امام علی(ع) اقدامات اقتصادی بسیاری در جهت تقویت بنیه اسلام انجام داد
کد خبر: 3799228
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
مسئول مرکز آموزش‌های مجازی حوزه علمیه خراسان:

امام علی(ع) اقدامات اقتصادی بسیاری در جهت تقویت بنیه اسلام انجام داد

گروه معارف- مسئول مرکز آموزش‌های مجازی حوزه علمیه خراسان گفت: امام علی(ع) اقدامات اقتصادی بسیاری در جهت تقویت بنیه اسلام انجام داد که ما باید در جامعه امروزی با توجه به این نگاه ایشان حرکت کرده تا در این صورت جامعه‌ای رو به پیشرفتی داشته باشیم.

امام علی(ع) اقدامات اقتصادی بسیاری در جهت تقویت بنیه اسلام انجام دادحجت‌الاسلام و المسلمین جعفر ریحانی، مسئول مرکز آموزش‌های مجازی حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت 13 رجب و سالروز ولادت حضرت امیرالمومنین(ع) با بیان این مطلب اظهار کرد: امام علی(ع) همواره در زندگی خود در تلاش بود که فعالیت‌های اقتصادی زیادی انجام دهند و تمامی در آمدهای ناشی از این اقدامات خود را نیز به دیگران انفاق و در جهت تقویت بنیه اسلام مصرف و مقدار ناچیزی از این درآمدها را برای مصارف زندگی خود استفاده می‌کرد. این در حالی است که آیه «العطا» به زندگی معنوی این امام بزرگوار اشاره می‌کند.

وی ادامه داد: اگر زندگی شخصی امام علی(ع) را بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که زندگی ایشان همراه با تقوا بوده، بدین منظور که ایشان با وجود اینکه درآمدهای خوبی در زندگی خود داشت، اما بر این نبود تا به اقشار جامعه نگاهی از بالا به پایین داشته باشد، بلکه همیشه خود را با پایین‌ترین افراد جامعه یکی می‌دانست.

مسئول مرکز آموزش‌های مجازی حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: در خصوص وضعیت اقتصادی زمان امام علی(ع) باید بیان کرد که ایشان در حوزه اقتصادی دو نگاه مبتنی بر اقتصاد شخصی و اقتصاد حکومت‌داری داشتند.

ریحانی افزود: هنگامیکه به سیره اقتصادی امیرالمومنین(ع) در حوزه حکومت داری بنگریم شاهد این موضوع خواهیم بود که ایشان در این خصوص و با توجه به فاصله طبقاتی بسیار زیادی که در میان مردم وجود داشت چه می‌کردند؛ در واقع امام علی(ع) با مشاهده چنین وضعیتی شروع به تقویت زیر ساخت‌های اقتصادی جامعه و هنگامیکه در کوفه حکومت می‌کرد بستر اقتصادی جامعه را با تاکید بر اینکه حداقل‌های مردم باید تهیه می‌شد؛ فراهم کرد و همچنین بر این بود که مردم باید از فضای خوب و منزل مناسبی برخوردار باشند.

تلاش امام علی(ع) در جهت از بین بردن فاصله طبقاتی در جامعه خود
وی تاکید کرد: ایشان در راستای از بین بردن فاصله طبقاتی و ایجاد جامعه‌ای خوب به لحاظ اقتصادی از چندین شاخصه استفاده ‌کرد که در این میان می‌توان به تساوی و عدم تغییر در تقسیم بیت‌المال در میان مردم اشاره کرد. معیارهایی که امیرالمومنین(ع) برای تقسیم بیت‌المال در بین مردم داشت با معیارهایی که حکام گذشته انجام می‌دادند بسیار متفاوت بود و توجه همیشه ایشان به قشر کم در آمد جامعه بود.

مسئول مرکز آموزش‌های مجازی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: این در حالی است که امیرالمومنین(ع) حتی حاضر نبود به برادرشان بیشتر از آنچه که حقش بود اعطا کند و در واقع این نگاه ایشان توزیع برابر اموال در اختیار مردم که این امور بسیار مهمی هستند که ما باید در جامعه امروزی خود آن را الگوی خود قرار داده و در این مسیر حرکت کنیم، چرا که این امر کلید موفقیت جامعه اسلامی به شمار می‌رود و اگر ما هم در این راستا در حرکت باشیم قطعا شاهد چنین جامعه‌ای خواهیم بود.

ریحانی با بیان اینکه باید در جامعه امروزی که شرایط خاصی بر آن حاکم است فرهنگ‌سازی عدالت اجتماعی را، راه‌اندازی کرد، افزود: وقتی برای بزرگان ما این موضوع روشن شود که باید عدالت اجتماعی در جامعه وجود داشته باشد و اختلاف طبقاتی برای هیچ یک از مردم وجود نداشته باشد این موضوعاتی که امروز شاهد آن هستیم حل خواهد شد. در واقع دلیل این اتقافات را می‌توان از این جهت دانست که اگر هر جامعه از ولی زمان و بزرگ جامعه خود فاصله بگیرد و به دنبال کارهای شخصی خود باشد، می‌تواند سبب ایجاد این اختلاف طبقاتی شود.

وی تاکید کرد: اشکالی که در جامعه ما وجود دارد این است که با توجه به اینکه دشمنان ما بر این باور هستند که ایران رهبری دارد که ساعت‌ها مطالعات ما در ضربه زدن به این کشور را در یک سخنرانی کوتاه نابود می‌کند، متاسفانه جامعه ما این موضوع را متوجه نشده و آن را باور نکرده است و اگر جامعه ما به این نتیجه برسد که زیر پرچم ولی‌فقیه حرکت کردن می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد، قطعا به اصلاح جامعه کمک خواهد کرد.

مسئول مرکز فضای مجازی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در ارتباط با موضوعات مختلفی سخنانی را فرموده‌اند که در این میان می‌توان به اصراف، انحرافات اقتصادی مانند احتکار، در خصوص فقر و غنا و ابینکه بی نیازی از جامعه حذف شود، در مباحث اخلاق اقتصادی در ارتباط با سخاوت و بخشش، احسان و نیکوکاری و برای دوری از فقر به صدقه روی آوردن؛ اشاره کرد که در واقع ایشان تاکید و سفارشات بسیاری در این حوزه‌های مهم که ممکن است هر جامعه‌ای با آن رو به رو شود، داشته‌اند.

ریحانی عنوان کرد: همچنین بر روی این موضوع نیز تاکید بسیاری داشته‌اند که اگر جامعه‌ای تنبلی و بی‌حوصلگی را کنار بگذارد قطعا می‌تواند مسیر پیشرفت را کتد، به گونه‌ای که می‌توان این دو امر مهم را کلید همه بدی‌ها دانست. بنابراین اگر ما مسلمانان به سفارشات و فرمایشات ائمه معصوم خود توجه داشته باشیم، قطعا جامعه ما از این شرایط که در آن حاکم است خارج خواهد شد.

انتهای پیام

captcha