اعتکاف نماد شکوه بندگی/ معتکفان از این فرصت برای تشکیل حلقه‌های معرفتی استفاده کنند
کد خبر: 3799223
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

اعتکاف نماد شکوه بندگی/ معتکفان از این فرصت برای تشکیل حلقه‌های معرفتی استفاده کنند

گروه فرهنگی- معاون تبلیغات اسلامی استان زنجان، اعتکاف را نماد شکوه و عظمت بندگی و فرصت خودسازی دانست و گفت: معتکفان از این فرصت برای تشکیل حلقه‌های معرفتی استفاده کنند.

اعتکاف نماد شکوه بندگی/ معتکفان از این فرصت برای تشکیل حلقه‌های معرفتی استفاده کنندحجت‌الاسلام ولی‌الله مصائبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از زنجان اظهار کرد: آیین روح‌بخش اعتکاف ۱۳ رجب همزمان با سراسر کشور و مصادف با ولادت حضرت امیرالمومنین(ع) در ۵۵ مسجد آغاز شده و تا ۱۵ رجب مصادف با وفات حضرت زینب(س) ادامه دارد.
وی با اشاره به ثبت نام بیش از ۲ هزار و ۱۲۰ نفر در این آیین معنوی بیان کرد: ماه رجب فصل نیایش است و بهترین مناسبت‌ها در آن واقع شده و تقارنی که با نوروز دارد فرصتی برای حضور علاقه‌مندان در این فضای معنوی است. ضمن اینکه مردم متدین ما معمولاً سال نو را در مساجد و اماکن مذهبی و با ذکر دعا شروع می‌کنند.
معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به دو عنصر معنویت و اخلاق متذکر شدند، تصریح کرد: حضور جوانان در این مراسم با کسب فضیلت‌هایی همراه است زندگی که اعتکاف یک کار جمعی و عبادت فردی برای انواع بازگشت است.
این مسئول یادآور شد: همچنین مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم موضوع خودسازی را مطرح فرمودند که این مراسم فرصت خوبی برای تقرب جستن، پرهیزگاری، مبارزه با نفس و قدم گذاشتن در سیره بزرگان و کسب سبک زندگی متعالی است.
وی ادامه داد: حضور در مراسم معنوی اعتکاف موجب افزایش معنویت و اخلاق در جامعه می‌شود و اثرات و برکاتی را برای فرد و اجتماع به همراه خواهد داشت و باید از این فرصت برای تشکیل حلقه‌های معرفتی، حلقه‌های مقاومت انقلابی و بررسی محاسبه نفس و جلب رضایت پروردگار استفاده کرد.
وی ایجاد بصیرت و آگاهیف توجه به ذات اقدس الهی و خودسازی را از دیگر فضیلت‌های مراسم اعتکاف دانست و گفت: فرد با حضور در این مراسم درصدد نیکوکاری و اعمال خوب بر می‌آید به خودیابی و اندیشه در خویشتن می‌پردازد که این کارها می‌تواند منجر به کاهش جرم فساد در جامعه شود.
مصائبی افزود: این ایام فرصتی است تا فرد از کارهای ناخوشایندی که گرفتار آن است نفس خود را حفظ کند سیر و سلوکی برای انسان است که روزمرگی رها شود و تمرکز درونی پیدا کند و کنترل مدیریت تمایلات غریزی را داشته باشد.
وی ابراز کرد: مراسم معنوی اعتکاف برای برطرف شدن نیاز روحی انسان آشفتگی‌ها و اختلالات روانی انسان بوده و روابط اجتماعی خود را سامان می‌دهد. از جدال و ستیزه فاصله بگیرد، با گفتمان معنوی عجین می‌شود و این گفتمان در جامعه ظهور می‌کند.
معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی استان زنجان گروه‌گشایی از کار دیگران را از دیگر آثار و برکات اجتماعی اعتکاف برشمرد و گفت: توجه به شعائر دینی و دستیابی به تهذیب نفس از فضیلت‌های مهمی است که انسان به آن دست می‌یابد.
وی اعتکاف را نماد شکوه بندگی دانست و افزود: این مراسم پیام‌های دیگری هم دارد که یکی از آنها این است که خانم باید از همسر خود اجازه بگیرد که نشان‌دهنده توجه به تحکیم بنیان خانواده بوده و از طرف دیگر بدون رضایت پدر مادر افراد نباید در این مراسم حضور یابند که نشان از احترام به حرمت پدر و مادر دارد.
انتهای پیام
captcha