اعتکاف راهی برای معرفت نفس
کد خبر: 3799369
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱

اعتکاف راهی برای معرفت نفس

گروه معارف - اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحب و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى ‏گیرد.

اعتکاف راهی برای معرفت نفس

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى و خدمت‏ به امت اسلامى است. اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحب و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى ‏گیرد. اعتکاف، گریز از لذت گرایى و مهار حس خودمحورى و برترى جویى و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از دیگر برکات‏ اعتکاف است.

غفلت‌زدایی از آثار و برکات اعتکاف است

حجت‌الاسلام شیخ مصطفی باقری بنابی، امام جمعه بناب، در گفت وگو با ایکنا، اظهار کرد: اعتكاف، فرصتی بسیار مناسب برای انسان است كه اندكی با خود خلوت كند و برای گناهان گذشته‌اش طلب مغفرت و بخشش نماید.

وی خاطرنشان کرد: اعتکاف باعث آمرزش گناهان می‌شود و به نوعی خانه‌تکانی دلهاست و حضور در مراسم معنوی اعتکاف سبب نزدیکی دلها به خداوند باریتعالی می‌شود.

حجت‌الاسلام باقری بنابی ادامه داد: انسان به طور حتم بايد يک ساعتی از عمر زندگی خودش را برای ارتباط با خدای متعال قرار بدهد و اعتكاف يكی از عرصه‌های برقراری ارتباط بنده با خدای خودش است.

امام جمعه بناب، با اشاره به برکات اعتکاف گفت: غفلت‌زدایی از دیگر آثار و برکات اعتکاف است و برای ما انسان‌ها که زود غافل می‌شویم اعتکاف فرصت مناسبی برای این غفلت‌زدایی است.

وی عبادت را فقط نماز خواندن ندانست و افزود: اعتکاف جای عبادت است؛ البته عبادت فقط هم نماز خواندن نیست؛ تماس خوب با معتکفان، ارتباط دوستانه و برادرانه، فراگیری از آنها، تعلیم‌‌دهی به آنها، معاشرت اسلامی را تجربه کردن و آموختن؛ همه‌‌ اینها فرصت‌هایی است که در اعتکاف ممکن است پیش بیاید.

حجت‌الاسلام باقری بنابی ادامه داد: آیین سه روزه ایام البیض(اعتكاف) فرصتی برای خودسازی و پالایش روح و روان و گامی برای ترویج مكارم اخلاق محسوب می‌شود.

امام جمعه بناب، از ارزشمند بودن حضور جوانان در مراسم اعتکاف گفت و یادآور شد: سیل حضور جوانان در مراسم معنوی اعتکاف در مساجد ارزشمند است و این حضور آثار و برکات فراوانی دارد.

وی، تاکید کرد: هر معتکفی شروع کند، در اعتکاف به ختم قرآن و آن قرآن را هدیه کند به امام زمان. هدیه به او، هدیه به همه انبیاء است.

اعتکاف، فرصت آسیب‌شناسی اخلاق را به ما می‌دهد

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر، در گفت وگو با ایکنا، اظهار کرد: مهم‌ترین راه برای عبادت، همان خلوت و پرهیز از کثرت است. هر چه انسان از کثرت فاصله داشــته باشد، در عبادت، کامیاب تَر اســت و اعتکاف هم از همین جهت، محترم و معتبر اســت.

وی، افزود: اعتکاف توقف عاشقانه در خانه خداست و در آموزه‌های دینی ما عاشق عبادت بودن ارزش بالایی دارد.

وی از نقش اعتکاف در پُر کردن خلاء های معنوی جامعه گفت و خاطرنشان کرد: امروز اهمیت اعتکاف در جنبه فردی و اجتماعی آن نیست، بلکه اعتکاف راهی برای پر کردن خلاءهای معنوی و اخلاقی جامعه و وسیله‌ای برای تقرب به خداوند است.

حجت‌الاسلام ‌شربیانی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم اعتکاف، خلوت و تفکر است؛ ساعاتی، دقایقی، فکر کنیم چه کسی ما را به این دنیا آورده؟!، مقدمه آفرینش انسان در این دنیا چیست؟! آیا پایان عمر ما رسیدن به بهشت است یا افتادن در جهنم؟! در صفات باطنی خود تامل کنیم و ببینیم مثلا آیا من آئینه خدا هستم و صفات الهی کریم و ستار بودن تا چه اندازه در من تجلّی دارد؟! بنابراین اعتکاف، فرصت آسیب‌شناسی اخلاق را به ما می‌دهد.

وی افزود: دعا حقیقتی اســت که در تمام موجودات عالم، اعم از غیبی و شهودی جریان ذاتی دارد و اگر این حقیقت همراه موجودات آفرینش نبود، از عنایت و رحمت حضرت حق بی‌بهره بودند.

امام جمعه عجب‌شیر، با استناد به فرموده پیامبر اکرم(ص) گفت: حضرت محمد(ص) می فرمایند: "برترین عبادت، دعاست".

وی افزود: اسلام، فکر جدایى از زندگى دنیا و گوشه نشینى و کناره گیرى از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرد، اما اعتکاف را به عنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و خداى خویش قرار داد، تا کسانى که از هیاهو و جنجال‌هاى زندگى مادى خسته مى‌شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند.

حجت‌الاسلام ‌شربیانی اعتکاف را در پیدا شدن هویت در افراد تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: پر کردن خلاءهای معنوی و اخلاقی، تقویت اراده، پاک‌سازی روحی و اخلاقی و دوری جستن از گناهان و تعلقات دنیوی و مادی از آثار مهم اعتکاف است و مهم‌تر از همه اینها این است که در اعتکاف افراد شخصیت و هویت پیدا می‌کنند.

انتهای پیام

captcha