضای داخل چهارفیل پوش وجود دارد، که گنبد بر فراز آن استوار گشته است، در داخل این بنا یک واحد قبر گچی وجود دارد، که در حدود 1/35 *70*100 سانتی متر است.مصالح اصلی استفاده شده در ساخت این عمارت از سنگ و ملاط گچ بوده و بنظر می رسد، که سطح داخل و خارج آن با لایه ای از گچ اندود شده باشد.
گنبد این بنا در سال 1364(ه.ش) ریزش کرده و تاکنون هیچ گونه مرمت و بازسازی بر روی آن انجام نگرفته و به همان وضع متروکه باقی مانده است.
قدمت بنا باتوجه به نوع مصالح گچ و ساروج و روش اجراء با بناهای امامزادگان بافت قدیمی شهر دهدشت قابل مقایسه است.لذا می توان هم ردیف بناهای اوایل صفویه طبقه بندی کرد.
نسب امامزاده
شجره صاحب بقعه به اعتقاد روستائیان و راویان افسانه ای، یکی از انصار بزرگ بوده که همراه با میرعبدالله تنگ ماغر جهت دیدار از امام علی بن موسی الرضا(ع) از مدینه به ایران مهاجرت کرده و نیز در اثر تعقیب قوای عباسی در این منطقه که برایشان مکان امنی بوده، اسکان دائم گزیده اند.
مقبره شاه زیاد مورد اهمیت و احترام مردم بهمئی است و لذا درکنار آن مدفن یکی از شهدای(محمدرضا جشان‌زاده) جنگ تحمیلی عراق علیه ایران قرار دارد، که از نظر اجتماعی و اعتقادی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.
انتهای پیام

captcha